صفر تا صد بررسی لوکانو L7، امکاناتی لوکس با قیمت اقتصادی به زودی در خیابانهای ایران + آغاز ثبتنام پیش فروش از امروز و تحویل 2 ماهه / آیا ارزش خرید دارد؟

به گزارش سرویس مجله خودرو ساعدنیوز، کمپانی چری در راستای دستیابی به بازارهای کشورهای توسعهیافته و همچنین افزایش سهم خود از بازارهای منطقهای، در سال 2023 دو برند جدید به نامهای اومودا (Omoda) و جیکو (Jaecoo) را به مجموعه خود افزود. این برندها نه تنها طراحی و امکانات لوکستری را ارائه میدهند، بلکه از قیمت رقابتیتری نسبت به رقبای ژاپنی و اروپایی ردهبالا برخوردار هستند. چری TJ-1 اولین محصول این شرکت چینی است که به عنوان یک شاسی بلند شهری با قابلیتهای مناسب برای طبیعتگردی شناخته میشود و تجهیزاتی نظیر سیستم تمام چرخ محرک و قفل دیفرانسیل در آن به کار رفته است. این خودرو ابتدا با نامهای چری تانسو 06 و چری اکسپلورر 06 وارد بازار چین شد. جیکو J7 نیز اولین خودرویی است که با برند جدید خود به بازارهای اروپایی، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس عرضه گردید.
همچنین، همانطور که محصولات چری در ایران تحت برندهای فونیکس مدیران خودرو و فیدلیتی بهمن موتور ارائه میشود، جیکو نیز با نامی ویژه برای بازار داخلی وارد خواهد شد. این برند جدید، لوکانو نام دارد و ماموت خودرو شریک جدید چری در این پروژه است. بنابراین، جیکو 7 با نام لوکانو L7 وارد بازار ایران میشود.
شرایط پیش فروش لوکانو
مکث موتور از شرایط فروش لوکانو L7 با قیمت علیالحساب خبر داد. این طرح از ساعت 14 روز شنبه، 13 اردیبهشتماه آغاز شده و تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه دارد. ثبتنام در این طرح به صورت غیرحضوری و از طریق مراجعه به وبسایت شرکت امکانپذیر است.
در طرح فروش جدید مکث موتور، لوکانو L7 با قیمت علیالحساب 1 میلیارد و 200 میلیون تومان به فروش میرسد. مابقی پول در هنگام ارسال دعوتنامه اعلام، و با مشتری تسویه میشود. خودروها به عنوان مدل 1404، در رنگهای سفید و مشکی و پس از 60 روز کاری در دسترس خریداران قرار میگیرند.
جدول شرایط فروش لوکانو L7 ویژه اردیبهشتماه 1404
مشخصات خودرو | شرح |
نام خودرو | لوکانو L7 |
روش فروش | نقدی با قیمت غیرقطعی |
پیشپرداخت | 1.200.000.000 تومان |
مابقی پول | طی صدور دعوتنامه به صورت نقدی |
مدل | 1404 |
رنگبندی | سفید، مشکی |
موعد تحویل | 60 روز کاری |
طراحی ظاهری لوکانو L7
وقتی برای اولین بار با لوکانو L7 مواجه میشوید، ممکن است تصور کنید که با یک خودرو لوکس و گرانقیمت مانند رنجرور یا ولوو روبهرو هستید. طراحی این خودرو به گونهای است که شما را به اشتباه میاندازد و فکر میکنید با یک شاسی بلند بزرگ مواجهاید. در واقع، طراحان چری در این زمینه کاملاً موفق عمل کردهاند، زیرا لوکانو L7 نه تنها یک خودرو گرانقیمت نیست، بلکه یک کراس اوور جمعوجور به شمار میرود.
همانطور که اشاره کردیم، از نظر ظاهری این خودرو شباهتهایی به محصولات لندرور رنجرور دارد که طبیعی است، چرا که چری با لندرور در چین یک شرکت مشترک (جوینت ونچر) دارد.
طراحی لوکانو L7 مدرن و جسورانه است. خطوط صاف و کمی زاویهدار بدنه به هم متصل شده و شکل اصلی خودرو را تشکیل دادهاند. فریم پنجرهها که به صورت ذوزنقه طراحی شدهاند، بیشتر ما را به یاد محصولات رنجرور میاندازد. جلوپنجره بزرگ و چراغهای چهارگانه ظاهر تهاجمی و منحصر به فردی به این خودرو بخشیدهاند. چراغهای اصلی در کنارههای جلوپنجره قرار دارند و لامپهای دیلایت با گرافیک خاص در زیر کاپوت دیده میشوند.
اگر از نمای جانبی به لوکانو L7 نگاه کنید، ممکن است در تشخیص ابعاد خودرو دچار اشتباه شوید و آن را بزرگتر از آنچه که هست، تصور کنید. در حالی که طول این کراس اوور فقط 4.5 متر است و در حقیقت یک خودرو جمعوجور به حساب میآید. همچنین، ظاهر یکدست بدنه با دستگیرههای مخفی باعث کاهش مقاومت خودرو در برابر هوا شده و به بهبود مصرف سوخت کمک میکند.
در قسمت عقب، اسپویلر با طرح خاص و چراغ سوم ترمز به چشم میخورد. برفپاککن شیشه عقب نیز بهطور مخفی زیر اسپویلر قرار دارد، بهطوری که انگار هیچ برفپاککنی وجود ندارد. چراغهای عقب طراحی مدرنی دارند که از آئودی TT الهام گرفته شده و به زیباییهای لوکانو افزوده است. سراگزوزهای مربعی نیز حال و هوای آفرودسواری و اسپرت به خودرو دادهاند.
طراحی جعبهای بدنه نه تنها ظاهری خشن و تهاجمی و آفرودی به لوکانو L7 بخشیده، بلکه باعث شده تا پارک کردن این کراس اوور در خیابانهای شهری هم راحتتر باشد.
طراحی داخلی لوکانو L7
زمانی که دستگیرههای مخفی روی درها ظاهر میشوند و وارد کابین میشوید، فضای لوکس و ردهبالای آن به چشم میآید. همانطور که طراحی ظاهری لوکانو L7 شباهتهایی به محصولات لندرور رنجرور داشت، در داخل کابین نیز میتوان این حس را تجربه کرد.
کابین لوکانو L7 با استفاده از المانهای مستطیلشکل و خطوط صاف طراحی شده تا هماهنگی کاملی با نمای بیرونی خودرو داشته باشد. این طراحی به اندازه ظاهر بیرونی خودرو زیبا، جذاب و آیندهنگرانه است.
در داخل کابین خبری از نمایشگرهای پیوسته مشابه تیگو 7 پرو مکس نیست. در عوض، یک نمایشگر دیجیتال 10.25 اینچی پشت فرمان قرار دارد که کمی کوچکتر از دیگر محصولات چری است.
اولین چیزی که در داخل کابین توجه شما را جلب میکند، نمایشگر عمودی 14.8 اینچی روی داشبرد است. این نمایشگر باعث شده تا دکمههای فیزیکی روی داشبرد حذف شوند و تنظیمات خودرو تنها از طریق صفحه نمایش انجام گیرد. طراحی گرافیکی این نمایشگر مشابه تلفنهای هوشمند است، تا راننده و سرنشینان بتوانند راحتتر با آن تعامل کنند. البته در ابتدا، پیدا کردن تنظیمات دلخواه از طریق این نمایشگر ممکن است کمی پیچیده و گیجکننده باشد.
روی کنسول میانی، یک دستهدنده مدرن، یک غربیلک و سه دکمه فیزیکی در کنار جالیوانیها قرار گرفتهاند. همچنین، دو صفحه شارژ بیسیم موبایل با توان 50 وات در جلوی دستهدنده و زیر نمایشگر لمسی نصب شده است. غربیلک سهشاخه فرمان از نوع D-Cut است و دکمههای کنترلی آن لمسی میباشند.
صندلیهای راحت و جادار ردیف جلو و عقب تجربه سواری لذتبخشی را در مسیرهای شهری، جادهای و آفرود فراهم میکنند. طراحی جعبهای بدنه این امکان را ایجاد کرده که افراد قدبلند نیز بدون مشکل از ردیف عقب استفاده کنند و هیچ محدودیتی از نظر فضای پا یا سر نداشته باشند.
صندوق عقب لوکانو 7 حداکثر 412 لیتر فضا را در اختیار راننده و سرنشینان میگذارد که برای 4 تا 5 نفر کافی است. همچنین، در صورت نیاز به فضای بیشتر، با جمع کردن صندلیهای ردیف عقب میتوان به 1338 لیتر فضا دست یافت.
مشخصات فنی لوکانو L7
خودروسازان برای کنترل هزینهها اغلب سعی میکنند چندین مدل خودرو را با ظاهر متفاوت، روی پلتفرمهای یکسان و پیشرانههای مشابه تولید کنند. بنابراین، نمیتوان انتظار داشت که یک موتور کاملاً جدید برای هر خودروی تازهوارد معرفی شود. چری نیز از همین رویکرد پیروی کرده و همان موتور 1.6 لیتری توربوشارژ را که پیشتر در مدلهای فونیکس تیگو 8 پرو و فونیکس FX مورد استفاده قرار گرفته، برای لوکانو L7 انتخاب کرده است.
این پیشرانه قادر است 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. انتقال قدرت به چرخها از طریق یک گیربکس اتوماتیک دوکلاچ 7 سرعته روغنی صورت میگیرد. البته اگر از جعبه دنده AT به جای گیربکس دوکلاچه استفاده میشد، راننده میتوانست سواری بهتری را تجربه کند.
این مشخصات فنی قبلاً در مدلهای تیگو 8 پرو و فونیکس FX مدیران خودرو وجود داشت و برای مشتریان ایرانی آشنا به نظر میرسد. در کنار این، مدل هیبریدی جیکو J7 نیز در حال تولید است که از یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ با قدرت 154 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتنمتر بهره میبرد. دو موتور برقی نیز به این پیشرانه بنزینی کمک میکنند تا عملکرد فنی بهتری ارائه دهند.
در حال حاضر، نسخه بنزینی لوکانو L7 وارد بازار ایران میشود. بنابراین، انتظار میرود عملکرد این خودرو مشابه فونیکس FX باشد، هرچند به دلیل آیرودینامیک بهتر فونیکس FX، شتاب صفر تا صد آن کمی بهتر از لوکانو L7 خواهد بود. پیشبینی میشود شتاب صفر تا صد لوکانو L7 در حدود 9 تا 9.5 ثانیه باشد. همچنین، مصرف سوخت آن به طور متوسط 7.4 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد بود و بیشترین سرعت آن نیز تقریباً 190 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
گرچه لوکانو L7 در دسته کراساوورهای جمعوجور قرار میگیرد و این نوع خودروها برای رانندگی شهری مناسب هستند، اما به لطف سیستم تمام چرخ محرک دائم (AWD)، قفل دیفرانسیل اتوماتیک، ارتفاع 200 میلیمتری از سطح زمین، و طراحی ظاهری جعبهای، این خودرو قابلیت آفرود نیز دارد. همچنین، لوکانو L7 دارای چهار حالت رانندگی ویژه آفرود (Off-Road)، برف (Snow)، گِل (Mud) و شن (Sand) است که با انتخاب هرکدام از این حالتها، تنظیمات خودرو مطابق با نوع مسیر تغییر میکند.
یکی از ویژگیهای متمایز لوکانو L7 از سایر کراساوورهای شهری، زاویه ورود 21 درجه و زاویه خروج 29 درجه است که به همراه ارتفاع 200 میلیمتری از سطح زمین، باعث میشود احتمال برخورد کف خودرو با موانع و اجسام تیز و سخت کاهش یابد.
قفل دیفرانسیل اتوماتیک این خودرو بهصورت خودکار، با توجه به حالت رانندگی انتخابشده، نیروی موتور را بین چرخها تقسیم کرده تا هر چرخ کشش لازم را بر اساس شرایط مسیر داشته باشد.
مشخصات کلی
نوع موتور خودرو | خطی بنزینی |
حجم موتور | 1.6 لیتر |
سیلندر / سوپاپ | 4 / 16 |
تنفس موتور | توربوشارژر |
قدرت | 197 اسب بخار |
گشتاور | 290 نیوتن.متر |
گیربکس | 7 سرعته اتوماتیک W – DCT |
محور محرک | دو دیفرانسیل |
شتاب | 9.5 ثانیه |
سرعت | 190 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 7.4 لیتر در صد کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
فرمان | برقی |
بدنه | کراس اوور کامپکت |
نوع رینگ | آلومینیومی |
ابعاد و ظرفیت ها
طول | 4538 میلیمتر |
عرض | 1898 میلیمتر |
ارتفاع | 1789 میلیمتر |
فاصله محورها | 2672 میلیمتر |
وزن خالص | 1620 کیلوگرم |
تعداد سرنشین | 5 نفر |
ظرفیت صندوق عقب | 412 لیتر |
حجم مخزن سوخت | 57 لیتر |
قطر رینگ | 19 اینچ |
آپشن های لوکانو L7
هدف از تاسیس برند جیکو و لوکانو، بهعنوان نسخه ایرانی آن، صادرات کراس اوورهای ردهبالا به بازارهای جهانی است. ازاینرو، لوکانو 7 و لوکانو 8 به جدیدترین آپشنهای خودرویی مجهز شدهاند.
از آنجایی که لوکانو L7، محصول خودروسازی چری چین است، چندان عجیب نیست که فهرست آپشنهایش با دیگر محصولات این شرکت، شامل اکستریم LX و فونیکس تیگو 7 پرو مکس یکسان باشد.
کروز کنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل سرعت در سرازیری رانندگی را با لوکانو L7 آسانتر کردهاند. سنسور جلو و عقب، رادار تصادف جلو و عقب، رادار تغییر لاین و رانندگی بین خطوط و رادار نقطه کور هشدارهای لازم را هنگام نزدیک شدن خودرو به موانع و دیگر ماشینها به اطلاع راننده میرساند. ترمز اضطراری خودکار هم از برخورد لوکانو L7 با موانع و عابران پیاده جلوگیری میکند.
صندلیهای برقی جلو مجهز به گرمکن و سردکن هستند تا راننده و سرنشین جلو چه در سفرهای طولانی بینشهری، چه در گشتوگذارهای کوتاه شهری و چه بیراههنوردی در طبیعت احساس راحتی داشته باشند.
اگرچه در فهرست آپشنهای لوکانو L7 دوربین 360 درجه وجود دارد، اما این دوربین با بقیه خودروها متفاوت است. چرا که علاوه بر نمایش محیط پیرامون خودرو، یک زاویه 180 درجه نیز از زیر خودرو نشان میدهد. میتوان گفت که لوکانو L7 دوربین 540 درجه دارد که در زمان آفرودسواری عصای دست راننده خواهد بود.
کروز کنترل | دارد |
کروز کنترل هوشمند | دارد |
کنترل ایستایی در سربالایی | دارد |
کنترل سرعت در سرازیری | دارد |
کنترل کشش | دارد |
کنترل پایداری | دارد |
اتو پارک | – |
سنسور جلو | دارد |
سنسور عقب | دارد |
رادار نقطه کور | دارد |
رادار تغییر لاین | دارد |
رادار تصادف جلو | دارد |
رادار تصادف عقب | دارد |
ترمز ضدقفل | دارد |
توزیع نیروی ترمز | دارد |
ترمز کمکی | دارد |
ترمز اضطراری | دارد |
ترمز پارک برقی | دارد |
اتوهلد | دارد |
پدال شیفتر | – |
اتولایت | دارد |
چراغ روز | دارد |
دکمههای کنترلی فرمان | دارد |
گرمکن فرمان | دارد |
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی | 14.8 اینچ |
ناوبری | دارد |
نمایشگر هدآپ | دارد |
دوربین عقب | دارد |
دوربین 360 درجه | دارد |
کیسه هوا | 6 عدد |
ورود بدون کلید | دارد |
استارت بدون کلید | دارد |
تهویه اتوماتیک | دارد |
صندلی برقی راننده | دارد |
صندلی برقی سرنشین جلو | دارد |
گرمکن صندلی جلو | دارد |
سردکن صندلی جلو | دارد |
ماساژور صندلی جلو | – |
آینه بغل برقی | دارد |
گرمکن آینه بغل | دارد |
پانوراما | دارد |
سانروف | دارد |
مزایای لوکانو L7
+ طراحی ظاهری لوکس و ردهبالا مشابه رنجرور
+ قابلیت آفرود
+ سطح بالای آپشنها
+ کابین شیک و جادار
معایب لوکانو L7
– استفاده از گیربکس دوکلاچه به جای AT
– حذف کلیدهای فیزیکی
قیمت لوکانو L7 در بازار
لوکانو L7 به کمک طراحی لوکس و دلنشین، بهعلاوه برخورداری از سامانه تمام چرخ محرک میخواهد خود را در بازارهای در حال رشد به عنوان یک گزینه ارزانقیمت و البته خوشکیفیت در برابر تولیداتی نظیر خودروهای لوکس و گران رنجرور مطرح کند. درست است که این ماشین چینی هیچگاه نمیتواند طرفداران ثروتمند محصولات لندرور را به سمت خود بکشاند، اما به هر حال همه دوستداران شاسیبلندهای لوکس پول کافی برای خرید آن مدل خودروها را ندارند و در بعضی بازارها هم نمیتوان بعضی ماشینها را وارد کرد. بنابراین وجود خودروهایی مثل جیکو 7 میتواند تا حد زیادی اقشار متوسط را که علاقهمند به خرید یک شاسیبلند نیمه لوکس با قابلیت آفرود سبک هستند، به سمت خود بکشاند.
قیمت لوکانو L7 برای اولین عرضه در بازار ایران 2،414،200،000 تومان تعیین شده است که از فونیکس FX AWD ارزانتر است و با فونیکس تیگو 7 پرو مکس و اکستریم LX در یک محدوده قیمتی قرار دارد. این قیمت با توجه به امکانات و تواناییهای خودرو برای جذب خریداران مناسب است.
چری برای فروش خودرو در مدل لوکانو L7 در ایران، مکث موتور را به عنوان شریک دارد و در کنار این خودرو، لوکانو L8 را نیز روانه بازار کشور میکند. نکته جالب اینجاست که لوکانو 7 در ایران باید با رقبای همخانواده خود از شرکت چری یعنی فونیکس تیگو 7 پرو مکس، اکستریم LX و فیدلیتی XB1 رقابت کند. مشخصات فنی هر 4 خودرو هیچ تفاوتی با هم ندارد، اما قیمت خودرو و خدمات پس از فروش تعیینکننده برنده در بازار ایران است.