افسانه برومند روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اضطراب عامل مهمی در ناکامی و عدم دستیابی به موفقیت است ولی اگر فرد به تواناییهای خود آگاه باشد میتواند این عادمل منفی را از خود دور کند.
وی اظهار داشت: بسیاری از دانشآموزان و دانشجـویان با حالت های تشویش و نگرانی در زمان امتحانات مواجه هستند که بیتوجهی در پیشگیری از این حالات میتواند عوارض جسمی نیز بههمراه داشته باشد.
این روانشناس افزود: خودپنداره ضعیف دانشآموز درباره تواناییهای ذهنی خود باعث کاهش عملکرد او در روزهای پایانی سال تحصیلی و همزمان با آغاز امتحانات میشود.
وی با اشاره به اینکه والدین میتوانند نقش پررنگی در کاهش نگرانی دانش آموزان در ایام امتحانات داشته باشند گفت: والدین باید بدانند که تذکرهای پشت سرهم پدر و مادر در ایام امتحان نه تنها هیچ کمکی به کودک یا نوجوان نمیکند، بلکه موجب ترس و آشفتگی بیشتر او هم میشود.
برومند افزود: داشتن اعتماد به نفس در زمان گذراندن امتحانات به منزله امید برای موفقیت است و بهطور حتم، این گروه از دانش آموزان با اتکا به تلاش و کوشش خود میتوانند با آرامـش و آسـودگی سـر جلسـه امتحان بروند و با کمترین دلهره و تشویش امتحان بدهند.
به گفته وی، والدین باید با برخوردهای منطقی و آرامش بخش و ذکر توانمندیهای فرزندشان، بتوانند اعتماد به نفس را در وی افزایش دهند زیار زمانی که دانش آموز خود را باور کند به راحتی می تواند از عهده سخت ترین امتحان با موفقیت برآید.
وی تصریح کرد: برخی والدین گمان می کنند با ترساندن فرزندشان از امتحانات او بیشتر درس خوانده و در امتحانات موفق می شود اما هیچ وقت فرزندتان را از امتحان نترسانید زیرا اینگونه در او ترس و استرس ایجاد خواهید کرد.
این روانشناس افزود: والدین باید با دانش آموز خود گفتگو کنند، به او امید ببخشند و امتحان را در نظر او عادی جلوه دهند تا از حساسیت امتحان کاسته شود.
برومند افزود: اگر پدر و مادر خواسته ها و معیارهایی دور از توان و استعداد فرزند داشته باشند، آنان را چنان نگران و پریشان میکند که راه دستیابی به موفقیت برایش غیرممکن و سخت جلوه می کند.
وی با بیان اینکه هر گونه سختگیری بی مورد و تنبیه دانشآموز بهدلیل نگرفتن نمرههای عالی، باعث تشدید اضطراب درونی وی از درس، مدرسه و امتحان می شود گفت: راه حل نمرات پایین دانشآموزان در تنبیه کردن آنها نیست، بلکه در یافتن راهی برای جبران ضعف یادگیری بهعنوان علت اصلی است.
این روانشناس به دانشآموزان توصیه کرد که مطالعه دقیقتر و عمیقتر اضطراب امتحان را در آنها به حداقل می رساند زیرا مهارت و اعتماد بیشتری نسبت به دانسته های خود پیدا می کنند.