آموزش در عصر هوش مصنوعی؛ فرصتی بزرگ یا چالشی پیچیده؟

آموزش در عصر هوش مصنوعی؛ فرصتی بزرگ یا چالشی پیچیده؟
 تهران- ایرنا- در دنیایی که فناوری با سرعت نور پیش می‌تازد هوش مصنوعی دیگر تنها در داستان‌های علمی‌تخیلی زندگی نمی‌کند بلکه آرام و پیوسته در حال تغییر چهره آموزش است. از کلاس‌های هوشمند کودکستان‌ها تا دانشگاه‌های آینده‌محور. هوش مصنوعی به یکی از تأثیرگذارترین عوامل در تحول نظام‌های آموزشی تبدیل شده است اما این تحول فرصت‌ها و چالش‌های عمیقی نیز به همراه دارد.

در دنیای پرشتاب امروز که فناوری به ‌ویژه هوش مصنوعی (AI) با سرعتی چشمگیر در حال نفوذ به همه ابعاد زندگی است نظام‌های آموزشی نیز ناگزیر از بازنگری، تطبیق و تحول هستند. هدف از نگارش این متن بررسی نقش و تأثیر هوش مصنوعی در حوزه آموزش است؛ از آموزش کودکان و طراحی محیط‌های یادگیری نوین تا تحول در نظام آموزش عالی و فرصت‌های ناشی از شخصی‌سازی یادگیری.

در این متن تلاش شده است تا ابتدا با مروری بر پیشینه نظری و تاریخی هوش مصنوعی، زمینه‌ای برای درک بهتر تحولات اخیر فراهم شود، سپس به کاربردهای عملی، فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارهای اجرایی در پیاده‌سازی AI در آموزش پرداخته شود. محور اصلی بحث پاسخ به این پرسش بنیادین است که چگونه می‌توان از ظرفیت‌های هوش مصنوعی برای افزایش کیفیت، عدالت و اثربخشی آموزشی بهره برد و در عین حال موانع آن را نیز به‌ درستی شناخت و مدیریت کرد.

هوش مصنوعی: از جرقه‌های تخیل ادبی تا انقلاب علمی قرن بیست‌ و یکم

سرگذشت هوش مصنوعی ترکیبی شگفت‌انگیز از تخیل ادبی و تلاش‌های علمی است. ریشه‌های مفهومی آن را می‌توان در دهه ۱۹۴۰ جست‌وجو کرد زمانی که ایزاک آسیموف در داستان علمی-تخیلی خود «Runaround» برای نخستین‌بار «سه قانون رباتیک» را معرفی کرد قوانینی که بعدها الهام‌بخش بسیاری از پژوهشگران حوزه رباتیک و هوش مصنوعی شد از جمله ماروین مینسکی یکی از بنیان‌گذاران هوش مصنوعی مدرن.

همزمان در آن سوی اقیانوس، آلن تورینگ ریاضی‌دان بریتانیایی در خلال جنگ جهانی دوم با ساخت دستگاه رمزگشای «بمب» و ایده‌پردازی درباره ماشین‌های هوشمند زمینه‌ساز تحولی بنیادین شد. او در سال ۱۹۵۰ با مقاله معروفش «ماشین‌های محاسباتی و هوش» آزمون تورینگ را پیشنهاد داد معیاری که هنوز هم برای سنجش هوشمندی سیستم‌های مصنوعی استفاده می‌شود.

ابزارهایی مانند ربات‌های آموزشی، بازی‌های هوشمند و اسباب‌بازی‌های تعاملی مجهز به هوش مصنوعی، زمینه‌ای برای تقویت مهارت‌هایی چون خلاقیت، مشارکت، بیان احساسات و طرح پرسش در کودکان فراهم می‌سازند.

در سال ۱۹۵۶ اصطلاح «هوش مصنوعی» به طور رسمی در کارگاه تابستانی دارتموث توسط مینسکی و جان مک‌کارتی مطرح شد. اگرچه هوش مصنوعی برای مدتی در حاشیه بود اما با ظهور کلان ‌داده‌ها رشد توان پردازش رایانه‌ها و پیشرفت الگوریتم‌های یادگیری این فناوری در دهه‌های اخیر به‌ سرعت وارد عرصه‌های گوناگون زندگی بشر شده است.

هوش مصنوعی (AI) تلاشی است برای بازسازی یا شبیه‌سازی فرآیندهای شناختی انسان در ماشین‌ها؛ از درک زبان و تصمیم‌گیری گرفته تا یادگیری و حل مسئله. با اینکه هنوز تعریف جامع و مورد اجماعی برای آن وجود ندارد اما می‌توان آن را مجموعه‌ای از نظریه‌ها، ابزارها و فناوری‌هایی دانست که هدفشان توسعه سیستم‌هایی با قابلیت انجام وظایف هوشمندانه انسانی است. [۱]

نقش هوش مصنوعی در یادگیری کودکان

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که آموزش هوش مصنوعی به کودکان به ‌ویژه در سال‌های اولیه زندگی، ضرورتی اجتناب ‌ناپذیر است. سه دلیل عمده برای این موضوع مطرح شده است: نخست آشنایی با کارکردهای اساسی هوش مصنوعی و چگونگی استفاده از برنامه‌های مبتنی بر آن، بخشی جدایی‌ناپذیر از سواد دیجیتال در دنیای امروز است. در جامعه‌ای که روز ‌به ‌روز هوشمندتر می‌شود لازم است کودکان از همان ابتدا با مفاهیم پایه‌ای هوش مصنوعی آشنا شوند تا بتوانند در آینده شهروندانی توانمند و آگاه باشند.

آموزش در عصر هوش مصنوعی؛ فرصتی بزرگ یا چالشی پیچیده؟

البته یادگیری مفاهیم مرتبط با هوش مصنوعی باید متناسب با سن و سطح درک ذهنی کودکان طراحی شود. استفاده از برنامه‌ها و پلتفرم‌هایی که با مراحل رشد شناختی کودکان هم‌ راستا هستند، می‌تواند بستر مؤثری برای آموزش فراهم آورد. برای مثال بهره‌گیری از هوش مصنوعی در آموزش املا، تلفظ صحیح کلمات، تنظیم سطح یادگیری فردی و نیز آموزش‌های مبتنی بر وب و فضای آنلاین می‌تواند در ارتقای توانایی‌های تحصیلی و زبانی کودکان نقش مؤثری داشته باشد.

ابزارهایی مانند ربات‌های آموزشی، بازی‌های هوشمند و اسباب‌بازی‌های تعاملی مجهز به هوش مصنوعی، زمینه‌ای برای تقویت مهارت‌هایی چون خلاقیت، مشارکت، بیان احساسات و طرح پرسش در کودکان فراهم می‌سازند. همچنین فناوری‌هایی چون واقعیت مجازی (VR) و سه ‌بعدی‌سازی محتوا به یادگیری عمیق‌تر مفاهیم درسی کمک می‌کنند. [۲]

کاربردهای به ‌کارگیری هوش مصنوعی در نظام آموزشی

صابر صالح‌نژاد در پژوهشی علمی با هدف ارائه مدلی برای استفاده از هوش مصنوعی در نظام آموزش و پرورش ایران می‌نویسد: به ‌کارگیری هوش مصنوعی می‌تواند تأثیرات مثبتی بر ارتقای کیفیت آموزش، ارزشیابی دقیق‌تر و بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری داشته باشد.

صالح‌نژاد در پژوهش خود معتقد است که هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم‌های تحلیل داده و یادگیری ماشینی قادر است نیازهای خاص هر دانش‌آموز را شناسایی کرده و محتوا و مسیر آموزشی شخصی‌سازی‌ شده ارائه دهد. همچنین این فناوری می‌تواند با تشخیص نقاط ضعف و قوت دانش‌آموزان و ارائه بازخوردهای فوری فرایند یادگیری را مؤثرتر و هوشمندانه‌تر کند. وی نتیجه می‌گیرد که به‌ کارگیری هوش مصنوعی نه‌ تنها باعث افزایش کیفیت آموزش و ارزشیابی می‌شود بلکه می‌تواند در خلق تجربه یادگیری نوآورانه و منطبق با نیازهای فردی هر دانش‌آموز نقش‌آفرینی کند. [۳]

افزون بر این مطالعه‌ای با عنوان «هوش مصنوعی در خدمت آموزش» نشان می‌دهد که یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی نمره‌دهی خودکار است. اگرچه هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین کامل انسان شود اما می‌تواند فرآیند ارزیابی را با دقتی نزدیک به انسان انجام دهد. در حال حاضر نمره‌دهی خودکار برای سوالات چندگزینه‌ای و جای ‌خالی رایج شده و ارزیابی سوالات تشریحی نیز در آینده‌ای نزدیک ممکن خواهد بود.

از آنجا که معلمان همیشه در دسترس نیستند و دانش‌آموزان نیاز دائمی به راهنمایی دارند، استفاده از مربی هوش مصنوعی می‌تواند راه‌حل مؤثری باشد؛ به ‌ویژه برای دانش‌آموزانی که دچار اضطراب اجتماعی یا تحصیلی هستند، این فناوری می‌تواند حمایت آموزشی مستمر و بدون استرس فراهم کند. [۴]

در یکی دیگر از تحقیقات انجام شده با عنوان «تحلیل فرصت‌ها و چالش‌های یادگیری شخصی‌سازی شده مبتنی بر هوش مصنوعی در آموزش عالی ایران» آمده است: هوش مصنوعی می‌تواند به ‌عنوان عاملی مؤثر در اصلاح نظام آموزشی ایفای نقش کند به‌ ویژه با شخصی‌سازی محتوا و روش‌های آموزشی براساس نیازها و ترجیحات یادگیرندگان. این تحول موجب می‌شود آموزش از شکل سنتی و معلم‌ محور فاصله گرفته و به سمت مدلی یادگیرنده‌ محور و مشارکتی حرکت کند؛ مدلی که در آن دانشجو در تعیین اهداف، پیگیری پیشرفت و بازتاب یادگیری خود نقش فعالی دارد.

آموزش در عصر هوش مصنوعی؛ فرصتی بزرگ یا چالشی پیچیده؟

هوش مصنوعی همچنین موجب افزایش عدالت آموزشی از طریق تقویت آموزش از راه دور و دسترسی جهانی به منابع یادگیری می‌شود. از سوی دیگر عملکرد یادگیرندگان نیز بهبود می‌یابد زیرا AI می‌تواند مسیرهای یادگیری را متناسب با سطح، سبک و توانایی هر فرد تنظیم کند.

در حوزه آموزش استادان، هوش مصنوعی ابزارهایی فراهم می‌کند که امکان تجزیه ‌و تحلیل دقیق‌تر داده‌های دانشجویی، ارائه بازخوردهای هدفمند و تسهیل طراحی تمرین‌ها را ممکن می‌سازد. همچنین AI در پژوهش نیز مفید است و با خودکارسازی تحلیل داده‌ها، سرعت و دقت تصمیم‌گیری اساتید را افزایش می‌دهد.

یکی دیگر از مزایای مهم این نوع آموزش تأثیر آن بر آمادگی شغلی دانشجویان است. محیط‌های یادگیری شخصی‌سازی‌ شده با تأکید بر مهارت‌های قرن بیست ‌و ‌یکم مانند تفکر انتقادی، خلاقیت، حل مسئله و همکاری دانشجویان را برای ورود به بازار کار پویا و جهانی آماده می‌کنند. این نوع آموزش ساختاری منسجم و خود تنظیم دارد که موجب افزایش مسئولیت‌پذیری و استقلال یادگیرندگان نیز می‌شود. [۵]

