روابطعمومی در هر دستگاه و نهاد بسته به وظایف آن مجموعه اولویتهایی را در مسیر فعالیتهایش تعیین میکند که مسیر تحقق اهدافی ترسیم شده به حساب میآید. اما علاوه بر وظایف و تکالیف اداری تعیین شده برای روابط عمومیها، گاهی شرایط و اقتضائات نقش روابط عمومیها را فراتر از وظایف اداری برجسته میکند.
در مجموعه وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، جنبههای مهمی علاوه بر وظایف روابط عمومی با دیگر دستگاههای اجرایی مورد توجه قرار دارد که ذات مأموریت آن را به جریانی مهم، ملی و بینالمللی تبدیل کرده است. معرفی ایران با شناساندن ظرفیتهای بیشمار میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مسوولیتی است که امروز برای ارائه تصویر واقعی از ایرانِ صلحطلب و امن و زیبا، روابط عمومیهای این دستگاه بر عهده دارند. با این نگاه در مییابیم که برای رسیدن به نقطه مطلوبِ نقشآفرینی روابط عمومی دستگاههای اجرایی و نهادها راه زیادی مانده است.
تحقق این جنبه مهم نقشآفرینی روابط عمومیها که اهمیتی بینالمللی دارد، مستلزم حضور و توان تمام دستگاههای اجرایی است. برای مثال، در پروژه تکمیل پروندههای مهم روستاهای جهانی دیدیم که نقش تعامل دستگاههای مرتبط برای معرفی یک روستا تأثیر بسزایی بر روند ثبت دارد. تعاملی که مهمترین حلقه زنجیره شکلگیری آن همافزایی روابط عمومی دستگاهها است. اما این که این باور تا چه حد محقق شد، پرسش مهم و دغدغه جدی برای آینده است.
البته این مسیر و جریان در بخش خصوصی بهخوبی لحاظ شده و روابط عمومیهای بخش خصوصی با درک موقعیتهای حساس و اثرگذار توانستند جریان مهم اطلاعرسانی را به یک فرآیند اساسی تبدیل کنند تا با هزینه در بخشهای مهم بینالمللی این موضوع را به یک هدف و نتیجه مطلوب برسانند. اما دولت و حاکمیت در این روند سرعت کمی دارد و نتوانسته به آنچه مطلوبش است برسد. مهمترین راهکار برای رسیدن به این هدف مهم در روابط عمومی نهادها و دستگاههای دولتی و حاکمیتی، تجمیع و تشکیل شورایهای اطلاعرسانی و کمیتههای تخصصی است.
وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، در این میان با تعامل خوب و سازنده با جریان خوب شبکه بزرگ اینفلوئنسرها و رسانههای نوین توانسته در مسیر درست معرفی و نمایش آنچه ضرورت یک جریانسازی است گام بردارد و با استفاده از تمام ظرفیتهای موجود مقابله خوبی با ایرانهراسی را آغاز کند. اما با وجود همه تلاشها هنوز در آغاز راه هستیم.
وزرا و مدیران عالیرتبه کشور باید به این باور مهم و متعالی برسند که هیچ راهی جز معرفی درست و جانانه برای نمایش تلاشهای خود ندارند و اگر قرار باشد ایرانی رو به پیشرفت را نمایش دهیم باید تمام عملکرد واقعی خود را به دنیا نشان دهیم که بیتردید روابطعمومیها، در خط مقدم این جهاد قرار دارد.
تعیین جایگاهی ویژه در اعتبارات و منابع انسانی متخصص و ایجاد انگیزههای اداری و مالی میتواند به کارکنان سختکوش این بخش کمک کند تا با درایتی دوچندان به این مهم بپردازند و در کنار تلاش برای معرفی دستاوردها، نگاهی خلاقانه که ضرورت این رقابت بزرگ است داشته باشند.
*محسن اکبرپور کیاسری - فعال رسانه و مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی مازندران