مدیرعامل میلی: در دوران بحرانی ۱۵ روزه یک همت تسویه ریالی برای کاربران داشتهایم

بسته ماندن درگاه پرداخت پلتفرمهای خرید و فروش آنلاین طلا، آن هم در شرایطی که سایر بازارهای مالی بازگشایی و فعالیتشان از سر گرفته شده است، منجر به بلاتکلیفی کاربران این پلتفرمها و آسیب به این کسبوکارها شده است. مصطفی اکرمی، مدیرعامل میلی، در گفتوگوی زنده با زومیت درباره تبعات این مساله و چالشهایی که تا امروز داشتهاند، توضیح میدهد.
او توضیح میدهد که روز شنبه، ۲۳ خرداد ماه، اتحادیه کسبوکارهای مجازی بهصورت شفاهی به پلتفرمهای طلا و رمزارز و همچنین بورس اعلام کرده که به دلیل شرایط جنگی فعالیتشان متوقف شود و از ظهر همان روز هم فعالیت پلتفرمها متوقف و درگاهشان بسته شد.
به زعم اکرمی، این تصمیم با توجه به شرایط بحرانی کشور در آن مقطع منطقی بوده اما تداوم آن تا امروز نهتنها یک تصمیم غیر منطقی بلکه غیر قانونی است:
به نظر ما این تصمیم یک تصمیم غیر قانونی است؛ ما بهعنوان پلتفرمی که مجوزهای لازم را داریم و فعالیتمان بیشتر از یک سال است که نظارت میشود، این که فعالیتمان دفعتا و بدون دلیل متوقف شود غیر قانونی است و امیدواریم ظرف یک یا دو روز آینده این مشکل برطرف شود.- مصطفی اکرمی، مدیرعامل میلی
هیچ نهاد مستقلی تصمیم بسته بودن درگاههای پرداخت پلتفرمهای آنلاین طلا را بر عهده نگرفته است
اکرمی میگوید هیچ نهاد مستقلی تصمیم بسته بودن درگاههای پرداخت ما را بر عهده نگرفته و ظاهرا تصمیم مدیران ارزی وزارت اقتصاد و دارایی و مدیران ارزی بانک مرکزی بوده است که البته به ابلاغیه یا نامه تبدیل نشده است. با این حال، میلی باور دارد که این تصمیم قانونی نیست و میتواند نسبت به آن از طرق حقوقی اقدام کند.
البته مدیرعامل این پلتفرم درباره اقدام حقوقی میگوید: «کار حقوقی عموما کار زمانبری است و انجام آن مطلوب ما نیست. بهویژه وقتی خودمان را جای کاربران میگذاریم که برای حفظ ارزش سرمایهشان پول و طلایشان را در پلتفرمهایی مثل ما گذاشتهاند اما نمیتوانند به آن دسترسی داشته باشند منطقی نیست و مشکلاتی ایجاد میکند.»
اما سوال اصلی اینجاست که با وجود برقرار شدن آتشبس و از سر گرفتن کار در سایر بازارهای مالی، چرا محدودیت فعالیتهای پلتفرمهای آنلاین طلا همچنان برقرار است؟ اکرمی در پاسخ میگوید:
بعد از رسمی شدن آتشبس شنیدیم که از شنبه (۷ تیر) بازارها باز میشوند و ما هم تصور میکردیم که به روال عادی برمیگردیم. بعدا متوجه شدیم در جلسهای با این دغدغه که خرید و فروش طلا در پلتفرمها تاثیر منفی روی قیمت ارز میگذارد درگاه این پلتفرمها ممکن است با یک تاخیری بازگشایی شود. طبق شنیدههای ما این تصمیم برای ۳،۲ روز بوده و قاعدتا باید امروز یا فردا این محدودیت برداشته شود.- مصطفی اکرمی، مدیرعامل میلی
در همان روزهای ابتدایی که شرایط محدودیت پذیرفته شده بود میشد با روشهای دیگری از جمله محدود کردن تراکنش یا محدود کردن واریز این تصمیم را پیش برد. اما به هر حال شرایط در آن دو هفته خاص بود؛ انتظار ما این بود که از شنبه این هفته فعالیت ما میتوانست به روال عادی برگردد. ما هنوز دلیل این که چرا این اتفاق نیفتاده را متوجه نشدهایم و پیگیر رسیدن به این پاسخ هستیم.
ممکن است این محدودیت فردا برطرف شود
او ابراز امیدواری میکند که این محدودیت هرچه زودتر برداشته شود و احتمال میدهد که همین فردا این اتفاق بیفتد اما به یک نکته مهم هم اشاره میکند: «هرچند ممکن است این محدودیت فردا برطرف شود اما به دلیل این که این رفتار غیر قانونی یک دفعه رخ داده این نگرانی را داریم که این اتفاق در آینده هم مجدد تکرار شود.»
مدیرعامل میلی در ادامه اضافه میکند: «اصل دارایی کسبوکاری مثل ما اعتماد کاربران است اما این قبیل مسائل به اعتبار ما لطمه میزند. همین حالا هم این اعتبار بسیار آسیب دیده و امیدواریم بعدتر بتوانیم این آسیب را مرتفع کنیم.»
امکان تحویل فیزیکی طلا برای کاربران وجود دارد
هرچند امکان واریز ریالی و بازگرداندن پول کاربران با چالشهای فراوانی روبهروست اما میلی در حال حاضر امکان تحویل فیزیک طلای کاربران را دارد:
از ابتدای هفته که بازارها باز شدند ما در حال تحویل طلای فیزیکی هستیم و هیچ درخواست تحویل طلایی در میلی بیجواب نمانده و نمیماند. ما حجم طلای خوبی در ۱۵ شعبه و نمایندگیمان موجود داریم و کاربران میتوانند با درخواست تحویل فیزیکی طلا به این نمایندگیها مراجعه کرده و طلای خود را دریافت کنند. مساله اصلی ما ارائه ریالی طلای کاربران است.- مصطفی اکرمی، مدیرعامل میلی
مدیرعامل میلی این توضیح را هم اضافه میکند که از آغاز اعمال محدودیت برای پلتفرمهای آنلاین طلا میلی تسویه ریالی را هم انجام داده است: «از ابتدای این دوران بحرانی ۱۵ روزه ما نزدیک به یک همت تسویه ریالی داشتهایم که بخش عمدهای از آن را از سرمایه در گردش خود شرکت انجام دادهایم برای این که کاربران به پولشان برسند.»
چالشهای تسویه ریالی با کاربران
اما چه چالشهایی بر سر راه ارائه ریالی سرمایه کاربران وجود دارد؟ اکرمی در پاسخ به این سوال ابتدا فرایند انجام این کار در دوران پیش از محدودیتها را توضیح میدهد:
دلیل این که ما در نقدینگیمان خلل داشتیم این است که در حالت عادی وقتی کاربری طلایش را به ما میفروخت ما باید به او پول میدادیم. در همان لحظه واریز ریالی برای فروشنده کاربرهایی هستند که در حال خرید از ما هستند. ما طلایی که متعلق به خودمان است را به آنها میفروشیم و پول را از آنها دریافت میکنیم. در حالت عادی ما این پول را تهاتر میکنیم و عملا پرداخت و تسویه برای کسی که طلا را فروخته خیلی سریع انجام میشود.- مصطفی اکرمی، مدیرعامل میلی
اما در حالت فعلی دیگر چنین امکانی برای پلتفرمها وجود ندارد: «در مدل فعلی ما باید از خزانه بانک کارگشایی که طلای ما در آن وجود دارد طلا را برداریم، در بازار بفروشیم و تبدیل به ریال کنیم تا با کاربران تسویه کنیم. این فرایند زمانبر و خیلی سخت است. چون برای سیستمهای نظارتی باید محرز شود که این طلایی که ما خارج میکنیم، به شکل طلای فیزیکی یا بهصورت ریالی، به مصرف کاربران میرسد. بنابراین، ما باید نامهنگاری کنیم، پلیس فتا مکاتبات لازم را انجام میدهد و با طی مراحلی این موضوع به بانک کارگشایی میرسد و ما میتوانیم طلا را تحویل بگیریم. به همین دلیل در فرایند فعلی زمان بیشتری طول میکشد تا ما طلا را ریال تبدیل کنیم و پول را به کاربر برگردانیم.»
او در ادامه از اقدامی که میلی برای کاربران انجام داده تا بتوانند زودتر به پولشان برسند میگوید:
مسدودیت درگاههای پرداخت تسویه ریالی را به یک فرایند زمانبر و طولانی تبدیل کرده است
در حال حاضر برای این که کاربران بیشتری بتوانند پول بردارند بستههای طلایی که ارائه میکنیم را از بستههای ۵۰۰ هزار تومانی به بستههای ۲ میلیون تومانی تبدیل کردهایم. طبق بررسیهای ما، اکثر کاربران ما کمتر از یک گرم طلا دارند که در این پروسه تقریبا طی ۳ روز میتوانند پولشان را از پلتفرم خارج کنند. اما کاربرانی که حجم بیشتری طلا دارند برای برداشت مشکلات بیشتری دارند و هرروز باید این فرایند را انجام دهند.
این در حالی است که اگر درگاه پرداخت پلتفرمها باز باشد تا کاربران بتوانند خرید کنند، جریان نقدینگی برقرار میشود و میلی و سایر پلتفرمهای خرید و فروش آنلاین طلا درصد بیشتری از کاربران را به پولشان برسانند.
به گفته اکرمی، میلی در روال عادی ظرف ۱۲ ساعت پول را تسویه میکرد و در ۲۴ تا ۴۸ ساعت طلا آماده تحویل میشد. در حال حاضر تحویل به همین ترتیب انجام میشود اما بخش ریالی به خاطر عدم جریان نقدینگی دچار مشکل شده است.