در پژوهشی با عنوان «هوش مصنوعی و فناوری‌های نو در نظام‌های آموزشی» به برخی دیگر از مزایای کلیدی هوش مصنوعی در آموزش اشاره شده است. از جمله می‌توان به آموزش آنلاین و ترکیبی: تسهیل یادگیری منعطف و شخصی‌سازی محتوا از طریق پلتفرم‌های تطبیقی. ارزیابی و آزمون تطبیقی: تنظیم سطح سوالات براساس توانایی فردی دانش‌آموز برای ارزیابی دقیق‌تر. جمع‌آوری و تحلیل کلان‌داده‌ها: کمک به تصمیم‌گیری بهتر آموزشی با بررسی روندها و الگوهای یادگیری. مداخله زود هنگام و آموزش ویژه: شناسایی سریع ناتوانی‌های یادگیری و ارائه پشتیبانی به موقع برای دانش‌آموزان با نیازهای خاص اشاره کرد. نویسندگان این مقاله بر این باورند که ادغام هوش مصنوعی در آموزش نه ‌تنها می‌تواند فرآیند یادگیری را بهینه کند بلکه با تشخیص به ‌موقع مشکلات، فرصت‌های یادگیری عادلانه‌تری را برای همه دانش‌آموزان فراهم می‌آورد. [۶]

هوش مصنوعی؛ گامی بلند به‌ سوی عدالت آموزشی جهانی

هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به ابزاری مؤثر برای تقویت همکاری بین معلمان و دانش‌آموزان است. این فناوری با استفاده از تحلیل داده‌های یادگیری، امکان شخصی‌سازی آموزش، بهبود عواطف و مشارکت دانش‌آموزان و کاهش فشارهای روانی را فراهم می‌کند.

براساس پیش‌بینی‌ها در دهه‌های آینده (۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰) هوش مصنوعی می‌تواند به سطحی از توانایی‌های شناختی انسان بالغ برسد. این تحول از طریق پیشرفت در پنج حوزه کلیدی: آگاهی، معنا، یادگیری، فرهنگ و خلاقیت محقق خواهد شد.

در آینده‌ای نزدیک با کمک هوش مصنوعی امکان کاهش نابرابری‌های آموزشی فراهم می‌شود به ‌گونه‌ای که عوامل محل تولد و وضعیت اقتصادی تأثیر کمتری بر کیفیت یادگیری داشته باشند. این چشم‌انداز مستلزم اعتماد به پتانسیل مثبت فناوری در طراحی آموزش و پژوهش‌های آموزشی آینده است. [۷]

براساس پیش‌بینی‌ها در دهه‌ های آینده (۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰) هوش مصنوعی می‌تواند به سطحی از توانایی‌های شناختی انسان بالغ برسد. این تحول از طریق پیشرفت در پنج حوزه کلیدی: آگاهی، معنا، یادگیری، فرهنگ و خلاقیت محقق خواهد شد.

چالش‌های پیاده‌سازی هوش مصنوعی در آموزش

استقرار هوش مصنوعی در نظام آموزش عالی ایران با موانع متعددی مواجهه است که در ۶ محور اصلی دسته‌بندی می‌شوند: زیرساختی، فرهنگی، قانونی، انسانی، مداخله‌گر و ملزومات اجرایی. هر یک از این عوامل نقشی تعیین‌کننده در ایجاد محدودیت‌ها و کندی توسعه فناوری در این حوزه ایفا می‌کنند. از جمله مهم‌ترین چالش‌ها می‌توان به ضعف زیرساخت‌های فنی مانند سرعت پایین اینترنت، نبود تجهیزات بومی و همچنین مقاومت فرهنگی و اجتماعی نسبت به تغییر اشاره کرد.

نبود قوانین مشخص و کمبود نیروی متخصص نیز به عنوان موانعی جدی شناسایی شده‌اند که مانع پذیرش و استفاده مؤثر از هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها می‌شود. بسیاری از اساتید برای پیاده‌سازی مؤثر این روش آموزش کافی ندیده‌اند و درک روشنی از نقش خود در چنین نظامی ندارند.

