فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر برنامههای این دانشگاه را در ادامه راه دکتر طهرانچی را تشریح کرد و گفت: همانطور که مستحضرید، در سال ۱۴۰۰ «سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی» پس از طی یک فرایند کارشناسی بسیار جدی، تدوین و به تصویب هیئت محترم امنای دانشگاه آزاد اسلامی رسید. مفاد این سند، که در قالب بستههای کاری، راهکنشهای مشخص و اقدامات اجرایی و سنجه های ارزیابی تدوین شده بود، مبنای عمل قرار گرفت و تحولات دانشگاه آزاد اسلامی – چه در بعد دانشی، چه در نظام اداری، چه فناوری و چه در حوزه فرهنگی – بر اساس همین سند پیش رفت.
وی افزود: با شهادت این دانشمند عزیز و مدیر جهادی که تمام توان و وجود خود را صرف تحول در دانشگاه آزاد اسلامی و آموزش عالی کشور کرده بود این سند همچنان به قوت خود باقی است. خوشبختانه با انتخاب شایسته هیئت امنای دانشگاه و صدور حکم از سوی جناب آقای دکتر ولایتی، یکی از دانشمندان نزدیک به شهید دکتر طهرانچی و دارای سابقه طولانی در مدیریت آموزش عالی، یعنی جناب آقای دکتر رنجبر، مسئولیت دانشگاه را برعهده گرفتند. طبیعتاً مدیریت دانشگاه بر اساس مفاد همین سند ادامه خواهد یافت و انشاءالله شاهد تداوم و حتی تقویت مسیر تحول در دانشگاه آزاد اسلامی و نظام آموزش عالی کشور خواهیم بود.
دستاوردهای علمی، مدیریتی و فرهنگی دکتر محمدمهدی طهرانچی؛ تحول بنیادین در دانشگاه آزاد اسلامی
جهانبین در ادامه به اقدامات ارزنده شهید طهرانچی اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مهمی که میخواهم اشاره کنم، ثمرات ارزنده و تأثیرگذار آقای دکتر محمدمهدی طهرانچی برای دانشگاه آزاد اسلامی است. دانشگاه آزاد اسلامی عمیقاً مدیون خدمات و تلاشهای بیوقفه ایشان است. طهرانچی در جلسات خصوصی و عمومی بارها تأکید داشتند که علاقه و ارادت عمیقی به همکاران، اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دارند و دانشگاه را دارای ویژگیهای خاص و منحصر به فرد میدانستند. واقعاً تمام وجود خود را برای پیشرفت و تحول دانشگاه آزاد اسلامی گذاشتند.
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد تصریح کرد: مستحضرید که در سال ۱۳۹۷، زمانی که وی رئیس دانشگاه شد، دانشگاه آزاد در آستانه فروپاشی بود. جمعیت دانشجویی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۳ به حدود ۸۰۰ هزار نفر کاهش یافته بود و دانشگاه با آسیبهای جدی مواجه بود. اما با توکل به خداوند متعال، هوش سرشار، نگاه تحولی و حمایت هیئت امنای دانشگاه و همراهی بدنه شریف دانشگاه آزاد، وی توانست دانشگاه را به مرحلهای از پایداری برساند که امروز بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند و اقبال اجتماعی مردم به دانشگاه افزایش یافته است.
وی افزود: یکی از محورهای مهم فعالیتهای دکتر طهرانچی، مدیریت یکپارچه مبتنی بر داده بود. سامانههای آموزشیار، پژوهشیار، قراردادیار و بافر و … در دانشگاه ایجاد شدند که این امر برای دانشگاهی با وسعتی که در بیش از ۴۰۰ شهر فعالیت دارد، بسیار حیاتی و ارزشمند است.
