قنبر کرمی روز یکشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا در تشریح اهمیت بازرسی و حمایت از مصرفکنندگان، افزود: حوزه بازرسی و حمایت از مصرفکنندگان نقش مهمی در حفظ حقوق مصرفکنندگان و ارتقای کیفیت کالاها و خدمات ایفا میکند، بازرسان این اداره کل وظیفه دارند با نظارت مستمر بر بازار، از ارائه کالاها و خدمات مطابق با استانداردهای لازم و قوانین موجود اطمینان حاصل کنند.
وی با اشاره به اینکه هدف اصلی این بازرسیها، جلوگیری از تخلفات صنفی و تعزیراتی است، بیان کرد: حمایت از مصرفکنندگان تنها به معنای نظارت بر بازار نیست، بلکه شامل آموزش و اطلاعرسانی به مصرفکنندگان درباره حقوق خود نیز میشود، بازرسان با ارائه اطلاعات صحیح و شفاف، به مصرفکنندگان کمک کرده تا انتخابهای آگاهانهتری داشته باشند و از حقوق خود دفاع کنند.
معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرفکنندگان ادارهکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان، نظارت مستمر بر بازار را موجب افزایش اعتماد عمومی به سیستم اقتصادی و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان دانست و تصریح کرد: این فرآیند نه تنها به حمایت از مصرف کنندگان کمک میکند، بلکه زمینهساز توسعه پایدار اقتصادی نیز خواهد بود.
وی به تشریح وظایف معاونت بازرسی و نظارت این ادارهکل پرداخت و گفت: رصد و پایش مستمر سامانههای هوشمند، وضعیت قیمت، نظارت عالیه و مستمر بر بازار، تحلیل و بررسی گزارشات، نظارت بر قیمتگذاری کالاهای تولیدی، نظارت بر عملکرد واحدهای خدماتی، پاسخگویی و رسیدگی به شکایات مردمی، مبارزه با عرضه و فروش کالای قاچاق و نظارت بر انبارها از جمله مهمترین وظایف این معاونت است.
قنبری با اشاره به اجرای طرحهای نظارتی مختلف در طول سال، از جمله نظارت بر کالاهای اساسی، بازار نوروز و ایام پایانی سال، ماه مبارک رمضان، خدمات سفر، اربعین، بازگشایی مدارس و شب یلدا، بر جدیت این اداره کل در برخورد با متخلفان تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان با احتساب به مرزهای آبی به عنوان پهناورترین و از لحاظ مرزهای خشکی بهعنوان دومین استان پهناور کشور بیش از سه میلیون و ۳۷۵ هزار نفر جمعیت در ۲۶ شهرستان دارد.