مسیر دور و دراز جاده‌های ناایمن گیلان به سمت بهبود

مسیر دور و دراز جاده‌های ناایمن گیلان به سمت بهبود
 رشت - ایرنا - استان گیلان به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوایی مناسب هر ساله پذیرای میلیون‌ها گردشگر از اقصی نقاط کشور است، جمعیتی که بخش عمده‌شان با خودروهای شخصی و ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای به این استان سفر می‌کنند.

به گزارش ایرنا، گیلان از دیرباز یکی از مقاصد مهم سفر و گردشگری بوده و همچنان هم هست از اینرو در طول سال چندین برابر جمعیت ساکن خود میزبان مسافران بویژه از استان هایی همجوار و نه چندان دور از جمله پایتخت است که برخورداری از شرایط آب و هوایی مناسب، طبیعت زیبا و بکر و نزدیکی به تهران از جمله جاذبه های آن است.

به گفته استاندار گیلان، این استان به دلیل ویژگی‌های منحصر بفرد و داشتن ساحل، جنگل، مناظر زیبا و نیز آب و هوای معتدل و مطبوع نیاز به تبلیغ برای جذب گردشگر ندارد اما در کنار همه این زیبایی‌ها و جاذبه‌ها این استان مسائلی دارد که بسیار جدی و قابل توجه و حتی خود مانعی برای حضور گردشگران بیشتر است.

در این میان نخستین موضوعی که هر مسافر و گردشگر ورودی به استان با آن روبرو می شود وضعیت نامناسب جاده‌هاست، سوای آزادراه قزوین و رشت که به لحاظ طول و عرض؛ کم و کیف مختصات فنی و تخصصی و نیز علائم نسبت به سایر محورهای جاده ای استان از شرایط بهتری برخوردار است، بقیه عموما با مشکلات جدی چون عرض کم، نداشتن شانه خاکی، فقدان علائم و روشنایی و غیره مواجهند، بماند که وضعیت آسفالت عمده محورها بسیار نامناسب و در بسیاری از مسیرها به دلیل بارندگی ها و یا کیفیت نامناسب آسفالت و حجم ترددها تخریب شده است.

آمار جانباختگان سوانح جاده‌ای گیلان ۳۸ درصد کاهش یافت

جان باختن ۱۱ نفر در تصادفات جاده‌ای در گیلان

کم نیست محورهایی که ایمنی کافی و همچنین گنجایش این حجم مسافر و گردشگر را ندارد و با وجود حضور مستمر و گسترده پلیس، راهداری و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان شاهد سوانح رانندگی بسیار و تلفات زیاد است.

چنانکه فقط در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ هزار و ۸۶۱ سانحه رانندگی در محورهای جاده ای گیلان رخ داد که در جریان این تصادفات ۴۶۵ نفر جان باختند و چهار هزار و ۱۸۰ نفر هم مصدوم شدند.

البته در سال گذشته هم وضعیت به همین منوال بود البته آمار تصادفات رانندگی در جاده های استان با رشد حدود ۱۵ درصدی به رقم ۱۲ هزار و ۶۸۳ سانحه رسید اما با وجود آمار تصادفات تعداد فوتی کاهش داشته که این خود حاکی از کاهش شدت این سوانح رانندگی است.

طی تصادفات رانندگی جاده ای سال گذشته در گیلان ۴۲۹ نفر جان فوت کردند و سه هزار و ۹۷۳ نفر دیگر مصدوم شدند.

به اذعان کارشناسان بخش زیادی از سوانح رانندگی جاده‌ای ناشی از وضعیت ساختاری ناایمن جاده‌ها اعم از باریک و نداشتن عرض مناسب، شانه خاکی و مانند آن و نقاط حادثه خیز بسیار در طول این مسیرها، بخشی هم از فقدان علائم و روشنایی مناسب و غیره است که در کنار مباحثی چون عدم آشنایی افراد به این محورها و وضعیت آنها، نبود تجربه رانندگی جاده ای در افراد و غیره بر افزایش آمار سوانح رانندگی و شدت این حوادث و آمار فوتی ها و مصدومان اثر مستقیم دارد.

