به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر محمود شالویی روز پنجشنبه در همایش بزرگداشت سیدجمال الدین اسدآبادی که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و انجمن مفاخر کشور برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه مفاخر آنچه مهم است اینکه خصایل بزرگان را به نسل امروز منتقل کنیم و بفهمانیم که امروز باب سید جمال الدین ها بسته نشده و آنها همچنان برمیخیزند و دنیا را به نور خود روشن میکنند.
وی ادامه داد: برای سید جمال هر کاری کنیم کم کرده ایم زیرا یک مصلح اجتماعی بزرگ بوده است و دنیا امروز به تبیین این چنین شخصیتها نیاز دارد.
رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: سیدجمالالدین اسدآبادی با ویژگیهای بسیار مهم و ممتازی در جهان آن روز و امروز شناخته میشود و در عین حال که با بزرگانی همچون آیت الله بهاری و سایر حکیمان صاحب دل هم دوره بود اما سیر عرفانی او یک عرفان پویا بود.
شالویی اظهار کرد: رفع کدورتها و جمع کردن همگان بر محور توحید و وحدت مورد توجه سیدجمال بوده است، همانگونه که اولیای الهی نیز همین موضوع را مدنظر قرار دادند.
وی ادامه داد: ما باید ویژگی استعمار گریزی و استعمار ستیزی سید جمال الدین اسدآبادی را به نسل جدید نه برای هویت گریزی بلکه برای هویت یابی معرفی کنیم.
رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران اظهار کرد: ما برای سید جمال تنها به برپایی مراسم اکتفا نمیکنیم بلکه به دنبال انتقال خصایل بزرگانی چون او به نسل جدید هستیم.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این آیین با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) عرفانش افراط و تفریط نداشت، اظهار کرد: در دنیا انقلابهای زیادی رخ میدهد که به دلیل افراط و تفریط دوام نمیآورند.
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی با بیان اینکه سید جمال نقش محوری در بیداری اسلامی داشته و با تاکید بر اینکه علم سید جمال باعث تمایز وی بود، خطاب به دانشجویان حوزه علمیه گفت: خوب درس بخوانید و به طور واقعی ملا شوید و بدانید برای حرکت و تغییر دادن دنیا ابتدا خود فرد باید تغییر کرده باشد.
وی به کارهای علمی انجام شده سید جمالالدین در کشورهای مختلف پرداخت و افزود: سیدجمال حدود ۴۲ سال در ۱۱ کشور حضور داشته و به هشت زبان زنده دنیا مسلط بوده است.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه شهید مطهری مهم ترین و مضمن ترین درد جامعه را استعمار خارجی و استبداد داخلی میداند، ادامه داد :درمان این موضوعات بدعت زدایی و خرافه شویی است و اسلام قائل به این موارد نیست.
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی افزود: مبانی سیدجمال که به جهاد تبین اشاره دارد باید مورد توجه قرار بگیرد و در مبانی اسلام به خوبی کار شود.
وی اظهار کرد: اسلام خیلی حرف برای گفتن دارد؛ انقلاب نیز خیلی حرف برای گفتن دارد و نقصهایش به دلیل ماست.
وی ضمن تقدیر از سخنرانان این همایش جهت رفع ابهامات در خصوص سید جمالالدین اسدآبادی،گفت: تهمت زیاد است و در سیاست نیز با وجود پاسخ صحیح نیز گاها برخی افراد حقیقت را قبول نمیکنند بنابراین پاسخ گویی به ابهامات و شبهات ضروری است.
به گزارش ایرنا، سید جمال الدین اسدآبادی در ۱۲۱۷ خورشیدی در خانواده ای مذهبی و از سادات حسینی در اسدآباد همدان چشم به جهان گشود.
نبوغ ذاتی، هوش سرشار و فراست قوی سیدجمال او را از همان کودکی در پی تجزیه و تحلیل محتوای داستان ها به آفاقی دیگر سوق می داد و از همان ایام کودکی به فکر چاره و علاج دردها و رنج ها افتاد.
او در همان دوران کودکی برای یادگیری علوم و فنون مختلف به قزوین رفت و پس از کسب آموزش های لازم در زمینه های ادبیات عرب، منطق، فقه و اصول در حوزه علمیه این شهر، راهی تهران شد و در آنجا از محضر آیت الله «سید محمد صادق طباطبایی» همدانی بهره های فراوانی برد و اینگونه تحسین استادان خویش را برانگیخت.
آوازه فراست و نبوغ وی، عالمان نجف، کربلا و سامرا را به حیرت واداشته بود وی برای فراگیری و کسب تجربه های بیشتر و بنابر توصیه استادانش روانه شهر بمبئی در هندوستان شد.
سیدجمال الدین اسدآبادی در نوجوانی فعالیت های اصلاحی و سیاسی خود را با مشاهده استعمار انگلیس بر هندوستان آغاز کرد و به بررسی علت های ضعف مسلمانان پرداخت و به دلیل حضور همه جانبه انگلیسی ها در آن کشور به ناچار راهی عثمانی و از آنجا به مصر و فرانسه رفت و پس از مدتی به ایران بازگشت و چندین بار تبعید و اخراج شد.
این اندیشمند سیاسی سال های پایانی عمر خود را در عثمانی به سر برد و سلطان عبدالحمید سلطان عثمانی از حضور سید جمال الدین اسدآبادی در این کشور برآشفت و دستور قتل او را صادر کرد. سرانجام سیدجمال الدین اسدآبادی را در ۱۸ اسفند ۱۲۷۵ خورشیدی مسموم کردند و به شهادت رساندند.