به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، سید مصطفی آذرکیش روز یکشنبه در نشست دبیرخانه اجراییسازی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین که در محل معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: یکی از برنامههای اصلی وزارت آموزش و پرورش، پیگیری عدالت آموزشی برای ارتقای سطح یادگیری در مدارس است و در این راستا برنامهریزیهایی در مقطع متوسطه صورت گرفته است.
وی یادآور شد: الگوی مدرسه تراز سند تحول با بخشنامهای که در آبان با عنوان شیوه نامه اجرایی الگوی مدرسه تراز به استانها ابلاغ و به طور رسمی وارد مرحله اجرا شد و با بهرهگیری از توان کارشناسان آموزشی و ظرفیتسازی جدید، به دنبال ایجاد رویکردی منسجم و هدفمند در محیطهای آموزشی هستیم.
آذرکیش با اشاره به برگزاری نشستهای انسجامبخشی در ماههای گذشته، گفت: این نشستها با هدف تبیین الگوی مدرسه تراز در سطح قطبهای آموزشی و استانها برگزار شد و گام مهمی در راستای استقرار عملیاتی این الگو بوده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، تقویت اقتدار مدیریتی مدیران مدارس را یکی از اهداف کلیدی این طرح دانست و افزود: الگوی مدرسه تراز، بخشی از سند تحول بنیادین را بهصورت اجرایی به سطح مدرسه میآورد و تحقق آن نیازمند درک و فهم مشترک از سوی همه عوامل اجرایی است.
وی افزود: این طرح در ۶ قطب و در الگوی مدرسه تراز دارای پنج بعد و ۳۲ شاخص طراحی شد و در ابتدا بیش از ۴۳۳ راهبر تحول برای اینکه هر کدام از این راهبران ۱۰ واحد آموزشی و مدیر واحد آموزشی را هدایت کنند؛ آموزشهای لازم را فراگرفتند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: الگوی مدرسه تراز برشی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و به نوعی بازتعریف فعالیتهای مدرسه مبتنی بر چرخشهای تحولی محسوب میشود.
آذرکیش ادامه داد: در سازمان پژوهش برنامه ریزی آموزشی هم به این طرح پرداخته شده است و اطمینان داریم براساس آنچه که در سند تحول بنیادین آمده، مدرسه به محیطی پویا، بالنده و هدفمند و البته چابک و متناسب با تغییرات آینده پیش روی دانش آموزان باشد تا آنان بتوانند شایستگی لازم را بدست آورند.
تاکید وزارت آموزش و پرورش بر توسعه عدالت و کیفیت آموزشی
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اولویت وزارت آموزش و پرورش بر توسعه عدالت و کیفیت آموزشی، تصریح کرد: مدرسه تراز در سند تحول بنیادین، فضایی پویا، بانشاط و هدفمند تعریف شده است که با بهرهگیری از ابزارها و شیوههای مناسب، قابلیت پیادهسازی در مدارس را دارد.
آذرکیش خاطرنشان کرد: نقش اعضای دبیرخانه مدرسه تراز در پیشبرد این طرح بسیار مهم و تأثیرگذار است و انتظار میرود با شناسایی نارساییهای اجرایی و ارائه راهکارهای مؤثر، زمینه خلاقیت و نوآوری در میان دانشآموزان، معلمان و مدیران مدارس فراهم شود.
وی به ضرورت توسعه صلاحیتهای حرفهای معلمان و مدیران اشاره کرد و گفت: این امر تک عاملی نیست و از روشهای متنوعی نظیر دورههای آموزشی، وبینارها، بازدیدهای میدانی، نظارت بالینی و تولید محتوای آموزشی بهره میبرد.
کمبود جدی معلم در مقطع متوسطه آموزش و پرورش
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کمبود معلم به رغم استخدامهای جدید انجام شده در سطح وزارتخانه به خصوص مقطع متوسطه بسیار جدی و قابل توجه است، گفت: کمبود نیروی آموزشی مربوط به امسال یا سال گذشته نیست بلکه کمبود معلم همواره از چالش های اصلی وزارت آموزش و پرورش بوده است.
وی ادامه داد: یکی از مسیرها، استخدام در قالب دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی یا استخدام براساس ماده ۲۸ است همچنین از ظرفیت پیشکسوتان و معلمان بازنشسته استفاده میشود.
آذرکیش با تاکید بر لزوم بهرهمندی از دانش و فناوری های نوین برای آموزش دانش آموزان، اظهار کرد: اکنون دو میلیون دانش آموز و صد هزار معلم در قالب هوش مصنوعی و کاربردی با کمک بخش فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست جمهوری آموزش میبینند.