به گزارش خبرنگار مهر، حسین سیمایی صراف، وزیر علوم تحقیقات و فناوری امروز در دومین روز چهل و سومین سالروز تاسیس دانشگاه آزاد به نقش این دانشگاه در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دستاوردهای مهم و ارزشمند جمهوری اسلامی ایران است و جا دارد از مقام معظم رهبری و همچنین پیشگامان تأسیس این دانشگاه قدردانی شود.
وی توضیح داد: در دهه شصت، دانشگاه آزاد دو اصل اساسی را دنبال کرد: نخست، فراهم کردن حق دسترسی به آموزش عالی برای تمامی اقشار جامعه؛ در گذشته تنها طبقات متوسط رو به بالا امکان تحصیل در دانشگاهها را داشتند، اما با پیروزی انقلاب اسلامی و تأسیس دانشگاه آزاد، این امکان برای همه مردم فراهم شد. دوم، تحقق عدالت آموزشی؛ دانشگاه آزاد توانست آموزش عالی را حتی در دورافتادهترین نقاط کشور، از جمله مناطق مرزی، در دسترس قرار دهد.
وزیر علوم توضیح داد: این حرکت با نیت خیر آغاز شد و با خدمات ارزندهای که ارائه شد، ادامه پیدا کرد. اما در دوره کنونی، سیاست تعامل و گفتوگو در پیش گرفته شده است. دانشگاه آزاد با ظرفیت بزرگ خود، باری از دوش دولت برداشته و به همین دلیل هم باید از آن حمایت کرد و هم از توانمندیهایش استفاده کرد. همکاری دوجانبه باید تقویت شود.
وی افزود: به همین منظور، در این دوره تعداد هیئتهای ممیزه دانشگاه آزاد از دو به چهار افزایش یافته است و قول میدهم این تعداد باز هم افزایش یابد، زیرا با چهار هیئت نمیتوان ۲۲ هزار عضو هیئت علمی را مدیریت کرد. باید در چهار نقطه کشور هیئتهای ممیزه ایجاد شود و با رعایت ضوابط و استانداردها، هیچ محدودیتی برای افزایش آن وجود ندارد.
سیمایی صراف بیان کرد: در بازنگری آییننامههای دانشگاه، خود دانشگاه آزاد نقش فعالی داشته و در تمام جلسات حضور داشته است. تغییرات لازم در این آییننامهها اعمال شده و اکنون آماده ارائه است. دانشگاه آزاد باید عضو مؤثر ایرانداک باشد و ما درهای تعامل سازنده را گشودهایم و از آن استقبال خواهیم کرد. این همکاری به صورت دوجانبه ادامه خواهد یافت.
وزیر علوم تاکید کرد: وزارت علوم مسئول سیاستگذاری است و دانشگاه آزاد نیز در این حوزه نقش دارد و در شوراهایی چون شورای گسترش آموزش عالی حضور دارد. وظیفه دیگر وزارت علوم، نظارت است؛ ما معتقد به دخالت نیستیم، اما نظارت را وظیفه ذاتی خود میدانیم.
سیمایی صراف اظهار کرد: متأسفانه شاهد افت شاخصهای آموزش عالی هستیم که این مسئله کل نظام آموزش عالی را درگیر کرده است. کمیتگرایی زمانی مطلوب بود، اما اکنون کیفیت باید محور توسعه آموزش باشد.
وی با بیان اینکه توسعه آموزش عالی باید بر اساس نیاز کشور و تقاضای واقعی باشد، گفت: دانشگاه آزاد نیز بهدنبال ارتقای کیفیت است، اما عطش برای آموزش عالی در کشور زیاد است.
سیمایی صراف بیان کرد: در این مدت با صدها درخواست برای توسعه تحصیلات تکمیلی مواجه بودم؛ اما باید تأکید کنم این توسعهها بدون پشتوانه مطالعاتی، به ضرر کشور خواهد بود. این نوع توسعه نهتنها منابع را هدر میدهد، بلکه هزینههایی نیز برای کشور ایجاد میکند. اشتغال برای دانشآموخته دکتری بسیار پرهزینهتر از کارشناس ارشد است و این مسئله میتواند بحرانهای اجتماعی و سیاسی بههمراه داشته باشد. نباید تنها به تعداد دورههای دکتری و کارشناسی ارشد ایجادشده افتخار کرد، بلکه باید با نگاه کلان، آیندهنگر و پژوهشمحور به مسائل نگریست.
وزیر علوم بیان کرد: ما با توسعه آموزش عالی موافقیم و آن را ارزشمند میدانیم، چرا که موجب دسترسی بیشتر اقشار و سلیقههای مختلف به آموزش میشود. تنوع دانشگاهها میتواند موجب ارتقاء فرهنگی شود، گرچه باید بررسی شود که این نظام به شیوه فعلی آیا واقعاً منجر به ارتقاء فرهنگ میشود یا خیر. این موضوع نهتنها مختص دانشگاه آزاد است بلکه شامل دانشگاههای دولتی نیز میشود.
در پایان سیمایی صراف تاکید کرد که باید از خود بپرسیم از یک دانشآموخته چه انتظاری داریم؟ این مسئله نیازمند بررسی در نشستهای تخصصی و هدفمند است.