دانشگاه بدون تفکر نقاد، قادر به ارائه محصول علمی مطلوب نیست

دانشگاه بدون تفکر نقاد، قادر به ارائه محصول علمی مطلوب نیست
 تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، معرفی مفاخر ایران اسلامی و توسعه تفکر نقاد را از عناصر بنیادین فرهنگ دانشگاهی برشمرد و گفت که دانشگاه بدون تفکر نقاد، قادر به ارائه محصول علمی مطلوب نخواهد بود.

به گزارش روز پنجشنبه گروه علمی ایرنا از وزارت علوم، ابوالفضل مرشدی در شصت و ششمین اجلاس معاونان فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور، به بررسی چالش‌های موجود در حوزه فرهنگ دانشگاهی پرداخته و راهبردهای اساسی برای ارتقای هویت ایرانی و اسلامی، نشاط علمی، و ارتباط مؤثر دانشگاه با جامعه را تشریح کرد.

وی کاهش امید و نشاط، چالش‌های هویتی دینی، ملی و انقلابی و کم‌رنگ شدن فرهیختگی و فرهنگ دانشگاهی را از جمله دغدغه‌های این حوزه دانست.

مرشدی بر اهمیت تعادل میان ابعاد فرهنگی و اجتماعی تأکید کرد و توضیح داد که ابعاد فرهنگی بر نگرش و جهان ذهنی افراد تمرکز دارد، در حالی که ابعاد اجتماعی به رفتار و مهارت‌های عملی مربوط می‌شود.

وی تقویت هویت ایرانی و اسلامی را از رسالت‌های اصلی حوزه فرهنگی دانست و بر اهمیت زبان و ادب فارسی به‌عنوان پیونددهنده معارف دینی و ملی تأکید کرد.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، رویکرد صحیح به مقوله آزاداندیشی را ضروری خواند و آن را فراتر از یک برخورد صوری دانست.

وی نقش فعالیت‌های فرهنگی در افزایش نشاط علمی را برجسته دانست و گفت که دانشگاه‌ها باید محیطی مناسب برای پژوهش و آموزش فراهم کنند تا استادان و دانشجویان با انگیزه بیشتری به فعالیت‌های علمی بپردازند.

لزوم ارتقای کیفیت زیست دانشجویی، توسعه فعالیت‌های گروهی و تقویت جایگاه انجمن‌های دانشجویی، اهمیت اردوهای دانشجویی و ضرورت تأمین منابع مالی برای آن‌ها از دیگر تاکیدات مرشدی خطاب به معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها بود.

وی همچنین ایجاد زیرساخت‌های فیزیکی و مجازی مناسب را عاملی مهم در توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانست.

جدیدترین اخبار علم و فناوری خوشه خبر کلیک کنید

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها