توانبخشی مدرسه‌محور و خانواده‌محور، رویکردی نوین برای دانش‌آموزان استثنایی

توانبخشی مدرسه‌محور و خانواده‌محور، رویکردی نوین برای دانش‌آموزان استثنایی

 سمنان - ایرنا - معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تشکیل شورای اشتغال و راه‌اندازی مراکز توانبخشی مدرسه‌محور و خانواده‌محور، تحولات جدید در حوزه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است که در آینده نزدیک به منظور خدمات بهتر به این قشر در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد مصطفوی روز یکشنبه در آیین تجلیل از معلمان و پیشکسوتان آموزش و پرورش استثنایی در تالار شهید مطهری سمنان با اشاره به اهمیت آموزش به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه افزود: در جامعه فرهنگیان ارزشمندترین سرمایه معلمان هستند و معلمانِ مدارس استثنایی را باید خورشیدهای بی‌غروب نظام تعلیم و تربیت دانست.

وی با تاکید بر اینکه مدرسه باید به پناهگاه اجتماعی دانش‌آموزان تبدیل شود، ادامه داد: به منظور حمایت از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، شورای ویژه اشتغال با مشارکت استانداری، بهزیستی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان‌ها تشکیل می‌شود تا زمینه اشتغال دانش‌آموزان با نیازهای ویژه پس از پایان تحصیلات فراهم شود.

توانبخشی مدرسه‌محور و خانواده‌محور، رویکردی نوین برای دانش‌آموزان استثنایی
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور

مصطفوی خاطرنشان کرد: این طرح به‌طور آزمایشی با مشارکت خیران در استان یزد آغاز شد و به‌زودی در سراسر کشور اجرا می‌شود.

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به ۲ ابتکار جدید در حوزه توان‌بخشی گفت: طرح توانبخشی مدرسه‌محور با استقرار تیم‌های تخصصی متشکل از کاردرمانگر و گفتاردرمانگر در مدارس اجرا می‌شود و طرح توانبخشی خانواده‌محور نیز با هدف آموزش و مشارکت فعال خانواده‌ها در فرآیند توانبخشی دانش‌آموزان در مسیر اجرا قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت تشخیص به‌موقع اختلال‌های رشدی از آغاز برنامه سنجش کودکان از ۲ سالگی گفت: این برنامه با هدف مداخله زودهنگام و پیشگیری از تشدید مشکلات یادگیری اجرا می‌شود و تجربه نشان داده که ۵۰ درصد موفقیت مداخله‌ها به مشارکت فعال خانواده‌ها به‌عنوان شرکای فرهنگی وابسته است.

مصطفوی با با بیان اینکه سامانه «سیرتِ ۲» طی ۲ هفته آینده راه‌اندازی می‌شود، بیان کرد: این سامانه امکان نظارت بر روند ارایه خدمات و دریافت بازخورد از خانواده‌ها و معلمان را فراهم می‌کند.

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به نشست اخیر شورای معاونان با حضور معاون اول رییس‌جمهور، بر پیگیری مجدانه مشکلات حوزه آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد.

معلمان دانش‌آموزان استثنایی معماران دنیای نو

مدیرکل آموزش و پرورش سمنان نیز در این آیین با اشاره به چالش‌های خاص تعلیم و تربیت دانش‌آموزان و نیازهای ویژه، معلمان این حوزه را معماران دنیایی در مقابل دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دانست و افزود: خدمت به این دانش‌آموزان یک عهد انسانی است که در قلب‌ها ماندگار می‌شود.

توانبخشی مدرسه‌محور و خانواده‌محور، رویکردی نوین برای دانش‌آموزان استثنایی
آیین تجلیل از معلمان و پیشکسوتان آموزش و پرورش استثنایی سمنان

قاسم شریفی با بیان اینکه آموزگاران این‌حوزه، تفاوت را نه یک محدودیت که فرصتی برای خلق معجزات کوچک می‌دانند، افزود: معلمان استثنایی با صبر و خلاقیت بی‌نظیر خود، زبانِ دل را جایگزین کلمه‌ها کرده‌اند و هر لبخند پیشرفت دانش‌آموزان، گواه پیروزی آن‌ها بر محدودیت‌ها است.

شریفی با اشاره به حضور ۷۰۰ دانش‌آموز در ۱۹ مرکز آموزشی ویژه و ۴۰۰ دانش‌آموز در مدارس فراگیر استان سمنان خاطرنشان کرد: خدمت به این دانش‌آموزان فقط آموزش نیست؛ بلکه معلمان این مرکزها حکم پدر، مادر، مشاور و همراه دلسوزی را دارند که حتی برای مهارت‌آموزی و آینده شغلی یکایک آنان نگران هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش سمنان با قدردانی از والدین و تمامی مددکاران و درمانگران در همراهی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، گفت: هیچ کارنامه‌ای قادر به ثبت ساعت‌ها تلاش برای آموزش یک فعالیت ساده یا اشک‌های شبانه‌ معلمان حوزه استثنایی نیست؛ اما این ایثارها در تاریخ تعلیم و تربیت این مرز و بوم و در قلب همگان ماندگار شده است.

از ۱۳۵ هزار دانش‌آموز سمنان، یک‌هزار و ۱۰۰ دانش‌آموز با نیازهای ویژه در مراکز آموزشی ویژه و مدارس فراگیر استان تحصیل می‌کنند.

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها

از بین اخبار