به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ابراهیم رضایی در توضیح نشست امروز سهشنبه(۲۰ خردادماه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: در جلسه امروز، گزارش اخیر دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در موضوع فعال شدن مکانیزم ماشه و مسائل حوزه مربوط به مذاکرات مورد بررسی اعضای کمیسیون قرار گرفت و حجت الاسلام سید محمود نبویان نایب رئیس کمیسیون و نماینده تهران توضیحات مفصلی راجع به اسنپبک یا فعال سازی مکانیزم ماشه ارائه داد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: بر اساس گفته نبویان در بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، مکانیسم حل اختلاف مطرح شده و متاسفانه ایران یا طرف های غربی اگر به روند اجرای برجام اعتراض کنند، قطعنامههای تحریمی شورای امنیت مانند قطعنامه ۱۹۲۹ علیه ایران بازخواهد گشت. برهمین اساس تهدید به اسنپ بک نباید عاملی برای اخذ امتیاز از ایران شود.
وی اضافه کرد: طبق گزارش نماینده تهران غیر از مسائل روانی، اعاده قطعنامههای تحریمی شورای امنیت تاثیر عملی جدی در تحریمها ندارد. چرا که اکنون هم صادرات نفت، فعالیتهای بانکی و مالی و غیره تحت تحریم قرار دارد.
رضایی یادآور شد: همچنین وی به تحریم های شورای امنیت، تحریمهای یک جانبه اتحادیه اروپا و تحریمهای یک جانبه آمریکا علیه کشورمان اشاره کرد و گفت تحریمهای یک جانبه آمریکا مهم است. به همین دلیل هم به رغم اینکه قطعنامههای شورای امنیت لغو یا تعلیق شده است، ولی با فشار آمریکا، بانکهای جمهوری اسلامی، فروش نفت کشور، حمل و نقل، کشتیرانی، هواپیمایی، اشخاص، نهادها و بخشهای مختلفی تحت تحریم آمریکاییها قرار دارند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه مشکل اصلی، تحریمهای آمریکاست نه تحریمهای شورای امنیت، یادآور شد: از طرف دیگر در برخی موارد قطعنامه ۲۲۳۱ که قطعنامه نهایی برجام است، از قطعنامههای قبل از برجام علیه ایران مانند قطعنامه ۱۹۲۹ بدتر است.
وی یادآور شد: در قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت از ایران خواسته شده که مرکز غنی سازی فوردو را تعلیق کند ولی در برجام یا همان قطعنامه ۲۲۳۱ از ایران خواسته مرکز غنی سازی فوردو تعطیل شود. همچنین در قطعنامه شورای امنیت از ایران خواسته شده که تکمیل رآکتور آب سنگین ۴۰ مگاواتی اراک را متوقف کند ولی در برجام از ایران خواسته شده نسبت به بتن ریزی و نابودی راکتور آب سنگین اراک اقدام کند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: همچنین در قطعنامههای قبل از برجام شورای امنیت از ایران خواسته شده که غنی سازی ۲۰ درصد را تعلیق کند ولی در برجام از ما خواسته شده که نه فقط غنی سازی ۲۰ درصد بلکه حتی غنی سازی ۱۰ و ۵ درصد را هم تعطیل کند و صرفاً تا ۳.۶۷ درصد میزان غنی سازی مجاز است.
وی یادآور شد: مسدود کردن داراییهای افراد حقیقی و حقوقی، بازرسی هواپیماها و کشتیها در قطعنامههای شورای امنیت پیش از برجام آمده و همین موارد در قطعنامه ۲۲۳۱ یعنی قطعنامه خروجی برجام هم ذکر شده است. در نتیجه جای نگرانی نیست ولی در برخورد با اروپا و در مذاکراتی که با آمریکاییها داریم، نباید از منافع ملت ایران چشم پوشی کنیم.