به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از دانشگاه جامع علمی کاربردی، سرپرست معاونت نظارت و سنجش صلاحیت حرفهای این دانشگاه اظهار داشت: این منشور در راستای اجرای سیاستهای کلان دانشگاه جامع علمیکاربردی مبنی بر حکمرانی مطلوب و با استناد به ماده ۲ آییننامه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با هدف تبیین ارزشها، اصول حرفهای نظارت و ارزیابی و ایجاد نظامی شفاف، عادلانه و پاسخگو در ارزیابی عملکرد مراکز آموزشی تدوین و تصویب شده است.
محمدرضا نیستانی تصریح کرد: منشور اخلاقی ناتک شامل ۱۲ اصل محوری بوده که در آن بر مواردی چون رازداری، عدالت، عدم سوگیری شخصی، شفافیت، استقلال، پرهیز از تضاد منافع و پاسخگویی تأکید و این اصول با هدف ارتقای کیفیت آموزش، ایجاد اعتماد عمومی و تقویت تعامل بین دانشگاه، مراکز آموزشی و دیگر ذینفعان تنظیم شدهاند.
وی افزود: اصول منشور همچنین بر ضرورت استفاده از دادههای دقیق، بهرهگیری از فناوریهای نوین در تحلیل و ارزیابی، توجه به شرایط خاص مراکز آموزشی و رویکرد حلمساله توسط ناظران و ارزیابان تأکید داشته و هدف از اجرای آن سوق دادن نظام ارزیابی از شیوههای کنترلمحور به سمت توسعهمحور و کیفیتمحور است.
سرپرست معاونت نظارت و سنجش صلاحیت حرفهای دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه گفت: یکی از بخشهای برجسته این منشور، ترویج خودارزیابی و توسعه درونزای کیفیت در مراکز آموزشی است؛ به نحوی که مراکز بتوانند با مشارکت فعال، در مسیر بهبود مستمر گام بردارند، همچنین منشور ناتک بر لزوم حفظ هویت آموزشهای مهارتی و کاربردی دانشگاه تأکید داشته و نقش آموزش در اشتغالپذیری و پاسخ به نیاز بازار کار را برجسته میسازد.
نیستانی افزود: در راستای اجرا و عمل به اصول این منشور، جزئیات مربوط به الگوی ارزیابی و اعتباربخشی مراکز آموزش علمیکاربردی برای نخستین بار به صورت عمومی اعلام شده و در دسترس مخاطبان طرح قرار گرفته است این اقدام در جهت شفافسازی فرایندها، افزایش پاسخگویی و فراهمسازی زمینه مشارکت فعال مراکز آموزشی در مسیر ارتقای کیفیت آموزشی انجام شده و گامی مهم در جهت عملیاتیسازی سیاستهای منشور و تقویت پاسخگویی و اعتماد در نظام آموزش عالی علمیکاربردی به شمار میآید.
وی یادآورشد: بهکارگیری عملی این منشور، راهگشای استقرار یک نظام ارزیابی حرفهای، علمی و اخلاقمحور در دانشگاه جامع علمیکاربردی خواهد بود و میتواند به عنوان الگویی برای توسعه سیاستهای کیفیت در دیگر نهادهای آموزش عالی کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد.
سرپرست معاونت نظارت و سنجش صلاحیت حرفهای دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: توفیق در تحقق اهداف و پیشبرد ارزشها و موازین منشور اخلاقی به همراهی و اقدامات مجموعه بخشها، ارکان و اجزا نظام آموزش علمیکاربردی وابسته است.