لزوم بازتعریف فرهنگ شهروندی در حوزه حمل‌ونقل/ رعایت اصول ترافیکی می‌تواند ترافیک اصفهان را تا ۳۰ درصد کاهش دهد

 لزوم بازتعریف فرهنگ شهروندی در حوزه حمل‌ونقل/ رعایت اصول ترافیکی می‌تواند ترافیک اصفهان را تا ۳۰ درصد کاهش دهد
 رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه رعایت اصول ترافیکی توسط شهروندان می‌تواند تا ۳۰ درصد وضعیت ترافیک شهر را بهبود ببخشد، بر لزوم بازتعریف فرهنگ شهروندی در حوزه حمل‌ونقل تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار برنا از اصفهان، ابوالفضل قربانی با اشاره به چالش‌های فرهنگی در حوزه ترافیک اظهار کرد: هنوز در تعریف دقیق مفهوم «فرهنگ شهروندی» در حمل‌ونقل به اجماع نرسیده‌ایم. باید روشن شود این فرهنگ دقیقاً شامل چه مواردی است و چه اهدافی را دنبال می‌کند.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام‌شده، اگر مردم فقط اصول اولیه ترافیکی را رعایت کنند، بدون نیاز به توسعه زیرساخت‌ها، می‌توان شاهد افزایش چشمگیر بهره‌وری معابر و ناوگان حمل‌ونقل عمومی بود.

قربانی با اشاره به تجربیات بین‌المللی در این حوزه بیان کرد: در کشورهایی مانند کره جنوبی، حتی در شرایط هیجانی نظیر جشن‌های خیابانی، شهروندان نظم ترافیکی را رعایت می‌کنند و از پیاده‌روها خارج نمی‌شوند. این سطح از فرهنگ، هدفی است که باید در اصفهان نیز دنبال شود.

وی با اشاره به چالش‌های ساختاری ترافیکی در شهر گفت: هنوز برخی مفاهیم پایه در مدیریت ترافیک شهری مورد توجه جدی قرار نگرفته‌اند؛ در حالی که پارک حاشیه‌ای در بسیاری از کشورها منسوخ شده، ما همچنان با پدیده‌هایی مثل پارک دوبل و حتی سوبل روبه‌رو هستیم.

قربانی تأکید کرد: مأموریت‌های اصلی شهرداری باید اولویت داشته باشند و منابع انسانی و مالی باید به جای انحراف به موضوعات فرعی، صرف حل مسائل اساسی شهر شوند.

وی همچنین با انتقاد از کمبود آموزش همگانی در حوزه استفاده صحیح از خودرو، تصریح کرد: تجربه نشان داده که مردم در صورت آموزش مؤثر، همراهی می‌کنند؛ نمونه بارز آن، نهادینه‌شدن استفاده از کمربند ایمنی است.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورا اضافه کرد: جریمه‌کردن به‌تنهایی راهکار مؤثری نیست، بلکه فرهنگ‌سازی مستمر و هدفمند باید اساس کار باشد.

او خواستار تدوین شاخص‌های دقیق برای سنجش فرهنگ ترافیکی شد و گفت: شاخص‌هایی مانند کاهش تصادفات، کاهش تخلفات موتورسواران، افزایش استفاده از حمل‌ونقل عمومی و بهبود رفتار عابران پیاده می‌تواند به ارزیابی دقیق وضعیت موجود کمک کند.

قربانی در پایان با تأکید بر نقش شهرداری در این زمینه گفت: معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری باید موضع روشن و برنامه‌محوری نسبت به این موضوعات داشته باشد. ما به عنوان شورای شهر قصد ورود به جزئیات اجرایی نداریم، اما انتظار داریم خروجی اقدامات در بهبود فرهنگ ترافیکی ملموس و قابل‌سنجش باشد.

وی افزود: بهبود وضعیت حمل‌ونقل نیازمند تخصیص بودجه مناسب به برنامه‌های فرهنگ‌سازی است. از سوی دیگر، باید آگاهی‌بخشی عمومی صورت گیرد؛ چراکه هر کیلومتر جابه‌جایی با خودروی شخصی حدود ۴ دلار هزینه دارد و بسیاری از شهروندان از این موضوع مطلع نیستند.

انتهای پیام

برای بررسی تازه‌ترین اخبار استان‌ها، به خوشه خبر سر بزنید

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها