افتتاح خط راه‌آهن محور سالار–شادمهر جهش ترانزیتی شرق کشور را کلید زد

افتتاح خط راه‌آهن محور سالار–شادمهر جهش ترانزیتی شرق کشور را کلید زد

 مشهد - استاندار خراسان رضوی گفت: با بهره‌برداری از ۲۹ کیلومتر خط جدید راه‌آهن در محور سالار–شادمهر، مدت زمان سیر قطارهای باری شرق کشور به بندرعباس تا چهار ساعت کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین مظفری، صبح شنبه در آئین بهره‌برداری از هشت پروژه ریلی به ارزش ۴.۵ همت، با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر و یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، بر لزوم توجه ملی به توسعه زیرساخت‌های شرق کشور تأکید کرد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران که در نشست اخیر سازمان اکو در مشهد نیز مورد تأکید قرار گرفت، اظهار کرد: کشورهای عضو این سازمان نیاز فوری به اتصال ترانزیتی از مسیر ایران دارند، اما به دلیل برخی موانع داخلی، کشور ما هنوز نتوانسته از این فرصت استراتژیک بهره کامل ببرد. اگر در اسرع وقت اقدامات لازم انجام نشود، این فرصت‌ها از دست خواهد رفت و کشور از معادلات منطقه‌ای حذف می‌شود.

وی با هشدار نسبت به طراحی مسیرهای جایگزین از سوی کشورهای دیگر در غرب منطقه، تصریح کرد: فعال‌سازی کریدور شمال–جنوب از طریق سرخس، تربت‌حیدریه، بیرجند، زاهدان و چابهار یک اولویت فوری است؛ زیرا این مسیر برای توسعه ملی و تثبیت جایگاه ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی حیاتی است.

مظفری همچنین خواستار اختصاص منابع مالی از محل صندوق توسعه ملی یا منابع جایگزین مانند درآمدهای نفتی برای تأمین مالی این طرح‌ها شد و افزود: با آغاز عملیات اجرایی برق‌رسانی به مسیر مشهد–تهران و تأمین بودجه مطالعاتی قطار سریع‌السیر، انتظار می‌رود این پروژه‌ها با جدیت پیگیری شوند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت بالای معادن شرق کشور خاطرنشان کرد: توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، به‌ویژه شبکه ریلی، لازمه اصلی رشد معادن در این منطقه است. حمل‌ونقل جاده‌ای علاوه بر هزینه‌های بالا، سالانه جان بسیاری از هم‌وطنان را می‌گیرد و تنها راه‌حل مؤثر، توسعه حمل‌ونقل ریلی است.

وی در ادامه با اشاره به روابط اقتصادی ایران و افغانستان، خواستار بازنگری در سیاست‌های مرزی شد و پیشنهاد کرد: با تعریف مناطق مشترک اقتصادی، می‌توان زمینه سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه و گسترش واردات را فراهم کرد. سال گذشته صادرات ایران به افغانستان نزدیک به یک میلیارد دلار بوده و اکنون زمان آن رسیده که تعاملات تجاری به سطح بالاتری ارتقا یابد. این هدف نیازمند تقویت زیرساخت‌های ریلی در مرزهای شرقی کشور است.

مظفری ضمن قدردانی از همراهی دولت و وزارت راه و شهرسازی در اجرای پروژه‌های زیربنایی شرق کشور تأکید کرد: در حالی‌که از مجموع ۳ هزار کیلومتر آزادراه کشور، کمتر از ۴۰ کیلومتر آن در شرق کشور قرار دارد، انتظار می‌رود نگاه توسعه‌ای متوازن‌تری نسبت به این منطقه شکل بگیرد. توسعه شرق کشور نه‌تنها یک مطالبه استانی، بلکه ضرورتی ملی و منطقه‌ای است.

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها