به گزارش رکنا به نقل روابطعمومی بانک صادرات ایران، در این اجلاس که با حضور معصومه آقاپور علیشاهی، مشاور رئیسجمهور، مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علیرضا محجوب نماینده ادوار مجلس و دبیرکل خانه کارگر و سایر مسئولان، سیاستگذاران اقتصادی و مدیران ارشد شرکتهای بزرگ کشور برگزار شد، با اعطای تندیس زرین اجلاس به پلتفرم بانکداری دیجیتال بانک صادرات ایران (سپینو)، از ارائه خدمات بانکداری دیجیتال این بانک به مشتریان تجلیل شد.
وفاداری و رضایت مشتری لازمه بقای هر سازمان و کسب و کار است
معاون بانکداری جامع بانک صادرات ایران طی سخنانی در این اجلاس گفت: وفاداری و رضایت مشتری لازمه بقا و تداوم فعالیت هر سازمان و کسب و کار است و بانک صادرات ایران از 73 سال پیش تا به امروز با شعار «حق با مشتری است»، راهبرد خود برای خدمت به اقتصاد و مردم کشور را ارتقا داده است.
داود مهدیان تبدیل شدن مشتری به یک وفادار و هوادار را مهمترین عامل بقا و تداوم فعالیت سازمانها و کسب و کارها دانست و رویکردها و راهبردهای این بانک در مسیر تسهیل خدمت نوین، در دسترس قراردادن خدمات بانکداری دیجیتال و افزایش رضایتمندی مشتریان بانک را از جمله مهمترین عوامل برای ارائه تجربیات 73 ساله بانک صادرات ایران برشمرد.
وی گفت: رضایتمندی مشتری از اهمیت بسیار بالایی در موفقیت کسب و کارها برخوردار است و به عبارتی در دنیای پرتلاطم و رقابتی امروزی، بحث رضایت مشتری اصل مهم در موفقیت محسوب میشود. از دیدگاه یک بانکدار، در یک جمله میتوان گفت رضایت مشتری زمانی حاصل میشود که یک خدمت یا یک محصول خوب و با کیفیت در مدت زمان کوتاه با قیمت مناسب در یک فضای محترمانه در اختیار مشتری قرار گیرد.
وی افزود: خدمت مناسب، در فضای مناسب، در کوتاهترین زمان ممکن، با قیمت مناسب و ارائه محترمانه به مشتری، موجب رضایتمندی اوست و هرچه رضایت بیشتر باشد، «مشتری» به «مشتری وفادار» تبدیل شده و اگر این رضایت دوباره تکرار شود، «مشتری وفادار» با دو صفت بهتر به «هوادار» و «طرفدار» تبدیل خواهد شد.
مهدیان اظهار کرد: پس هرچه رضایت بیشتر، فروش بیشتر و هرچه فروش بیشتر، درآمد و سود بنگاه بالاتر، و هرچه سود بالاتر، موفقیت کسب و کار هم تضمین شدهتر خواهد بود. بنابراین نتیجه میگیریم که وفاداری و رضایت مشتری لازمه حیات و ادامه فعالیت هر سازمان و هر کسب و کاری است.
معاون بانکداری جامع بانک صادرات ایران ارائه خدمات این بانک در مسیر رضایتمندی مشتری را مورد توجه قرار داد و گفت: تجربه در حوزه بانکداری نشان میدهد که نظام بانکی هم از قاعده عمومی رضایتمندی مشتری مستثنی نیست. بانک صادرات ایران هم به عنوان یکی از بانکهای بزرگ کشور، تابع همین قاعده است. این بانک ۷۳ سال پیش در سال ۱۳۳۱ به همت زندهیاد مهندس محمدعلی مفرح بنیانگذاری شده و در این ۷۳ سال انواع مختلف خدمات بانکی را در حوزههای مختلف اقتصادی، ارزی، ریالی در داخل و خارج از کشور با شعار مشتریمداری و «حق با مشتری است» ارائه کرده است.
مهدیان با ارائه گزارشی از آمار تسهیلات و خدمات بانک، نوآوری خدمات بانکی از زمان تأسیس بانک صادرات ایران را یادآور شد و افزود: بانک صادرات ایران امروز با سابقه 73 سال خدمت، بالغ بر 2000 شعبه و باجه در سراسر کشور دارد و 56 هزار شاغل و بازنشسته، بیش از 50 میلیون حساب در اختیار بیش از 45 میلیون مشتری قرار داده و 29 میلیون سپهر کارت فعال مورد استفاده مشتریان وفادار بانک است.
وی افزود: سرمایه بانک پس از دو مرحله افزایش سرمایه در سال ۱۴۰۳ به ۷۸.۲ همت رسیده و منابع از محل سپردههای مردمی به بیش از 1000 همت افزایش یافته و میزان مانده مصارف و تسهیلات پرداختی بانک در راستای تامین مالی اشخاص و بنگاههای مختلف اقتصادی از 870 همت فراتر رفته است.