همچنین نگرانی‌های اخلاقی، فرهنگی و مقاومت در برابر تغییر از جمله موانعی هستند که می‌توانند اجرای این رویکرد را با مشکل مواجه کنند. از سوی دیگر نیاز به همکاری خانواده‌ها در فرایند آموزش و حمایت مؤثر آن‌ها نیز مطرح است.

راهکارهای پیاده‌سازی هوش مصنوعی در آموزش

برای عبور از چالش‌ها راهکارهایی چون توسعه شبکه‌های پایدار، ارتقاء تجهیزات دیجیتال، تدوین چارچوب‌های قانونی شفاف، تربیت نیروی انسانی متخصص، اجرای دوره‌های آموزشی برای اساتید و دانشجویان و برگزاری کمپین‌های آگاهی‌بخشی عمومی پیشنهاد شده است.

در سطح کلان سرمایه‌گذاری هدفمند در فناوری، تعاملات بین‌المللی و حمایت از تولید داخلی نرم‌افزار و سخت‌افزار از جمله اقداماتی است که می‌تواند زمینه‌ساز تحول در نظام آموزش عالی کشور شود.

افزون براین برای بهره‌برداری بهتر از هوش مصنوعی در نظام آموزش و پرورش کشور می‌توان پیشنهادها زیر را در نظر گرفت؛ ارائه دوره‌های آموزشی به معلمان برای آشنایی با فناوری‌های هوش مصنوعی و روش‌های بهره‌برداری از آن در فرایندهای آموزشی، توسعه زیرساخت‌های فنی مانند تجهیزات به ‌روز و شبکه‌های ایمن، حفظ امنیت اطلاعات و داده‌های آموزشی در سیستم‌های هوشمند و ترویج فرهنگ استفاده از هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها.

بی‌توجهی به این موانع نه ‌تنها موجب تشدید شکاف دیجیتال می‌شود بلکه در بلندمدت می‌تواند تأثیرات منفی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گسترده‌ای به همراه داشته باشد.

پی‌نوشت

[۱] . برای اطلاع بیشتر درباره فراز و نشیب‌های پیدایش هوش مصنوعی بنگرید به : مایکل هانلین، تاریخچه مختصری از هوش مصنوعی: گذشته، حال و آینده هوش مصنوعی، فصلنامه تمدن حقوقی، سال۶، شماره ۱۸، ۱۴۰۲.

[۲] . فرهاد شفیع‌پور مطلق، هوش مصنوعی در آموزش و پرورش: چیستی، چرایی و چگونگی، فصلنامه آموزش و پرورش متعالی، دوره سوم، شماره چهار، ۱۴۰۲.

[۳] . صابر صالح‌نژاد بهرستاقی و همکاران، ارائه مدل به کارگیری هوش مصنوعی در نظام آموزش‌وپرورش کشور: پیشایندها و پیامدها، فصلنامه ایده‌های نوین روانشناسی، دوره ۲۰، شماره ۲۴، ۱۴۰۳.

[۴]. سید علی محمد مختاری، ریحانه رضوانی، کاربرد هوش مصنوعی در آموزش تاریخ، مجله پژوهش در آموزش تاریخ، دوره۳، شماره۴، ۱۴۰۱.

[۵] . صادق احمدی، داود طهماسب‌زاده شیخلار، تحلیل فرصت‌ها و چالش‌های یادگیری شخصی‌سازی شده مبتنی بر هوش مصنوعی در آموزش عالی ایران، دوفصلنامه مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، دوره ۱۳، شماره ۲۶، ۱۴۰۳.

[۶] . بنگرید به دل‌آرا جعفری، هوش مصنوعی و فناوری‌های نو در نظام‌های آموزشی، فصلنامه پژوهش‌های نوین در اموزش و پرورش، شماره۴، ۱۴۰۲.

[۷] . رزا حسین‌زاده، نقش فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در بهبود فرایندهای آموزشی: یک مطالعه مروری در آموزش ابتدایی، پژوهش در مطالعات برنامه‌ریزی درسی، دوره ۴، شماره ۲، پیاپی ۷، ۱۴۰۳.

جدیدترین اخبار علم و فناوری خوشه خبر کلیک کنید

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها