نمایش ایده های سینمای جوان بر فراز سهند

نمایش ایده های سینمای جوان بر فراز سهند

 تبریز - ایرنا - شهر تبریز در چند روز گذشته میزبان هنرمندان عکاس و فیلمساز جوان کشورمان در قالب «هفتاد و یکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بود»، جوانانی که آمده بودند ایده ها و تولیدات خود را بر فراز سهند به نمایش گذارند.

به گزارش ایرنا، این جشنواره با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای سینمایی، تثبیت جایگاه فیلم کوتاه به‌عنوان یکی از مقوله‌های مهم فرهنگی با رویکرد ایجاد تنوع و تکثر در انواع فیلم کوتاه از طریق تاکید بر ژانرهای سینمایی در سه بخش فیلم کوتاه، فیلم‌نامه و عکس از ۲۲ تا ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ به میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر تبریز برگزار شد.

در بخش فیلم، ۵۰۲ اثر در حوزه‌های داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود که از این تعداد، ۴۶ اثر از استان‌های اردبیل، البرز، لرستان، قزوین، کرمانشاه، خراسان شمالی، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، سمنان و آذربایجان شرقی به مرحله نهایی راه یافت.

در بخش عکس یک‌هزار و ۸۵۰ اثر به دبیرخانه هفتاد و یکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان سهند ارسال شده بود که از این تعداد، ۲۷ اثر در مرحله نهایی با یکدیگر رقابت کردند.

در بخش فیلمنامه ۵۰۵ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که از این میان، ۲۴ اثر به مرحله نهایی راه یافت.

بهمن ارک، سهیلا پورمحمدی، حسین جمشیدی گوهری، شهرام مکری، محمدرضا مرادی، آثار فیلمسازان متقاضی حضور در هفتادویکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان تبریز را انتخاب کرده و آثار راه‌یافته به بخش‌ «فیلم‌» را داوری کردند.

شخصیت‌های شناخته‌شده‌ای در حوزه فیلم کوتاه، از عطا مجابی تا شهرام مکری، با عناوین مختلف در این رویداد حضور داشتند.

جشنواره سهند در بخش رقابتی خود به یکی از ساختارهای مهم سینما، یعنی فیلم‌نامه‌های اقتباسی، توجه کرد. اقتباس و بازآفرینی از مدیوم‌های دیگر همواره در تاریخ سینما جذاب بوده است. فیلم‌نامه‌های بسیاری از رمان، نمایشنامه و حتی سریال‌ها متولد شده‌اند. بسیاری از فیلم‌سازان برجسته، از جمله رومن پولانسکی، که مهم‌ترین دوران حرفه‌ای‌اش به اقتباس‌هایی از ادبیات بازمی‌گردد، این رویکرد را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند. به طور کلی، اقتباس در سینما به منزله حیات هنر است که از تعامل میان مدیوم‌های مختلف شکل می‌گیرد.

اگر دغدغه‌مان حیات هنری سینمای ایران باشد، باید به اقتباس توجه ویژه‌ای داشته باشیم. در این جشنواره، سه فیلم‌نامه در بخش رقابتی اقتباسی حضور داشتند. رقابت این آثار، فارغ از جایزه، باید توجه متولیان سینما را جلب کند. شاید در میان این آثار، اثری باشد که به رشد سینمای ایران و ادبیات پارسی یاری رساند. توجه مدیران به اقتباس از ادبیات و رمان می‌تواند انگیزه‌ای مضاعف به نویسندگان ببخشد و به پویایی هرچه بیشتر این حوزه کمک کند.

نمایش ایده های سینمای جوان بر فراز سهند

نشست های تخصصی محفلی برای تقویت فکر و نگاه

نشست تخصصی «عکاسی ایده‌محور در برابر عکاسی قاب‌محور» با سخنرانی مهدی‌نژاد، پژوهشگر و مدرس نظریه‌های عکاسی در سومین روز این جشنواره برگزار شد. در این نشست، مهدی‌نژاد به بررسی دوگانه‌های مهم در عکاسی و تحول آن از رسانه‌ای صرفاً دیداری به ابزاری اندیشگانی پرداخت و تأکید کرد که عکاسی معاصر باید بتواند هم مفهومی عمیق داشته باشد و هم برای مخاطب عام قابل فهم و جذاب باشد.