معاون بانکداری جامع بانک صادرات ایران افزود: بزرگترین شبکه شعب خارجی در ۲۲ تا کشور متعلق به این بانک است و با این وضعیت، ۱۰ درصد سهم پولی کشور متعلق به بانک صادرات ایران به عنوان یکی از سه بانک بزرگ بورسی کشور و یکی از پنج بانک بزرگ کشور است.
مهدیان افزود: بانک صادرات ایران با این ظرفیت در سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۵۰۰ همت تسهیلات پرداخت کرد. ۴۴۰ همت در حوزههای مختلف اقتصادی از جمله صنعت، معدن، بازرگانی، ساختمان و خدمات تامین مالی شده و علاوه بر این، بانک برای اشخاص حقیقی و حقوقی مختلف از وظیفه و رسالت مسئولیتهای اجتماعی و تکالیف خود برای حمایت از اشخاص حقیق و حقوقی نیز غافل نبوده به طوریکه در این سال حدود ۶۴ هزار میلیارد تومان در حوزه مسئولیتهای اجتماعی انواع وامهای قرضالحسنه و تسهیلات حمایتی پرداخت کرده است.
در این مسیر 153 هزار فقره وامهای قرضالحسنه ازدواج و فرزندآوری به میزان 34 هزار میلیارد تومان، بیش از 52 هزار فقره وام قرضالحسنه اشتغالزایی به میزان 111 هزار میلیارد تومان، حدود 20 هزار میلیارد تومان در جهت حمایت از مسکن ملی و یک هزار میلیارد تومان در سایر بخشهای مسکن توسط بانک صادرات ایران پرداخت شده است.
وی ارائه خدمات نوآورانه توسط بانک صادرات ایران از جمله «چکنو»، سامانه «ست»، پلتفرم بانکداری دیجیتال «سپینو» و سایر خدمات بانکداری غیرحضوری را از دیگر خدمات مهم برای رضایتمندی مشتریان بانک عنوان کرد و گفت: امروز در نقطهای ایستادیم که دیگر رویکرد سنتی در حوزه بانکداری پاسخگوی نیازهای مشتریان نیست و مشتری نیاز دارد که در هر لحظه و در هر مکانی دسترسی به خدمات بانکی دسترسی داشته باشد بنابراین رضایت مشتری با رویکرد سنتی ایجاد نخواهد شد بلکه رویکرد مدرن میتواند رضایت مشتری رو رقم بزند با این توصیف ابزارهای دیجیتال وارد حوزه بانکداری شده و تلفیقی از بانکداری سنتی و مدرن که مشتری میتواند هم در شعبه و هم بدون نیاز حضوردر شعبه، از آنها استفاده کند، در اختیار مشتریان بانک قرار گرفته است.
در این راستا، بانک صادرات ایران همسو با سیاستهای کلان کشور در حوزه اقتصاد، طرح تحول دیجیتال را در دستور کار خود قرار داده و اپلیکیشن سپینو رو به عنوان نئو بانک یا پلتفرم بانکداری دیجیتال بانک صادرات ایران، راهاندازی کرده به طوری که در یک سال گذشته بیش از سه میلیون کاربر جذب این اپلیکیشن شده و همچنان از خدمات آن استفاده میکنند.
مهدیان چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران با عنوان چکنو را در نظام بانکی پیشرو دانست و گفت: در دو سال گذشته بیش از هشت و نیم میلیون برگ چکنو برای مشتریان بانک صادرات ایران صادر شده است. طبق تکلیف برنامه هفتم توسعه، تا پایان سال ۱۴۰۵ باید چکهای کاغذی به طور کامل از نظام بانکی تجمیع و چک دیجیتال جایگزین شود و بانک صادرات ایران در این بخش جزو بانکهای پیشرو است.
وی افزود: سامانه توثیق الکترونیکی داراییها تحت عنوان «ست» توسط بانک صادرات ایران راهاندازی شد. سامانهای که قطعا تحول بزرگی در حوزه تسهیلات و پرداخت اعتبارات ایجاد خواهد کرد. این سامانه به مشتریها اجازه میدهد داراییهای قابل ارزشگذاری در این سامانه به عنوان وثیقه تسهیلات و به جای ضامن، ثبت شود. در مرحله اول سهام، اندوخته بیمه عمر و زندگی، واحدهای سرمایهگذاری صندوقهای با درآمد ثابت و سفته الکترونیک به عنوان داراییهای قابل توثیق در این سامانه پذیرفته میشود. سایر داراییها از جمله سپردههای بانکی، طلا، سکه و برات الکترونیکی نیز از دیگر داراییهایی است که در آینده برای خدمات بیشتر به مشتریان پذیرفته خواهند شد.
مهدیان تبدیل داراییهای راکد به داراییهای مولد را از دیگر برنامههای بانک برای اصلاح ساختارهای مالی و بهبود کفایت سرمایه عنوان کرد که مورد توجه مدیران ارشد بانک در زمینه راهبردهای کلان بانک و رضایتمندی مشتریان دنبال میشود.