به گزارش ایرنا، دکتر ابراهیم صالحی عمران روز پنجشنبه در مراسم معارفه خود در دانشگاه مازندران اظهار کرد: تنظیم اسناد و برنامههای راهبردی همانند سند برنامه هفتم، نقشه جامع علمی کشور، سند چشمانداز، سند علم و فناوری، سند آمایش آموزش عالی و اسنادی که شورای انقلاب فرهنگی نوشته، به تنهایی کافی نیست و باید خروجی و نتیجه پیادهسازی و عمل به این اسناد در بطن جامعه، قابل لمس باشد.
وی گفت: یکی از مهمترین وظایف دانشگاه آموزش و تربیت نیروی انسانی است اما سوال اصلی آن است که ما تا چه اندازه در این موضوع موفق بودهایم و سهم بهرهوری دانشآموختگان دانشگاه به چه میزان است.
رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به این مطلب که آمارها نشان از آن دارد که سهم آموزش بهرهوری پایین است، اظهار کرد: این سوال را در ذهن ایجاد می شود که آیا مسیر آموزش عالی درست بوده است، تا زمانی که دانشگاهها به صورت تقلیدی و بدون یک برنامه هدفمند، تنها به کمیت تعداد رشته و دانشجو بیاندیشند، نتیجهاش چهل درصد بیکاری و بهرهوری پایین فارغالتحصیلان خواهد بود و برای تغییر این وضعیت، باید از متخصصان حوزه آموزش عالی جهت الگوسازی دانشگاهها بهره گرفت تا این مسیر اصلاح شود.
نماینده وزیر علوم در استان با اشاره به روند کاهش انگیزه در میان دانشجویان و حتی برخی از استادان، به موضوع آمایش آموزش عالی در کشور اشاره کرد وگفت: در آمایش سرزمینی، ما باید مرزهای خود را بر اساس معیارهای علمی مشخص کنیم. باید در کنار تولید علم، به دو نکته اساسی توجه کنیم. اول بحث تجاریسازی و اقتصاد آموزش عالی است که باید در این حوزه، بخشهای خصوصی را درگیر دانشگاه کنیم و از طریق انعقاد قرارداد و اخذ طرحهای پژوهشی، در حفظ و تقویت سرمایه اجتماعی بکوشیم.
صالحی عمران در ادامه، به موضوع کارکرد فرهنگی دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: فرهنگ ابعاد وسیعی دارد و این تصور محدود شدهای که در بعضی از این مراسم فرهنگی میبینیم، باید اصلاح شود. کار فرهنگی باید بر کیفیت و روش زندگی دانشجو اثر گذار باشد روی نگرش دانشجو و ترغیب او در ماندن و خدمت به کشور اثرگذار باشد.
وی ادامه داد: مراکز آموزش عالی باید این رویکرد را در کنار تربیت نیروی انسانی تقویت کنند و به مبانی دینی، نیازهای زندگی اجتماعی و نیازهای روز نسل جوان توجه داشته باشند که مهمترین مصادیق آن، آشنایی دانشجو با شعر، ادبیات، هنر و آثار تاریخی و اسطورهها و تلاش در تببین مقوله زیباییشناسی است.
رئیس دانشگاه مازندران بر لزوم بهرهمندی از توان اعضای هیات علمی و کادر اداری دانشگاه در مسیر اجرای برنامههای دانشگاه تاکید کرد و با اشاره به این نکته که توان کادر اداری در تربیت، نادیده گرفته شده است، گفت: همه ما در تربیت قشر جوان کشور مسوولیم و اگر یک نظام همکاری مبتنی بر تفاهم در بین این مجموعه انسانی ایجاد شود، اطمینان داشته باشید که توسعه آموزش عالی به راحتی اتفاق خواهد افتاد.
این مقام مسوول تصریح کرد: همه تلاش ها بر آن است تا این فرصت یاددهی و یادگیری نظام همکاری را برای مجموعه فراهم کنیم.
دانشگاه مازندران که در شهر ساحلی بابلسر واقع شده ۱۴ هزار دانشجو دارد که از این تعداد ۳۵ درصد دانشجویان غیر بومیاند و از سراسر کشور برای ادامه تحصیل به این دانشگاه آمدهاند
دانشگاه مازندران یکی از دانشگاههای دولتی کشور با ۱۳ دانشکده شامل دانشکدههای شیمی، علوم پایه، علوم ریاضی، علوم انسانی و اجتماعی، حقوق و علوم سیاسی، هنر و معماری، علوم اقتصادی و اداری، الهیات و معارف اسلامی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، ادبیات و زبانهای خارجی، فنی و مهندسی، علوم دریایی و محیطی، میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی است که در ۲۶۲ رشته - گرایش دانشجو میپذیرد.
از مجموع حدود ۱۴ هزار دانشجوی این دانشگاه، حدود ۷ هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۶۰ رشته مقطع کارشناسی، حدود چهار هزار و ۵۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر در مقطع دکتری تحصیل میکنند. همچنین واحد بینالملل این دانشگاه با ۱۲۰ رشته گرایش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، حدود ۶۰۰ دانشجوی غیرایرانی دارد.