وی سخنان خود را با مقدمه‌ای در مورد چیستی نظریه‌پردازی در عکاسی آغاز کرد و گفت: آنچه تحت عنوان مطالعات نظریه عکاسی شناخته می‌شود، در واقع تلاشی خلاقانه برای بازگشایی دوباره‌ی مباحثی است که در طول ۱۵۰ سال گذشته بارها مورد بحث قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در حوزه نظریه‌پردازی عکاسی، مانند نظریه‌های سینما و هنرهای بصری، با قالب‌های گفتمانی بسیار ریشه‌داری روبه‌رو هستیم؛ اما در بستر معاصر، کوشش می‌شود از زوایای تازه‌ای به همان مفاهیم قدیمی نگاه شود و گاه به واژگان و صورت‌بندی‌های جدیدی نیز برسیم.

مهدی نژاد بر اهمیت تفکیک میان تجربه بصری و تجربه مفهومی در عکاسی معاصر تأکید و خاطرنشان کرد: در بسیاری از آثار امروز، عکاس نه‌فقط با دوربین، بلکه با ذهن و اندیشه‌اش تصویر می‌سازد. این چرخش مفهومی، عکاسی را از رسانه‌ای صرفاً دیداری به رسانه‌ای اندیشگانی بدل کرده است.

این استاد عکاسی در ادامه به چالش‌های موجود در ارتباط عکاسی با نظریه‌های جامعه‌شناسی و تأثیر آن بر ساختارهای اجتماعی و طبقات اشاره کرد.

وی بر اهمیت حضور هنرمندان در عرصه عکاسی با رویکردی مفهومی و در عین حال ارتباطی تأکید کرد و گفت: هنر عکاسی باید بتواند هم مفهومی عمیق داشته باشد و هم برای مخاطب عام قابل درک و جذاب باشد.

وی اشاره کرد که در بسیاری از آثار امروز، عکاسی یا به سمت پیچیدگی‌های مفهومی می‌رود که مخاطب عام از آن بیگانه است یا به سمت تکنیک‌هایی پیش می‌رود که فاقد هرگونه معنای عمیق و ارتباط انسانی است.

نمایش ایده های سینمای جوان بر فراز سهند

ظرفیت تبریز در عرصه سینمای کوتاه

در سومین روز هفتاد و یکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان ـ سهند، «بهروز شعیبی» مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و «نعمت‌الله پایان» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی و دبیر جشنواره سهند، با «بهرام سرمست» استاندار آذربایجان شرقی دیدار کردند.

بهروزشعیبی، در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به سابقه‌ دیرینه‌ فعالیت‌های سینمای جوان در تبریز گفت: اولین دفتر انجمن سینمای جوان در سال ۱۳۵۰ در تبریز راه‌اندازی شده و این شهر همواره از مراکز مهم تولید و تربیت فیلم‌سازان جوان کشور بوده است.
وی ضمن تشکر از حمایت‌های استاندار، افزود: بهترین جشنواره فیلم کوتاه کشور هم‌اکنون در تبریز برگزار می‌شود و ۱۰ استان مهمان این رویداد فرهنگی هستند. این نشان از ظرفیت بالای این شهر در عرصه‌ سینمای کوتاه دارد.

شعیبی با تأکید بر اهمیت تأمین فضای مناسب برای فعالیت‌های انجمن، از استاندار درخواست کرد تا مکانی در شأن هنرمندان برای دفتر انجمن در استان در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه تبریز شهری فیلم‌سازپرور است و باید به فعالان جوان در این دوره، نگاه و توجه ویژه‌ای داشت، گفت: سینمای ایران، حضور بین‌المللی خود را مدیون فیلم کوتاه است. هر مقدار که به سینمای جوان پرداخت شود، ارزشمند است.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان همچنین خاطرنشان کرد: متأسفانه فیلم کوتاه هنوز نتوانسته وارد چرخه اقتصادی شود و این مسئله نیازمند برنامه‌ریزی و حمایت بیشتر است.

وی با اشاره به گستردگی فعالیت انجمن در کشور افزود: انجمن سینمای جوان ایران کم‌نظیرترین نهاد آموزشی در حوزه سینماست که در همه‌ جای کشور دارای شعبه و فعالیت است. ما این انجمن را متعلق به همه می‌دانیم و از مسئولان می‌خواهیم چنین نگاهی را در استان خود نیز دنبال کنند.

جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان سهند شب گذشته با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها