به گزارش ایرنا، رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در حاشیه این آیین اظهار کرد: یکی از محاسن موسسه (ISC) میزبانی هیات رئیسه و مسئولان دانشگاهها، پژوهشگاههای کشور و مدیران ارشد است.
محمدمهدی علویانمهر یادآور شد: این موسسه هفته پیش میزبان رویداد بینالمللی دیپلماسی اقتصادی بود که با حضور وزیر امور خارجه، سفیران کشورهای خلیج فارس و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد.
وی ادامه داد: فعالیت این موسسه در حوزه فناوری و استنادی گسترده است و خدمات ارزشمندی به کشور ارائه میدهد؛ نمایهکردن مجلات و همایشها از وظایف اصلی آن است که همچنان ادامه دارد؛ مجلات ایرانی و خارجی در اینجا نمایه و مستند میشوند.
رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) گفت: صدور مجوز همایشهای کشور نیز برعهده این موسسه است؛ سالانه صدها درخواست برگزاری همایش بررسی میشود که براساس شاخصهای مشخص، مجوزهای لازم صادر یا رد میشود؛ یکی از گزارشهای کلیدی (ISC) به مدیران ارشد، بررسی پیشرفت ایران در علم و فناوری پس از انقلاب است.
علویانمهر تاکید کرد: این گزارشها بهصورت دورهای تهیه و به مدیران ارشد کشور، روسای دانشگاهها، پژوهشگاهها و وزارتخانهها ارائه میشود تا وضعیت علمی و فناوری کشور رصد شود.
وی افزود: رتبهبندی دانشگاهها و پژوهشگاههای داخلی و خارجی (ازجمله کشورهای جهان اسلام و گروه هشت) از دیگر فعالیتهای این موسسه است که نتایج آن سالانه منتشر میشود.
رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) بیان کرد: در حوزه فناوری نیز تحلیلهای دقیقی از پیشرفتها، اختراعات و نوآوریها انجام و گزارشهای آن به وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت ارسال میشود.
علویانمهر افزود: در سالهای اخیر، سه سامانه در حوزه فناوری راهاندازی شده است؛ نخستین سامانه، «نظام ایدهها و نیازها» است که نیازهای دستگاههای دولتی، شرکتهای خصوصی و خصولتی را ثبت و ایدههای مرتبط را همسو میکند؛ این سامانه در برنامهریزیهای کلان کشور نقش دارد.
وی یادآور شد: سامانه دوم، «دانا» نام دارد که شبکه اجتماعی علمی پژوهشگران ایران است و سومین سامانه نیز «سرآمدان» است که اطلاعات افراد برجسته در جشنوارهها و مسابقات را ثبت میکند.
رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) گفت: بخشی از فعالیتهای این موسسه بینالمللی شده و آمادهایم خدمات خود را به کشورهای جهان اسلام ارائه دهیم؛ همچنین همکاری با دانشگاه جامع علمی و کاربردی برای تدوین شاخصهای آموزش مهارتی در دستور کار است.
علویانمهر بیان کرد: آموزشهای مهارتی حلقه مفقوده اشتغال است و جهتدهی به دانشگاهها برای تمرکز بر علم و فناوری، از ماموریتهای اصلی ما محسوب میشود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز گفت: امروز شاهد همافزایی دو نهاد بزرگ علمی در حوزه آموزش مهارتی هستیم؛ هدف ما نهادینهکردن علم کاربردی، بهبود اشتغال و تصدی مشاغل است.
محمد علیاکبری افزود: انتظار داریم شاخصهای ارزشیابی مبتنی بر ماموریتهای خاص این دانشگاه (مانند همایشها، آموزشها و فارغالتحصیلان مهارتی) تدوین شود؛ معیارهایی مانند مجلات مهارتی یا اختراعات باید جایگزین سنجههای مرسوم دانشگاهی شود.
وی تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی از مرجعیت موسسه (ISC) در صدور مجوز همایشها و مجلات مهارتی حمایت میکند؛ فعالیتهای این موسسه در راستای دیپلماسی علمی، خدمتی به کل نظام علمی ایران است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: با همکاری مشترک، دیپلماسی مهارتی را تقویت خواهیم کرد و در آموزشهای مهارتی جهان اسلام حضوری فعال خواهیم داشت.
علیاکبری افزود: امید است شاخصهای ارزیابی متناسب با این حوزه تدوین و سهم آموزشهای مهارتی طبق قانون به ۴۰ درصد برسد؛ تفاهمنامه امروز آغازگر این مسیر است.