ورود خودروساز روسی لادا به ایران و رونمایی از 4 محصول های لوکس خود / آیا این خودروی روسی بهتر از چینی خواهد بود و ارزش خرید دارد؟

به گزارش سرویس مجله خودرو ساعدنیوز، در حالی که شرکت روسی آوتوواز از برنامه خود برای مونتاژ خودروهای برند «لادا» در ایران خبر داده، مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس میگوید این نهاد به وزارت صمت درباره لزوم نظارت بر کیفیت خودروهای وارداتی و مونتاژی تذکر داده و تأکید دارد تجربه خودروهای بیکیفیت چینی نباید تکرار شود.
مصطفی پوردهقان گفت: مجلس در موضوع سرمایهگذاری مشترک در صنعت خودروسازی، تذکرات لازم را به وزارت صمت داده و بر حساسیت ویژه نسبت به کیفیت خودروهای وارداتی و مونتاژی تأکید دارد.
او گفته است: «اجازه نخواهیم داد تجربه تلخی که در مورد برخی برندهای خودروهای چینی در کشور ما اتفاق افتاده تکرار شود.»
لادا یکی از خودروسازان شناختهشده و قدیمی روسیه است
این سخنان در حالی بیان میشود که به گزارش رسانههای رسمی ایران، شرکت روسی آوتوواز، تولیدکننده برند «لادا»، از برنامه خود برای مونتاژ خودرو در ایران خبر داده است. این خبر با واکنشهای متفاوتی مواجه شده است؛ برخی آن را فرصتی برای عرضه خودروهای اقتصادیتر نسبت به نمونههای وارداتی و باکیفیتتر از خودروهای داخلی میدانند، اما نگرانیهایی نیز درباره تکرار تجربه خودروهای بیکیفیت وجود دارد.
کامبیز میرکریمی، عضو هیأت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه، ارزیابی مثبتی از این همکاری ارائه کرده و گفته است: «لادا یکی از خودروسازان شناختهشده و قدیمی روسیه است و تاکنون خودروهای خود را به کشورهای سیآیاس صادر میکرده است.»
او افزوده است: «این شرکت از حدود یک سال پیش ورود به بازارهای جدید را آغاز کرده و ویتنام، امارات و کوبا از جمله این بازارها هستند.»
میرکریمی با اشاره به اجرای تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا از 25 اردیبهشت گفته است: «این امر هزینه سرمایهگذاری مشترک میان شرکتهای ایرانی و روسی را پایین میآورد، چون بخش زیادی از نهادههای تولید و محصولات نهایی بدون پرداخت تعرفه میان دو کشور مبادله میشود.»
او تأکید کرده است که صفر بودن تعرفههای گمرکی میان ایران و روسیه میتواند قیمت خودروهای روسی را کاهش داده و قدرت رقابت آنها را در مقایسه با خودروهای وارداتی که مشمول تعرفههای بالای گمرکی هستند، افزایش دهد.
در همین زمینه، پوردهقان گفته است: «براساس آنچه در جلسات میان کمیسیون صنایع مجلس و وزیر صمت مطرح شده، نمایندگان از وزیر تقاضای افزایش عرضه خودرو را دارند و این افزایش عرضه شامل انواع خودروهای داخلی و وارداتی میشود.»
او افزوده است: «مسیر دیگری که به تقویت عرضه خودرو در ایران میانجامد همین سرمایهگذاریهای مشترکی است که ایران میتواند با شرکتهای صاحب برند در حوزه خودرو داشته باشد.»
به گفته او، «وزیر صمت بهتازگی در جلسه کمیسیون گزارشی ارائه کردهاند که چندین کشور درخواست دارند شرکتهای آنها برای مونتاژ و تولید خودرو وارد ایران شوند.»
نباید سمت خودروهای بیکیفیت درجه 2 و 3 جهانی برویم
پوردهقان در عین حال نسبت به کیفیت خودروهای تولید مشترک هشدار داده و گفته است: «در سرمایهگذاری مشترک این دغدغه وجود دارد که صنعت نباید سمت خودروهای بیکیفیت درجه 2 و 3 جهانی برود، زیرا شأن ملت ایران در این است که بهترین خودروها را استفاده کنند. ما به دنبال خودروهای باکیفیت و برندهای روز دنیا هستیم.»
او همچنین گفته است: «ایران از پتانسیلهای جذابی برای سرمایهگذاری خودروسازان جهان برخوردار است، اما در داخل کشور اجازه ورود سرمایهگذاران به واسطه انحصاری که در تولید خودرو وجود دارد داده نمیشود.»
پوردهقان تأکید کرده است: «سرمایهگذاری که تاکنون صورت گرفته نیز به واسطه تهاتر نفت با قطعات خودرو بوده و ارز آن نیز از محل فروش نفت در شرایط تحریم تأمین شده است.»
چند روز پیش، ماکسیم سوکولوف، مدیرعامل شرکت «آوتوواز» در جمع خبرنگاران در حاشیه نمایشگاه بینالمللی صنعتی اینوپروم آسیای مرکزی در تاشکند افزود: در اصل، به دنبال یک طرح بومیسازی برای مونتاژ خودروهای ما در ایران هستیم. این طرح، مزایای رقابتی خاصی را ایجاد میکند، به همین دلیل است که ما در ایران سرمایهگذاری بزرگی انجام خواهیم داد.
او افزود: شریک بالقوه ما در ایران به کل خط تولید «آوتوواز» از جمله مدل جدید لادا ایسکرا علاقهمند است، خودرویی که یک گام از بیشتر خودروهایی که با پلتفرمهای ملی در ایران فروخته میشوند، جلوتر است.
پیشازاین، خبرگزاری اسپوتنیک دسامبر 2023 (دیماه 1402) به نقل از مدیرعامل شرکت ««آوتوواز» گزارش داده بود که این شرکت ممکن است در سال 2024 عرضه خودروهای لادا را به ایران آغاز کند. سوکولوف افزود: محدوده مدل احتمالی خودروی صادراتی بر اساس نتایج مذاکرات تعیین خواهد شد.
نگاهی به شرکت روسی آوتوواز
آوتوواز (به روسی: АвтоВАЗ) که از قدیم در جهان به نام خانه لادا مشهور است، یک شرکت خودروسازی روسی است که با نام واز (ولژسکی آوتومبیلینی زاود) نیز شناخته میشود، اما شهرت آن در صنعت خودروسازی جهان، بهدلیل مالکیت مارک لادا است.
این شرکت در اواخر دهه 1960 با همکاری شرکت فیات تأسیس شد. در حال حاضر 25 درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت فرانسوی رنو میباشد.
شرکت آوتوواز بیش از یک میلیون خودرو در سال تولید میکند، از جمله این تولیدات میتوان به خودروی لادا کالینا، لادا 110 و خودروی بیابانی نیوا اشاره کرد. مدل ویایزد-2101 نیز از روی مدل فیات 124 طراحی و تولید شدهاست.
کارخانه اصلی آوتوواز با بیش از 149 کیلومتر خط تولید، یکی از بزرگترین کارخانههای خودروسازی جهان است. این شرکت همچنین در اینکه بیشترین قطعات محصولاتش بومی هستند، منحصربهفرد است.
رونمایی محصولات لادا در ایران
آذر 1402: شرکت نیکا موتور، در دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا 1402 واقع در محل دائمی نمایشگاههای تهران، از چهار محصول وارداتی لادا در ایران، برای نخستینبار رونمایی کرد.
نخستین محصول رونمایی شده این شرکت، لادا وستا اسپرت (Vest Sport) است که مجهز به کیت بدنه و جزییات گرافیکی جدیدی بوده تا از نسخه استاندارد وستا سدان، قابل تمایز باشد. این محصول با موتور 1.8 لیتری تنفس طبیعی به همراه گیربکس CVT رونمایی شده است.
دومین محصول رونمایی شده از نیکا موتور، نسخه استیشن وستا بوده که آنرا با نام لادا وستا کراس (Vesta Cross) میشناسند. این خودرو که محصول سال 2017 بازار روسیه است، ممکن است با موتور 1.8 لیتری، پابه کشورمان بگذارد.
سومین خودرو رونمایی شده توسط شرکت نیکا موتور، لادا نیوا تراول (Niva Travel) است که سال 2021 به بازار روسیه معرفی شد. البته این خودرو قبل از آنکه به دست لادا بیفتد، توسط جنرال موتورز و تحت برند شورولت، و بسیار قبلتر از آن نیز تحت برند اوتوو (Avto) به تولید میرسید. لادا نیوا تراول، با اینکه تنها دو دیفرانسیل لادا برای بازار کشورمان محسوب میشود و پیشرانه 1.7 لیتری دارد اما متاسفانه به گیربکس دستی (با کمک سنگین) مجهز شده. همچنین این احتمال وجود دارد که برخلاف نسخه رونمایی شده، نیوا تراول با موتور 1.8 لیتری به بازار ایران عرضه شود.
چهارمین و آخرین محصول نیکا موتور، لادا گرانتا (Granta) است؛ یک سدان کاملا اقتصادی که نه تنها در روسیه، بلکه در بازار ایران هم میتواند قیمت بسیار پایینی، نسبت به سایر خودروهای خارجی داشته باشد. از آنجایی که لادا گرانتا رونمایی شده در نمایشگاه اورآسیا 1402، به موتور 8 سوپاپ 1.6 لیتری و گیربکس دستی مجهز شده بود، کمی بعید است که با چنین مشخصاتی، آنرا به ایران بیاورند.
از میان چهار محصول رونمایی شده در تهران، خودروهای وستا کراس و نیوا تراول، احتمالا زودتر از بقیه محصولات لادا، به بازار ایران عرضه میشوند. آنطور که مسئولان نیکا موتور خبر دادهاند، خودروهای لادا ابتدا بصورت وارداتی عرضه میشوند ولی در سال 1404، روسها قصد مونتاژ محصولات لادا در کشورمان را دارند.