جاده هایی که در طول سالها کمتر به آنها و توسعه و ارتقاءشان توجه و پرداخته شده و سرمایه‌گذاری در این حوزه در استان آنگونه که از وضعیت جاده ها برمی آید خیلی خوشایند نیست.

در این میان وجود ترافیک‌های سنگین در طول محورهای جاده ای استان در ایام مختلف سال از جمله نوروز و تابستان و نیز آخر هفته‌ها خود نمودی از وضعیت نامناسب این جاده‌ها و عدم گنجایش لازم برای پاسخگویی به این حجم تردد است و در این میان وضعیت نامناسب جاده‌ها از نظر ایمنی و علائم و غیره هم بر شدت و حدت این شرایط می‌افزاید.

رئیس پلیس راه گیلان در این رابطه با اشاره به جاده‌های پرخطر گیلان می‌گوید: متاسفانه برخی از جاده‌ها همچون سنگر به سیاهکل، بندرانزلی به رضوانشهر، فومن به ضیابر و چند محور دیگر نقاط حادثه‌خیز دارد که خطرناک و غیرایمن هستند و بیشترین تصادفات در این جاده‌ها رخ می‌دهد.

سرهنگ جاور صفاری عنوان می کند: این جاده‌ها به طور حتم باید ایمن‌سازی و برخی از آنان نیز باید تعریض شوند که این امر باید با تعامل همه مسئولان ذیربط انجام شود تا شاهد کاهش حوادث جاده‌ای به خصوص کاهش تلفات جانی ناشی از تصادفات در گیلان باشیم زیرا بیشتر تصادفات منجر به فوت فقط در چند جاده پرخطر استان رخ می دهد.

وی می افزاید: با توجه به مشکلات موجود در این جاده‌ها به طور حتم باید از علائم هشدار دهنده مناسب استفاده شود و از سوی دیگر نور کافی هم در این جاده‌ها وجود داشته باشد تا رانندگان بهتر بتوانند در این مسیرها تردد کنند.

وی بیان می کند: با توجه به عدم وجود علائم هشدار دهنده مناسب در جاده‌های پرخطر متاسفانه هر ساله شاهد سقوط تعدادی از خودروها در کانال‌های آب هستیم و اگر کسی هم با این جاده‌ها آشنا نباشد به طور حتم رانندگی در برخی از این محورها بسیار خطرناک است.

در واقع جاده‌های ناامن خود یکی از سه علل اصلی تصادفات است که در گیلان این موضوع بسیار مشهود است.

هر چند با وجود این شرایط؛ تلاش بسیار ماموران پلیس راه و پرسنل راهداری بر کاهش این سوانح است و حضور مستمر و شبانه روز آنان موجب شده امسال در ایام نوروز شاهد کاهش تعداد جانباختگان تصادفات جاده ای باشیم.

در طول این محورهای جاده ای وجود نقاط حادثه آفرین خود بر شدت و حدت این سوانح رانندگی افزوده و می افزاید.

البته هر ساله نقاط حادثه‌خیز جاده‌های گیلان شناسایی و برای رفع مشکلات آنها و ایجاد ایمنی بیشتر در طول محورها اقداماتی انجام می‌شود تا این محدوده‌ها از نقاط پرخطر و حادثه‌خیز به نقاط کم‌خطر و بی‌خطر بدل شوند.

با توجه به نقطه نظرات مسئولان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پلیس راه گیلان یکی از مهمترین عوامل تصادف در جاده‌های استان و تلفات ناشی از آن وجود نقاط حادثه‌خیز در این جاده‌هاست که باعث تصادفات زیادی در این محورها می‌شود که البته هر ساله این نقاط حادثه‌خیز شناسایی و در خصوص رفع معایب آن اقداماتی انجام می‌شود اما کافی و وافی نیست.

این در حالی است که جاده‌های ناامن باعث تصادفات زیاد می‌شود اما با تلاش وافر ماموران پلیس راه و همچنین پرسنل اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، امسال شاهد کاهش تعداد جانباختگان در ایام نوروز در گیلان بودیم

علاوه بر نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها، بی‌احتیاطی رانندگان عامل مهم و اثرگذار تصادفات و تلفات ناشی از آن در جاده‌های گیلان و حتی کشور است، ضمن اینکه عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و نکات ایمنی توسط موتورسواران و عابران پیاده خود عامل دیگری در بروز این تصادفات است که البته در گیلان بویژه در فصل کشت و کار برنج حضور و تردد ماشین آلات کشاورزی در طول همین جاده‌های کم عرض و غیر استاندارد با آسفالت های تکه تکه هم بر افزایش آمار حوادث جاده ای و جانباختگان این سوانح می افزاید.

