به گزارش ایرنا، همگان سردشت را به عنوان شهری سرسبز و با جاذبههای متنوع گردشگری مانند ۹۰ هزار هکتار جنگل، دریاچه سد و رودخانه زاب، آبشارهای شلماش و رزگه، چشمه آب معدنی گراوان، گردنه زمزیران، دشت وزینه، تفرجگاههای خدر آباد، دره گرژال و منطقه زیبا و رویایی بیوران میشناسند.
ثبت سالانه ۷۰۰ میلیمتر تا یک متر بارندگی در سال سردشت را به سرسبزترین و پربارشترین شهر آذربایجانغربی تبدیل کرده است و همین امر باعث شده که علاوه انبوع جنگل های سردشت، رودخانهها و چشمهسارهای پرآبی در مناطق مختلف این شهرستان در طول سال پذیرای گردشگران و مسافران باشد.
۲ مرز «کیله» و «قاسمرهش» و ۲ بازارچه مرزی مصوب کیله و «اشکان» بر زیبایی ها، سردشت افزوده، هر چند مدتی است تنها مرز کیله فعال است اما اکنون با راهاندازی پایانه مرزی و گمرک در این مرز علاوه بر مسافران، روزانه دهها خودرو سبک و سنگین از جادههای باریک سردشت خود را به مرز می رسانند.
شاید برایتان جالب باشد که مرز کیله تا سردشت ۱۸ کیلومتر و تا شهر قلعهدیزه اقلیم کردستان عراق ۱۷ کیلومتر مسافت دارد و این فاصله کمترین مسافت بین ۲ شهر مرزی در غرب کشور است.
اما در کنار این زیباییهایی که در مورد سردشت گفته شد، این شهرستان در زمینه زیرساختها از جمله راه دسترسی یکی از شهرستان های کمبرخوردار در آذربایجان غربی است و علاوه بر اینکه حمل و نقل ریلی و هوایی ندارد، بحث حمل و نقل زمینی در سردشت هم چندان جای تعریفی نیست.
سردشت و میرآباد در مجموع دارای ۸۲۵ کیلومتر راه هستند که از این مقدار ۵۵۰ کیلومتر راه روستایی، ۱۰۵ کیلومتر راه اصلی (بین شهری) و ۱۷۰ کیلومتر راه مرزی (فرعی) در محورهای کیله، قاسمرهش و بیتوش است.
نکته قابل تامل این است سهم سردشت از بزرگراه صفر و تنها ۲۵ کیلومتر راه اصلی (عرض ۱۱ متری) دارد و مابقی راه های این شهرستان راه فرعی و روستایی به شمار می رود که در بخش راه روستایی هم از مجموع ۵۵۰ کیلومتر راه در ۲۷۰ روستای این شهرستان، ۲۷۰ کیلومتر آسفالت و مابقی خاکی و شوسه است.
سردشت علاوه بر مرز کیله (ارتباط با اقلیم کردستان عراق)، راه دسترسی به بانه در استان کردستان، مهاباد، بوکان و پیرانشهر هم دارد که بر اهمیت و تاثیر راه در توسعه و شکوفایی این شهرستان مرزی افزده است.
مسیر سردشت - مرز کیله به طول ۱۸ کیلومتر که از آن به حیاتیترین جاده در سردشت یاد می شود، در واقع یک راه فرعی با مشخصات راه روستایی و عرض آن ۶ متر است که این راه باریک باید رنج سنگینی خودروهای بار ترانزیتی را تحمل کند.
اهمیت و منفعت مرز کیله تنها مربوط به سردشت نیست، سال گذشته ۴۶۱ هزار تُن کالا به ارزش ۲۲۸ میلیون دلار از مرز کیله صادر و ۳.۵ میلیون دلار انواع کالا اغلب شامل لوازم خانگی و برقی از طریق این مرز وارد کشور شد و ۱۴۰ هزار نفر هم از این مرز تردد کردند.