بهبود سطح علمی و افزایش ظرفیت پذیرش در دوران طهرانچی
او ادامه داد: در حوزه آموزشی، ارتقای کیفیت آموزشی از اولویتهای اصلی بود. دانشگاه آزاد اسلامی برای اولین بار موفق شد رتبه زیر ۱۰۰ را در RUR کسب کند که این موفقیت در یکی از آیتمهای مهم، ناشی از تلاش برای بهبود کیفیت آموزش، ارتقای نسبت استاد به دانشجو بود. در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز دکتر طهرانچی با سختگیریهای هدفمند، پیشدفاعها و کیفیت دفاع رسالهها را ارتقا داد که این مسئله موجب بهبود سطح علمی دانشگاه شد. شهید طهرانچی باورداشت که دانشگاه باید در خدمت منافع مردم باشد. از این رو، طرحهایی نظیر پویش اشتغال را پیگیری کرد که در آن دانشجویان بخشی از دوره تحصیلی خود را در دانشگاه و بخش دیگر را در صنایع مختلف میگذرانند. یکی از نمونههای موفق این طرح، در یکی از صنایع بزرگ یزد بود که فارغالتحصیلی دانشجویانی بود که تحصیلات خود را در داخل صنعت طی کرده بودند.
جهانبین توضیح داد: در حوزه پژوهش، ساماندهی پژوهش و تدوین برنامههای علمی برآمده از نیازها و چالشهای واقعی کشور، یکی از اقدامات برجسته ایشان بود. تلاش شد تا بخش قابل توجهی از پایاننامهها و رسالههای دانشگاهی، پاسخگوی مسائل واقعی کشور باشند. در حوزه فناوری نیز، دکتر طهرانچی تفکیک دقیقی میان دانایی و توانایی قائل شدند. دانایی رسالت دانشگاه است و توانایی مأموریت آن. پیرو همین امر، با انحلال دانشکدههای قدیمی، ایجاد دانشکدههای موضوعی فناوری را در دستور کار قرار داده بود. دانشکدههایی مانند هوش مصنوعی، حمل و نقل، صنعت ساختمان، دولت و حکمرانی و بازار شکل گرفتند که در کنار گروههای آموزشی، ارتباط مؤثر با جامعه و حل مسائل واقعی را دنبال کردند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد ادامه داد: از جمله دستاوردهای فناوری قابل توجه میتوان به حمایت از شرکتهای دانشبنیان و فناوریهای نوین اشاره کرد، مانند شرکت نگین بذر در اصفهان که ۳۰۰ میلیون بذر هیبریدی تولید میکند و نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارد و همچنین تولید یک سوم جلبک کشور در واحد تبریز دانشگاه آزاد، نمونههای برجسته ثمرات نگاه دکتر طهرانچی به مسائل فناوری بود. در حوزه اداری نیز، تحول در نظام اداری بر محور خدمت از دغدغههای همیشگی ایشان بود. دکتر طهرانچی طرحی را طراحی کردند که ارتقای عرضی را علاوه بر ارتقای طولی کارکنان بر اساس خدمت به دانشجویان ممکن میکرد. در این طرح، از کارور تا راهبر در سطوح مختلف طبقهبندی شدهاند تا کارکنان بتوانند در پنج رده سازمانی فعالیت کنند و علاوه بر ارتقای طولی، به ارتقای عرضی نیز دست یابند.
وی اظهار کرد: از دیگر اقدامات مهم شهید طهرانچی، راهاندازی طرح «حامی» بود که به ازای هر ۶۰۰ دانشجو یک دستیار در دانشگاه برای پیگیری امور، گرهگشایی و رسیدگی به مسائل دانشجویان اختصاص داده شود. برای همه دانشجویان نیز ایمیل ایجاد شد که در نظام مکاتبات رسمی، قابل رهگیری و پیگیری است.
جهانبین به اقدامات دکتر طهرانچی در حوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت: در حوزه فرهنگی، دکتر طهرانچی با رویکردی نوین تلاش کردند حوزه فرهنگ را به آموزش پیوند بزنند تا تربیت از درون تعلیم رخ دهد. کرسیهای آزاداندیشی و دهها برنامه فرهنگی دیگر نمونهای از این تلاشها بود. این تحولات با همراهی بدنه گسترده کارکنان، اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد و بر پایه کار جهادی و برنامهریزی دقیق رقم خورده است.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد مهمترین برنامه خود را ادامه فعالیت با تکیه بر سند تحول و تعالی دانست و بیان کرد: بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد، دو اولویت اصلی داریم که باید تثبیت شوند: یکی جریان «استاد همیار فرهنگ» که به گره زدن تعلیم با تربیت میپردازد و دیگری تقویت نهادهای دانشجویی. این دو محور، ستون فقرات فعالیتهای ما در دانشگاه هستند و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است، اما نیازمند تثبیت و توسعه بیشتر هستند.