به گزارش خبرگزاری مهر، مجید باقری معاون برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران در سیصد و سی و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان ارائه گزارش توسعه و تحول سرمایه انسانی شهرداری تهران با بیان اینکه در شهرداری در حال حاضر ۵۴ هزار و ۶۷۳ نفر در سیستمهای رسمی به عنوان پرسنل فعالیت میکنند، اظهار کرد: این افراد صرف نظر از حوزه پیمانکاری در حال فعالیت هستند. از این جامعه آماری ۴۲ هزار و ۴۷۷ نفر معادل ۸۰ درصد آقایان و ۱۱ هزار و ۱۹۶ نفر معادل ۲۰ درصد از کارکنان بانوان هستند.
وی ادامه داد: میانگین سابقه همکاران در شهرداری ۱۵ سال و ۱۱ ماه است و همکاران ما از پختگی بالایی برخوردار هستند و میتوانند مأموریتهای مهم شهرداری را پوشش دهند. بیشترین تراکم سنی بین ۴۰ تا ۴۴ سال است و ۱۵ هزار نفر از کارکنان در این بازه سنی قرار دارند.
باقری افزود: تعداد همکاران دارای مدرک تحصیلی دیپلم ما به دلیل کثرت تعداد کارکنان ۳۳.۳۴ درصد، فوق دیپلم ۶.۶۲ درصد، کارشناسی ۳۴.۸ درصد، کارشناسی ارشد ۲۲.۷۵ درصد و دکترا ۱.۴۹ درصد است.
وی با بیان اینکه هشت نوع رابطه استخدامی در ۴۴ سازمان و شرکت و ۲۲ منطقه وجود دارد، تصریح کرد: یک مشکل استراتژیک در کشور و در شهرداری وجود دارد. ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر کارمند و عدهای کارگر هستند. تعدادی تحت پوشش قرارداد خدمات اداری شهر و تعدادی تحت پوشش هادیان شهر است. روابط استخدامی حامیان شهر و سایر پیمانها را نیز داریم و با این حساب جمعیت کارمندان به ۹۴ هزار نفر میرسد.
باقری با بیان اینکه به روایتی سه نظام پرداخت در شهرداری داریم که باعث یک چالش چند وجهی شده است، خاطرنشان کرد: برای مثال در سال جاری یکی از نظامهای پرداختی افزایش ۲۰ درصدی و نظام دیگری افزایش ۴۵ درصدی را اعلام کرده بود. بابت حق اولاد یکی از نظامها رقم یک میلیون تومانی و نظام دیگر رقم یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی را مطرح کرده است.
وی افزود: یکی از نظامها میگوید حق تأهل ندهید و نظام دیگری رقم ۲ میلیون تومانی را در نظر گرفته است. در روزهای پایانی سال یکی از نظامها رقم ۴ میلیون تومان و نظام دیگر ۲۱ میلیون تومان را برای عیدی در نظر گرفته بود. دو نفر در یک اتاق با فاصله فاحشی این ارقام را دریافت میکنند.
باقری با بیان اینکه ساعت اضافه کار در یکی از نظامهای پرداختی ۸۰ هزار تومان به ازای هر ساعت و در نظام دیگر ۱۴۰ هزار تومان به ازای هر ساعت است، یادآور شد: ما با تنوع روابط استخدامی و نظامهای پرداخت مواجه هستیم و همه این موارد باعث ابر چالش ایجاد توازن و تعادل بین نظامهای پرداختی شده است.
معاون برنامهریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران با بیان اینکه به دنبال این هستیم که در شهرداری بین کارکنان تعادل ایجاد کنیم، تصریح کرد: مقاومت فرهنگ سازمانی جدی در این زمینه وجود دارد و از سویی دیگر با بایدها و نبایدهای قانونی رو به رو هستیم و درنهایت ناچار شدیم به ظرفیتهای رفاهی پناه ببریم. به غیر از این راهی نداریم.
باقری همچنین تصریح کرد: ما برای ایجاد رضایت حداکثری تلاش کردیم که به کارکنان شهرداری کمک شود که به مشکل برخورد نکنند. نیاز داریم که در این زمینه به ما کمک شود.
وی با بیان اینکه در سازمان بحران پنج نوع رابطه استخدامی داشتیم و تلاش کردیم که یکسان سازی صورت بگیرد که هفته آینده نهایی خواهد شد، یادآور شد: در شرکت شهر سالم و شرکت شهربان و حریم بان، نیروها دارای رابطه استخدامی مستقیم با شرکتهای خود شدند. در سازمان فرهنگی و هنری نیز ۷۵۰ نفر از کارکنان دارای قرارداد مستقیم با سازمان شدند.
باقری با بیان اینکه برای سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار و سازمان نوسازی و مدیریت پسماند نیز اقداماتی صورت گرفته است، گفت: تمام تلاش خود را به کار میگیریم که رضایت حداکثری کارکنان ایجاد شود. این اقدام بسیار سخت، پیچیده و دارای ناملایماتی است. تقاضای ما این است که همکاریها و تبیین شرایط به گونهای باشد که کارکنان احساس تبعیض نکنند.
وی ادامه داد: حتی اگر موفق نبودهایم اما در این زمینه تلاش صادقانه انجام دادهایم. هرچه کارکنان رضایت بیشتری داشته باشند خدمات بهتری به شهروندان ارائه میدهند. ما تلاش کردیم بستر امنی برای رعایت عدالت فراهم کنیم.