به گزارش ایرنا، محمدعلی نوبخت روز شنبه در حاشیه بازدید از روند ساخت جاده ساری-تاکام در گفتوگو با خبرنگاران اظهار کرد: اولویت ما، حفظ جان شهروندان و ارتقا ایمنی تردد در محورهای مواصلاتی است.
وی افزود: با دستور استاندار مازندران عملیات آسفالت باند سبقت محور ساری–تاکام (حدفاصل سرکت تا گلورد) با سرعت و کیفیت مطلوب، در کمتر از ۲ ماه به مرحله پایانی خود رسیده است.
فرماندار ساری تصریح کرد: این طرح در راستای بهبود زیرساختهای حملونقل، افزایش ایمنی مسیر و تسهیل عبور و مرور شهروندان اجرا شده است.
جاده تاکام- ساری که از آن به کابوس مرگ تعبیر شده است، از جمله جاده های بسیار خطرآفرین در مازندران است. تعریض و چهارخطه شدن این محور که از سال ۱۳۸۸ آغاز شده بود هنوز بخشی از این مسیر ۲۱ کیلومتری باقیمانده چنانکه تاکنون حدود ۱۷ کیلومتر آن تعریض شده و بقیه همچنان نیمه کاره رها شده بود.
چهارخطه کردن این جاده یکی از شریان های اصلی و برون شهری شهرستان ساری یا به عبارتی مازندران- سمنان محسوب می شود که در تعطیلات پایان هفته به خصوص در ایام تابستان با حجم زیاد ترافیک مواجه و در برخی مواقع نیز این وضعیت منجر به تصادف های مرگباری می شود.
افزون بر ۲ دههای است که باتوجه به ترافیک سنگین در مسیر ساری-تاکام محور کیاسر بحث چهارباندهسازی محور کیاسر در دستور کار قرار گرفته است. طرح چهار خطه کردن محور ساری ـ تاکام ۲۱ کیلومتر از ساری تا سه راهی تاکام بوده که در سال ۱۳۹۹، ۱۷ کیلومتر آن زیر بار ترافیک رفت.
چهارکیلومتراین محور از ورودی گلورد تا سه راهی تاکام باقیمانده بود که باتوجه به بحث آزادسازی و تملک اراضی قرار بود چهاربانده شود. چهاربانده کردن محور ساری تاکام بعد از چشم انتظاری ۱۷ ساله در سال ۱۳۹۹ به پایان رسید اما در چهار کیلومتر مسیر همواره شاهد ترافیک سنگینی بهویژه در پایان هفتهها و روزهای تعطیل هستیم که برای روانسازی ترافیک بحث محدودیتهای مقطعی در دستور کار پلیس قرار دارد.
مسافران بسیاری از این مسیر روزانه بهویژه پایان هفته و ایام تعطیل درحال تردد هستند که در ایام تعطیل و پایان هفته همانند محورهای هراز، کندوان و سوادکوه در برخی موارد این محور قفل شده و همین موضوع اهمیت تسریع در پایان چهارباندهسازی در مسیر ساری تاکام را دوچندان میکند.
برابر آمار، سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دستگاه خودرو در محورهای مازندران تردد دارند که ۱۱ درصد از این ترددها در محورهای اصلی و بقیه درون شهری است. مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود سه هزار کیلومتر از آن جاده اصلی و بقیه محور روستایی است.
هراز، کندوان، سوادکوه، کیاسر، کناره و جاده گلوگاه ۶ محور اصلی مازندران است که این استان را به استانهای تهران، البرز، سمنان، گیلان و گلستان متصل می کند.
مسافران و رانندگان میتوانند جهت آگاهی از آخرین وضعیت راهها، انسدادها یا محدودیتهای احتمالی تردد و شرایط جوی به سایت www.۱۴۱.ir مراجعه کرده و یا با تلفن گویای ۱۴۱ تماس حاصل کنند.