به گزارش خبرگزاری مهر، در نخستین نشست کمیته اربعین صنعت بیمه، یک شرکت بیمه به عنوان بیمهگر منتخب سازمان حج و زیارت برای ارائه خدمات به زائران اربعین تأیید و مقرر شد چارچوب وظایف این شرکت به صورت شفاف ابلاغ شده و نظارت کامل بر اجرای آن مطابق با مأموریتهای قانونی بیمه مرکزی انجام گیرد.
بر اساس این گزارش، مقرر شد بیمه مرکزی تیمی تخصصی برای نظارت بر عملکرد بیمهگر تشکیل دهد و فهرست اعضای پیشنهادی را به دبیرخانه کمیته اعلام کند. فعالسازی سامانه ثبت شکایات بیمهشدگان نیز از دیگر تصمیمات مهم این نشست بود.
همچنین در دومین نشست که با حضور اعضای کمیته اربعین بیمه مرکزی و نمایندگان این شرکت بیمه برگزار شد، مقرر گردید پوشش بیمهای زائران از درب منزل آغاز شود و علاوه بر خدمات رایج، بیمهنامههای تکمیلی، بیمه مواکب و مسئولیت مدنی برای خادمان نیز در نظر گرفته شود. همچنین تخفیفهایی برای بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه مرتبط با مراسم اربعین اعمال خواهد شد.
این گزارش میافزاید، بر اساس برنامهریزیهای انجامشده، سه بسته متنوع بیمهای با نرخهای ۸۵، ۱۰۰ و ۱۱۵ هزار تومان برای زائران طراحی شده تا پاسخگوی نیازها و توان مالی مختلف باشد. اطلاعات کامل این بستهها در سامانه سماح در اختیار زائران قرار میگیرد تا به صورت شفاف از خدمات بیمهای خود مطلع شوند.
گفتنی است طرحهای بیمهای ویژهای نیز برای موکبداران در دست تدوین است که به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.
شایان ذکر است این اقدامات در راستای یکپارچهسازی فرآیندهای بیمهای، افزایش شفافیت، صیانت از حقوق زائران و ارتقای سطح پاسخگویی صنعت بیمه در ایام اربعین صورت میگیرد.