کالج بین المللی مرمت خودروهای کلاسیک افتتاح شد

کالج بین المللی مرمت خودروهای کلاسیک افتتاح شد

 نخستین کالج بین المللی آموزش بازسازی و مرمت خودروهای کلاسیک در موزه خودروهای تاریخی افتتاح شد در مراسم افتتاحیه این کالج درباره مرمت کالسکه نفیس ناصری موجود در این موزه نیز صحبت شد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران در مراسم افتتاح نخستین کالج بین المللی آموزش بازسازی و مرمت خودروهای کلاسیک که در موزه خودروهای تاریخی ایران انجام شد گفت: کودکان وارثان اصلی موزه‌ها هستند هر موزه‌ای حتی تخصصی‌ترین موزه باید بتواند با مخاطب کودک و نوجوان ارتباط برقرار کند.

وی گفت: موزه فضایی برای نسل آینده است موزه باید فضای فراگیر به وجود بیاورد. همه قشرها هر چقدر مخاطب بیشتری را به خود جذب کند موفق تر است.

وی گفت: بارها در خانه‌های تاریخی این مشکل را داریم که نمی‌توانیم تغییراتی در آن به وجود بیاوریم ولی فناوری جدید این امکان را به وجود می‌آورد که هر کسی از آن فضا استفاده کند.

شیوه مرمت آسیب‌های کالسکه ناصری و افتتاح کالج مرمت خودروهای کلاسیک

محیط طباطبایی با بیان اینکه فناوری‌های جدید خیلی کار ما را راحت تر کرده است گفت: تغییر همیشه وجود دارد تغییرات اقلیمی همیشه بوده ولی حالا تشدید شده است. انقلابی که منجر به تحولات شده تغییر را بیشتر کرده است حالا نهادی که می‌گوید تأمل ایجاد می‌کند موزه‌ها هستند.

محیط طباطبایی بیان کرد: اختراع اتومبیل بخش مهمی از تحولات صنعتی فرهنگی و اجتماعی را به دنبال داشته است. موزه خودرو مثل هر موزه دیگری تنها محلی برای اشیا و نگهداری از آنها نیست.

میترا اعتضادی میترا اعتضادی، کارشناس ارشد حفاظت و مرمت آثار تاریخی و کارشناس رسمی دادگستری گفت: ابر اشیای متعددی در موزه‌ها داریم از جمله تخت طاووس، تخت نادر، کره جواهرات و کالسکه نفیس ناصری که روز ۳۱ خرداد ۱۲۵۸ دربار ناصری آن را خریداری کرد تا بتوان پیشینه‌ای از تشریفات دو سلسله را در خود جای دهد.

شیوه مرمت آسیب‌های کالسکه ناصری و افتتاح کالج مرمت خودروهای کلاسیک

وی گفت: سندی که کالسکه ناصرالدین شاه را به بنیاد داده‌اند را پیدا کردیم در یکی از اسناد نوشته شده که اسباب فیل بانان هم به آنها داده شده و نشان می‌دهد در دربار ناصری فیل بانی هم داشته‌ایم.

اعتضادی با بیان اینکه این کالسکه دارای ابعاد ۴.۷ در ۱۹۵ با ارتفاع ۲.۳۰ متر هست گفت: ارتفاع به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند متفاوت شود. همچنین رنگ آن زرشکی درباری بوده است ولی بعدها مشکی می‌شود و نشان‌های متداول را به آن می‌افزایند.

اعتضادی درباره آسیب شناسی که روی این کالسکه انجام شده هم گفت: بخشی از آسیب‌هایی که به آن وارد شده به این دلیل است که کاربردی بوده و کارکرد سنگینی داشته است حتی می‌گفتند که ۱۴ شاه سوارش شده بودند.

شیوه مرمت آسیب‌های کالسکه ناصری و افتتاح کالج مرمت خودروهای کلاسیک

در ادامه این برنامه، نخستین کالج بین المللی آموزش بازسازی و مرمت خودروهای کلاسیک با حضور حمیدرضا سلیمانی مدیرعامل گروه موزه‌های دفینه و احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران و میترا اعتضادی افتتاح شد.

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها