عملیات روانی رویترز و سیانان پس از موضع قاطع ایران

رسانههایی مانند CNN و رویترز با خبرسازی مبنی بر آمادگی اسرائیل برای حمله به تأسیسات هستهای ایران و تهدید به فعالسازی مکانیسم ماشه از سوی اروپا، به کارکرد اصلی خود یعنی ابزار دول غربی برای مرعوبسازی و انجام عملیات روانی روی آوردهاند.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، پس از سخنان روز گذشته، سهشنبه، مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی و تأکید ایشان بر ادامه غنیسازی، جریان رسانهای غربی دست به کار شده است و طی ساعات گذشته تلاش دارد با ایجاد یک حربه رسانهای، بار دیگر دوگانه کذایی "یا جنگ یا تسلیم" را دوباره علم کند.
رهبر انقلاب روز گذشته فرمودند: «من یک تذکری به طرف مقابل بدهم، طرف آمریکایی که در این مذاکراتِ غیرمستقیم وارد صحبت میشوند، گفتگو میکنند، سعی کنند یاوهگویی نکنند، اینکه بگویند؛ "ما به ایران اجازهی غنیسازی نمیدهیم."، این غلط زیادی است، کسی منتظر اجازهی این و آن نیست، جمهوری اسلامی سیاستی دارد، روشی دارد، سیاست خودش را تعقیب میکند.»
پس از این موضعگیری قاطعانه، شبکه سیانان، به نقل از مقامات آمریکایی مدعی آماده شدن رژیم صهیونیستی برای حمله به تأسیسات هستهای ایران شد، یک مقام صهیونیستی نیز در مصاحبهای جداگانه همین ادعا را تکرار کرد، سپس خبرگزاری رویترز که سابقه طولانی در روایتسازی علیه جمهوری اسلامی ایران دارد، به نقل از «سه منبع آگاه ایرانی» (منابعی که همواره در ایرانی بودن یا در منبع آگاه بودن آنها شک و تردید وجود دارد) نوشت که در صورت شکست مذاکرات، ایران آماده دفاع از خود میشود.
رویترز همچنین به نقل از منابع اروپایی نوشت که کشورهای اروپایی در صورت شکست مذاکرات، مکانیسم ماشه را بهطور حتم فعال خواهند کرد. «وندی شرمن» سرپرست هیئت مذاکرهکننده آمریکایی در مذاکرات برجام نیز وارد گود شد و به رویترز گفت که در صورت اصرار ایران بر حق غنیسازی «وقوع جنگ محتمل» است.
در این راستا باید گفت که عملیات روانی و رسانهای، بهویژه در بستر مذاکرات هستهای، ابزاری استراتژیک در دست قدرتهای غربی و رژیم صهیونیستی برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی، تضعیف مواضع ایران و تحمیل خواستههای خود از طریق فشار غیرمستقیم است. این عملیات با بهرهگیری از تکنیکهایی چون «مقصرسازی»، «دوگانهسازی کاذب» و «روایتسازی هدفمند» سعی در القای این تصور دارند که ایران یا باید تسلیم شود یا با جنگ مواجه گردد.
در مذاکرات برجام در سال 2015 نیز شاهد چنین عملیاتهایی بودیم. رسانههای غربی با برجستهسازی اختلافات داخلی در ایران و بزرگنمایی تهدیدات اسرائیل، سعی در ایجاد فشار روانی بر تیم مذاکرهکننده داشتند، همچنین، استفاده از رسانههای فارسیزبان خارج از کشور برای تضعیف اعتماد عمومی به مذاکرات و القای نارضایتی داخلی، بخشی از این عملیات روانی بود،
ازاینرو بهنظر میرسد طی روزهای پیشِرو باید شاهد حجم بیشتری از جنگ تبلیغاتی و عملیات روانی کشورهای غربی با هدف امتیازگیری از راه تهدید یا مرعوبسازی تیم مذاکرهکننده کشورمان باشیم.
انتهای پیام/+