اما آنچه که در طول این جاده‌های ناامن برای ایجاد ایمنی به صورت موردی و مقطعی انجام می‌شود علاوه بر تشدید حضور پلیس و راهداری انجام برخی اقدامات چون رفع نقاط حادثه‌خیز است.

ترمیم ۱۶ نقطه حادثه‌خیز جاده‌های گیلان

مدیرکل راهدای و حمل و نقل جاده‌ای گیلان در خصوص رفع نقاط حاثه‌خیز جاده‌های استان در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: یکسری نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها وجود دارد که بر اساس بازدیدهای میدانی نیروهای پلیس راه و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مشخص می‌شوند.

فریبرز مرادی افزود: این نقاط با توجه به شرایط و حجم ترافیک، مشخصات فنی جاده، تعداد تصادفات و غیره به عنوان یک نقطه حادثه‌خیز تعریف می‌شوند که بر این اساس در استان گیلان در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ حدود ۱۶ نقطه حادثه‌خیز بر اساس الویت‌های تعیین شده شناسایی شد.

وی ادامه داد: با توجه به مشخص شدن این نقاط حادثه‌خیز هر سال برای رفع آن اقدماتی می‌شود تا به نقاطی امن بدل شوند چنانکه سال قبل با مساعدت استاندار گیلان ۳۰۰ میلیارد ریال به این حوزه کمک شد.

وی اضافه کرد: همچنین با کمک‌های ملی تلاش شده است اقدامات لازم برای رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز جاده‌های استان شامل؛ هفت نقطه مربوط به سال ۱۴۰۲ و ۹ مورد هم مربوط به سال قبل انجام شد تا ایمنی جاده ها افزایش یابد.

مدیرکل راهداری امور حمل و نقل جاده‌ای گیلان اضافه کرد: برای امسال نیز مترصد تخصیص اعتباریم تا با هماهنگی پلیس راه گیلان، جاده‌های استان دوباره مورد بازبینی قرار گرفته و نقاط حادثه‌خیز جدید شناسایی و با توجه به منابع برای رفع آن‌ها اقدام شود.

وی بیان کرد: با توجه به بودجه‌ای که در اختیار ما قرار گیرد و طبق ابلاغ ستاد، اقدمات اجرایی را شروع می‌کنیم و پیش‌بینی ما برای امسال شناسایی حدود ۱۰ نقطه حادثه‌خیز است که برای رفع آنها اقدام می شود.

مرادی تصریح کرد: تعریض محور برای دید بیشتر رانندگان، روشنایی نقطه‌ای، نصب گاردریل، ایجاد خط کشی‌های ممتد در نقاطی از جاده های استان که نیازو ضرورت است و نیز نصب علایم هشدار دهنده از جمله مواردی است که برای رفع نقاط حادثه‌خیز پیگیری و انجام می‌شود.

در واقع در شرایطی که تنگناهای مالی و محدودیت منابع وجود دارد بیشتر مسئولان به سراغ روش های کم هزینه تر اما در عین حال موثر چون اقدامات نرم افزاری اعم از فرهنگ سازی و غیره می روند.

حتی در سفر اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل جاده‌ای کشور او نیز با اذعان به وضعیت ناایمن این جاده ها اظهار کرد: ۹ هزار و ۸۷۳ کیلومتر پروژه ریلی، آزادراهی و بزرگراهی در کشور در حال اجراست.

هوشنگ بازوند گفت که از این میزان پروژه سهم پروژه ها استان گیلان قابل توجه است که البته نیازمند کمک و تامین اعتبار مناسب می باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: با کمک نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بتوانند پروژه های ناتمام حوزه راه و ریل و تقاطع ها و ایستگاههای راه آهن مسیر رشت - کاسپین را تکمیل کنند.

وی عنوان کرد: در سفر ۲ روزه به گیلان ۱۵ پروژه بزرگراهی، آزادراهی و ریلی بررسی شد که نیازمند هشت همت (هزار میلیارد تومان) اعتبار است و باید در سال ۱۴۰۴ و سال‌های آینده این منابع تامین و چالش راه‌های استان برطرف شود.

بازوند ادامه داد: در بخش آزادراهی باید رمپ ورودی به شهر منجیل - رودبار در مسیر آزادراه رشت - قزوین از سوی مشاور تعیین و مشخص شود تا مورد بررسی قرار گرفته اقدامات لازم برای رفع مشکلات این پروژه انجام شود.

اما سوای بخش سخت افزاری و جاده ای بخشی از علل حوادث مربوط به حوزه نرم افزاری اعم از فرهنگ سازی و عامل انسانی است که در گیلان در عین آنکه جاده ها نامناسب است حجم گسترده ترددهای مسافری و ترانزیتی با توجه به ۲بندر آستارا و انزلی هم اثری قابل توجه در این حوادث دارد.

بی‌احتیاطی رانندگان مهمترین عامل تصادف

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان هم به عوامل اصلی تصادفات اشاره کرد و گفت: راننده، وسیله نقلیه و جاده سه عامل اساسی تصادف محسوب می شوند اما مهمترین آنها بی‌احتیاطی رانندگان است که ۷۰ درصد علل بروز سوانح رانندگی را شامل می‌شود.

وی افزود: با توجه به این امر احتیاط رانندگان می‌تواند نقش بسزایی در کاهش تصادفات به خصوص تلفات جانی همراه داشته باشد.

ترمیم نقاط ناامن جاده‌های گیلان؛ گامی درکاهش تلفات ناشی از تصادفات

وی اظهار کرد: از اینرو انتظار است رانندگان بهنگام تردد در جاده ها تمامی نکات ایمنی و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند و از سبقت‌های بی‌مورد هم خودداری کنند زیرا یک لحظه غفلت می‌تواند حوادث ناگواری در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: در این میان به طور حتم نقش رعایت ایمنی و داشتن سرعت مطمئنه محوری است.

عابران و موتورسواران بیشترین سهم تلفات جاده‌ای

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان در ادامه به نقش پررنگ عابران و موتورسواران در تلفات جاده‌ای اشاره و بیان کرد: حدود ۶۰ درصد از تلفات جاده‌ای در گیلان را عابران پیاده و موتورسواران دارند که اگر برخی از موارد ایمنی را رعایت کنند، بی‌شک تلفات جاده‌ای کاهش چشمگیری خواهد داشت.

مدیرکل راهداری و امور حمل و نقل جاده‌ای گیلان در ادامه به نقش پررنگ عابران و موتورسواران در تلفات جاده‌ای نیز اشاره و بیان کرد: حدود ۶۰ درصد از تلفات جاده‌ای در گیلان را عابران پیاده و موتورسواران دارند که اگر موتورسوران و عابران رعایت برخی از موارد ایمنی را داشته باشند، بی‌شک تلفات جاده‌ای کاهش چشمگیری خواهد یافت

وی اضافه کرد: استفاده موتورسواران از کلاه ایمنی و رعایت سرعت مطمئنه و احترام به مقررات راهنمایی و رانندگی می تواند در کاهش تلفات رانندگی موثر باشد.

مرادی بیان کرد: حال آنکه اکثر موتورسوارانی که در جاده‌های گیلان بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند، جوانند، در واقع جوانان باید به این باور برسند که کلاه ایمنی یکی از ملزومات مهم بهنگام استفاده از موتور است و نداشتن آن جان‌شان را به خطر می اندازد.

وی با بیان اینکه در این رابطه و به منظور فرهنگ سازی هر ساله آمار قابل توجهی کلاه ایمنی بین موتورسواران توزیع می‌کنیم، افزود: انتظار است که مردم بویژه جوانان از این کلاه‌ها استفاده و در عین حال از حرکات خطرناک نیز پرهیز کنند زیرا جان خود و سایرین را به خطر می‌اندازند.

مدیرکل راهداری و امور حمل و نقل جاده‌ای گیلان به عابران پیاده نیز اشاره و اظهار کرد: عابران پیاده نیز چنین شرایطی دارند زیرا اکثر آنان نیز مقررات را رعابت نمی‌کنند و عموما برای عبور از خیابان به جای پل های عابر از عرض جاده و معبر استفاده می‌کنند.

وی در ادامه گفت: باید فرهنگ‌ استفاده از پل‌های عابرپیاده در جامعه ما بیش از پیش نهادینه شود تا هموطنان بهنگام عبور از خیابان از پل‌های عابر پیاده استفاده کنند که در این راستا همه مسئولان، اصحاب رسانه، ائمه جمعه و رسانه ملی نیز باید بیش از پیش به مردم آگاهی دهند.

کاهش تلفات جانی در جاده‌ها با تلاش نیروهای پلیس راه و راهداری

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان با اشاره به تلفات جانی ناشی از تصادفات جاده‌ای در نوروز امسال نیز اشاره و بیان کرد: یکی از اقدامات بسیار خوب شورای ترافیک و راهبردی تصادفات به ریاست استاندار گیلان ایجاد هماهنگی و تلاش منسجمی برای خدمات رسانی مطلوب‌تر در جاده ها بود که حاصل آن کاهش تلفات جانی ناشی از تصادفات در گیلان بود.

ترمیم نقاط ناامن جاده‌های گیلان؛ گامی درکاهش تلفات ناشی از تصادفات

وی اضافه کرد: امیدواریم که این هم‌افزایی و تعامل بین دستگاههای مربوطه بیش از پیش انجام شود تا هر ساله شاهد کاهش تصادفات به خصوص تصادفات ناشی از مرگ و میر در گیلان باشیم و کمترین میزان تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای را در استان شاهد باشیم.

کاهش ۳۸ درصدی تلفات جاده‌ای در گیلان

رئیس پلیس راه گیلان هم در این رابطه با اشاره به آمار جانباختگان در تصادفات طرح نوروزی پلیس استان که از ۲۵ اسفند آغاز و تا ۱۵ فروردین ماه ادامه داشت، گفت: با تلاش ماموران پلیس راه که در طول تعطیلات در جاده‌ها به خصوص در نقاط حادثه‌خیز جاده‌های ناامن گیلان حضور داشتند و همچنین رعایت رانندگان و پیوستن آنان به پویش "نه به تصادف" شاهد کاهش ۳۸ درصدی تلفات جاده‌ای در گیلان بودیم.

سرهنگ جاور صفاری در ادامه افزود: در طرح نوروزی ۱۴۰۳، متاسفانه ۲۲ هموطن در جاده‌های استان در جریان تصادفات جان باختند اما این آمار در سال جاری به ۱۴ نفر کاهش یافت.

وی ادامه داد: همچنین طی این سوانح رانندگی جاده ای ۲۹۵ نفر هم مجروح شدند که این آمار نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد کاهش دارد.

سرهنگ جاور صفاری افزود: در طرح نوروزی ۱۴۰۳، متاسفانه ۲۲ هموطن در جاده‌های این استان به دلیل تصادف جان باختند اما این آمار در سال جاری به ۱۴ نفر کاهش یافت

وی اضافه کرد: مهمترین علت تصادف در جاده‌های گیلان، عدم توجه به جلو بود که ۲۸ درصد تصادفات را شامل می‌شود، ضمن اینکه ۲۰ درصد از تصادفات مربوط به تخطی از سرعت بود، بیش از ۵۰ درصد جانباختگان را عابران و موتورسواران و مابقی را رانندگان و سرنشینان خودرو تشکیل می‌دهند.

با توجه به توضیحات کارشناسان، شناسایی و ترمیم نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های گیلان، استفاده از کلاه ایمنی و پرهیز از حرکات خطرناک توسط موتورسواران، استفاده از پل‌های عابر پیاده و همچنین رعایت نکات ایمنی و پرهیز از سبقت‌های بی‌مورد توسط رانندگان می‌تواند تاثیر زیاد و بسزایی در کاهش تصادفات به خصوص تلفات جانی ناشی از تصادات در جاده‌های گیلان باشد.

در واقع آنچه بیش از همه ضرورت دارد اصلاح و ارتقاء ساختاری جاده های استان و ایمن سازی آنهاست که استانداردهای لازم را برای این حجم تردد ندارد.

برای بررسی اخبار استان‌ها در خوشه خبر کلیک کنید

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها

از بین اخبار