سال گذشته ۴۶۱ هزار تُن کالا به ارزش ۲۲۸ میلیون دلار از مرز کیله صادر و ۳.۵ میلیون دلار انواع کالا از طریق این مرز وارد کشور شد و ۱۴۰ هزار نفر هم از این مرز تردد کردند
مسیر سردشت - بانه (استان کردستان) هم به طول ۶۵ کیلومتر یکی از شریان های حیاتی این شهرستان به شمار می رود و سهم سردشت ۲۲ کیلومتر است که این مسیر هم تنها ۱۲ کیلومتر راه اصلی و مابقی هم راه فرعی با عرض ۷.۵ متر است.
مسیر سردشت - مهاباد هم به طول ۱۳۵ کیلومتر یکی از پرترددترین جادههای این شهرستان است که سهم سردشت ۳۸ کیلومتر و تا نزدیکی قهوخانه معروف «قوله سموره» است و این جاده هم تنها هشت کیلومتر ابتدای آن اصلی و مابقی فرعی است.
این مسیر یکی از سختگذرترین جاده های بین شهری در جنوب آذربایجان غربی است که به دلیل قرار گرفتن ۲ گردنه «جهوالهرهشان» و «زمزیران» و بیش از ۱۰۰ پیچ تند و حادثه خیز جادهای، تردد در آن بسیار سخت و طاقت فرسا است.
هر چند در سالهای قبل مطالعاتی برای احداث ۲ تونل و حذف این ۲ گردنه در این مسیر بین شهری انجام شده بود اما به گفته کارشناسان امر، به دلیل هزینه بالای آن طرح توجیه اقتصادی نداشت و از دستور کار دستگاه های متولی خارج شد.
سومین مسیر مهم در سردشت، مسیر سردشت- میرآباد- پیرانشهر به طول ۹۶ کیلومتر و سهم سردشت و میرآباد از این مسیر ۴۵ کیلومتر است که چهار کیلومتر ابتدایی آن راه اصلی و مابقی آن راه فرعی به شمار می رود.
این جاده به دلیل قرار گرفتن در مسیر عبور رودخانه زاب و شیب زیادکوههای اطراف آن، بیشترین آمار رانش و مسدود شدن جاده به دلیل ریزش کوه و بارش برف در طول فصلهای پاییز و زمستان هم دارد.
چهارمین مسیر هم جاده سردشت - بوکان در مجموع ۱۰۵ کیلومتر مسافت دارد که از این مقدار ۷۷ کیلومتر آن در حوزه شهرستان بوکان و ۲۸ کیلومتر دیگر در شهرستان سردشت قرار دارد.
این مسیر هم مشخصات یک جاده روستایی را دارد و هم اکنون چهار کیلومتر انتهایی حوزه استحفاظی سردشت و هفت کیلومتر در حوزه استحفاظی بوکان هر چند زیرساخت های آن مانند پُل و خاکبرداری انجام شده اما همچنان بدون آسفالت و شوسه است.
تکمیل و بازگشایی جاده بوکان- سردشت میتواند علاوه بر تسهیل در تردد مسافران و کاهش هزینههای حمل و نقل در این ۲ شهرستان، نقش مهمی در صادرات و واردات کالا از طریق مرز کیله سردشت داشته باشد و میتواند به یکی از مسیرهای مهم و اقتصادی تبدیل شود.
اما طبق گفته کارشناسان حوزه راه سردشت، امسال برنامهریزیها در این شهرستان برای آسفالت و روکش ۶۳ کیلومتر از محورهای روستایی و بین شهری با اعتبار یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال انجام گرفته است.

هر چند این اعتبارات حوزه راه که تنها بخشی از آن هم تخصیص پیدا میکند، در برخی مناطق کشور می تواند مفید باشد اما در شهرستان سردشت که مسیرهای آن کوهستانی و سخت گذر است نیازمند توجه ویژهای است.
حال با توجه به تاکیدات دولت چهاردهم و استاندار آذربایجان غربی بر بازگشایی مرزها و متنفع شدن ساکنان مناطق مرزی از مزایای مرزها، اهمیت راههای دسترسی در شهرستان های مرزی از جمله سردشت هم باید مورد توجه قرار گیرد.
ارتقاء جادههای سردشت به یکی از مطالبات مردم این منطقه تبدیل شده است و چند روز قبل هم «کمال حسینپور» نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی در نطق خود در مجلس بر آن تاکید کرد.
شهرستان مرزی سردشت با ۱۱۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.