هنر صنعت موتابی می‌تواند توجه بازارهای جهانی را جلب کند

هنر صنعت موتابی می‌تواند توجه بازارهای جهانی را جلب کند
 یزد_ رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان یزد گفت: هنر صنعت موتابی به دلیل سازگاری با محیط‌زیست می‌تواند برای گردشگران خارجی جذابیت داشته باشد.

سید عبدالرضا موسوی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر صنایع دستی ایران، بر لزوم بین‌المللی‌سازی هنر صنعت موتابی به عنوان یکی از میراث اصیل منطقه بفروئیه تأکید کرد.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان یزد اظهار داشت: بین‌المللی‌سازی صنایع دستی فرآیندی مؤثر برای توسعه اقتصادی، خلق فرصت‌های شغلی و در عین حال معرفی فرهنگ و هنر ایران به جهانیان است، هنر صنعت موتابی با ویژگی‌هایی همچون استفاده از مواد طبیعی، بیش از دو قرن با ارتباط مستمر با زندگی مردم، اصالت فرهنگی و سازگاری با محیط‌زیست، می‌تواند به‌عنوان نمادی از فرهنگ بومی ایران در سطح بین‌المللی معرفی شود و برای گردشگران و مخاطبان خارجی جذابیت داشته باشد.

وی افزود: حضور هنرمندان این رشته در نمایشگاه‌های بین‌المللی، به‌ویژه در کشورهای همسایه و حوزه تمدنی ایران، بسیار اثرگذار خواهد بود، همچنین برگزاری کارگاه‌های مشترک، تبادل هنرمندان، برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی با محوریت موتابی از جمله اقداماتی است که می‌تواند این هنر را به شکلی مؤثر به فعالان بین المللی صنایع دستی معرفی کند.

به گفته موسوی، بهره‌گیری از ظرفیت تفاهم‌نامه‌های فرهنگی و خواهرخواندگی شهرها نیز می‌تواند مکمل این مسیر باشد، به‌عنوان نمونه، می‌توان شهر بفروئیه را با شهری در یکی از کشورهای دیگر که در حوزه‌ای مشابه فعالیت دارد، خواهرخوانده کرد.

وی ادامه داد: همکاری با رسانه‌های خارجی برای تهیه مستند، گزارش و مقالات تخصصی درباره هنر موتابی می‌تواند موجب افزایش شناخت و آگاهی عمومی در سطح بین‌المللی شود.

وی با اشاره به موفقیت‌های پیشین استان یزد در زمینه ثبت جهانی صنایع دستی تصریح کرد: شهر میبد به‌عنوان شهر جهانی زیلو و شهر یزد به‌عنوان شهر جهانی زیورآلات سنتی به ثبت رسیده‌اند، تجربه ارزشمند این دو شهر می‌تواند به‌عنوان الگویی موفق، در مسیر جهانی شدن هنر موتابی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس دفتر وزارت امور خارجه در یزد همچنین بر لزوم توجه به بازاریابی جهانی تأکید کرد و گفت: برای معرفی مؤثر موتابی در بازارهای خارجی، لازم است اقدامات زیرساختی در حوزه اطلاع‌رسانی، تبلیغات و فروش انجام گیرد که طراحی کاتالوگ‌های چندزبانه، راه‌اندازی وب‌سایت‌های حرفه‌ای، تولید فیلم‌ها و کلیپ‌های کوتاه و جذاب، بهره‌گیری از پلتفرم‌های فروش بین‌المللی و آموزش هنرمندان در این زمینه از ضروری‌ترین گام‌هاست، همچنین می‌توان از ظرفیت شرکت‌های فعال در حوزه صادرات صنایع دستی و جامعه ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز برای نفوذ در بازارهای جهانی بهره گرفت.

وی با اشاره به نقش مؤثر نهادهای بین‌المللی گفت: سازمان‌هایی همچون یونسکو می‌توانند در قالب حمایت‌های فنی، آموزشی و رسانه‌ای به معرفی و توسعه این هنر کمک کنند، این نهادها با برخورداری از شبکه‌های گسترده و نفوذ بالا، می‌توانند بستری برای دیده شدن هنر موتابی در شهرهای بزرگ جهان فراهم سازند.

موسوی تأکید کرد: نمایندگی وزارت امور خارجه در استان یزد در کنار سازمان توسعه تجارت و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آمادگی دارد با همکاری ستاد مرکزی وزارت خارجه و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، هنر موتابی را در عرصه جهانی معرفی کند، اما این مسیر نیازمند انسجام، همکاری نهادهای مسئول، مشارکت هنرمندان، و آماده‌سازی ابزارهای حرفه‌ای معرفی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای بین‌المللی شدن هنر موتابی، باید از نظر اصالت، کیفیت، استانداردسازی، بازاریابی و توزیع به سطح قابل‌قبول جهانی دست یابیم سپس این هنر باید به زبانی جهانی، قابل درک و جذاب برای مخاطبان بین‌المللی معرفی کنیم؛ معتقدم ظرفیت‌های موجود در هنر موتابی این امکان را فراهم می‌کند، به شرط آنکه کار معرفی آن به شکل حرفه‌ای، هدفمند و مداوم دنبال شود، اگر این مسیر به‌درستی طی شود، هنر موتابی می‌تواند به سهم خود در تقویت صادرات غیرنفتی و کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها نیز مؤثر باشد.

اخبار و حوادث استان‌های کشور را از نزدیک دنبال کنید

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها