فاطمه ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه غدیر، رخدادی تاریخی که با اعلام ولایت علی علیه السلام اعتقاد و رهبری اسلامی را در امت اسلام تثبیت کرد و مسیر کامل هدایت را رقم زد، افزود: غدیر، یک رخداد تاریخی صرف یا تنها یک گذرگاه جغرافیایی نیست، بلکه یک سرفصل اعتقادی بنیادین است که درونمایه همه طاعتها از آن منشأ میگیرد، رسالت همه پیامبران در آن مفهوم مییابد و همه رشدها و تعالیها از آن آغاز میشود.
وی افزود: شناخت غدیر از ضروریترین و بنیادیترین شناختهای اعتقادی است، امام رضا علیهالسلام در کلامی زیبا فرمودهاند: «به خدا سوگند، اگر مردم ارزش روز غدیر را شناخته بودند، روزی ده بار فرشتگان با آنان مصافحه میکردند، و اگر به درازا کشیدن سخن برای من ناگوار نبود، درباره ارجمندی این روز و فضیلتهایی که خداوند به کسانی داده که آن را شناختهاند، چنان بسط سخن میدادم که به شمار نیاید.»
وی ادامه داد: زمان و مکان ابلاغ این امر بسیار پرمعناست؛ این خبر مهم در آخر عمر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و در سفر حج، در منطقهای گرم و چهارراهی که مسافران به مدینه، حلب، شام و یمن میرفتند، بیان شد، جایی که هر حاجی خود یک خبرنگار و گزارشگر بود و انتصاب ولایت علی علیه السلام را به عنوان خبری نو به سراسر منطقه میرساند.
استاد حوزههای علمیه در ادامه گفت: قضیه غدیر چنان مهم است که اگر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم کوتاهی میکرد و این خبر را به مردم نمیرساند، رسالت ۲۳ ساله ایشان ناقص و ناتمام میماند، این واقعه باید در آخر عمر پیامبر و در سفر حج و در برابر بیش از ۱۰۰ هزار نفر بیان میشد تا اهمیت آن حفظ شود.
هدایت بدون غدیر ناقص میماند
ابراهیمی در ادامه تصریح کرد: داستان غدیر به حدی مهم است که تکمیل ۲۳ سال زحمات رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم به این حادثه وابسته است و بدون آن دین ناقص و ناتمام خواهد بود، هدایت انسانها در سایه دین است و تمامیت این نعمت به جریان روز غدیر وابسته است؛ منهای روز غدیر و نصب ولایت علی علیهالسلام نعمت هدایت ناقص میماند و نتیجه کامل یک عمل به تمامیت آن وابسته است.
وی افزود: دینی میتواند اسلام تلقی شود که مورد رضایت خدا قرار گیرد و در روز غدیر، با نصب امامت و سیاست اسلام، خداوند رضایت خود را اعلام کرد تا اسلام دین جهانی شود؛ منهای غدیر رضایت پروردگار حاصل نشده است.
وی همچنین ادامه داد: این روز، روز تکمیل دین اسلام و روز یأس و ناامیدی کفار است، دین بدون ولایت علی علیهالسلام ناقص است و مجموعه معارف الهی کارآیی لازم را نخواهد داشت؛ توحید ناقص درک میشود، گوهر وحی کامل نمیرسد و سایر معارف کمرنگ و کدر میگردد.
ابراهیمی بیان کرد: عالَم با غدیر آغاز شده، با غدیر ادامه دارد و با غدیر پایان مییابد؛ یعنی محبت و ولایت محمد و آل محمد (علیهمالسلام) است، مهمترین رسالت پیامبران ابلاغ پیام غدیر بوده است، غدیر استمرار حلقه پیوند انسان با آفریدگار است که از روز اول وجود داشته و تا قیامت ادامه دارد.
استاد حوزه افزود: غدیر بهترین شیوه بهرهبرداری از جهان هستی را در اختیار بشر قرار میدهد و شاقول الهی افکار است که در طول تاریخ تنها میزان سنجش از طرف پروردگار بوده است.
وی در ادامه با بیان اینکه خداوند سه تعبیر درباره بعثت، غدیر و ظهور در قرآن آورده که این روند را ترسیم میکند، گفت: بعثت را منت خدا بر خلق شمرده («لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَی المؤمنینَ اِذ بَعَثَ فیهِم رَسولاً»)، غدیر را کمال دین اعلام کرده («الیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم») و ظهور را تابش نور الهی دانسته («وَ اَشرَقَتِ الاَرضُ بِنورِ ربِّها»).
ابراهیمی خاطرنشان کرد: غدیر عصاره و نتیجه خلقت، چکیده تمام ادیان الهی و خلاصه مکتب وحی است و صرفاً واقعهای تاریخی نیست، این نام مقدس، عنوان عقیده و اساس دین ماست، غدیر ثمره نبوت و میوه رسالت است و تعیینکننده خطمشی مسلمانان تا آخرین روز دنیاست، ماجرای سرنوشتساز غدیر، با «خطبه غدیر» به عنوان شاخصترین و زندهترین سند آن، همواره زنده است و راهنمای امت اسلام باقی خواهد ماند.