رواج کتاب‌های زرد موسیقی/ بسیاری از مردم نام سازهای ایرانی را نمی‌دانند

رواج کتاب‌های زرد موسیقی/ بسیاری از مردم نام سازهای ایرانی را نمی‌دانند
 تهران- ایرنا- پژوهشگر و ناشر موسیقی با اشاره به رواج کتاب‌های زرد در این حوزه گفت: از حدود ۲۰ سال گذشته تاکنون، کتاب‌هایی به نام موسیقی منتشر می‌شوند که مبنای علمی ندارند و محتوای تازه‌ای ارائه نمی‌دهند و اغلب گردآوری آثار پراکنده‌اند و بیشتر به کارت ویزیتی برای معرفی مؤلف یا ناشر شباهت دارند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهاب منا در نشست تخصصی «موسیقی در آینه نشر و چشم‌انداز آینده» که در پاویون هنرگان سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، اظهارداشت: شاید بتوان نخستین ناشر موسیقی را مرحوم لطف‌الله مفخم پایان دانست؛ شخصیتی که از دهه ۲۰ شمسی اقدام به آماده‌سازی فنی و انتشار برخی از زبده‌ترین آثار موسیقی ایران کرد. فعالیت‌های این ناشر تا دهه ۳۰ و ۴۰ نیز ادامه یافت اما پس از آن، حتی بسیاری از دلسوزترین فعالان این حوزه، چه پیش از انقلاب و چه پس از آن، از ادامه کار بازماندند.

وی گفت: طی مسیر حضور در نشر و تالیف کتاب‌های موسیقی شرایط همواره بر پایه عشق و علاقه شخصی پیش رفته و هیچ‌گاه بازگشت مالی نداشته است. علاوه بر این، فعالان فرهنگی این حوزه همواره با موانعی روبه‌رو بوده‌اند که موجب شده بخشی از مهمترین آثار موسیقیدانان و ناشران موسیقی نیمه‌کاره رها شود.

منا افزود: با این حال، مسیر نشر آثار موسیقی پس از انقلاب اسلامی، به‌ ویژه از دهه ۷۰ به بعد، رشد محسوسی داشته و کاروان مکتوب موسیقی ایران پربارتر از گذشته شده است. البته در دوره پیش از انقلاب اسلامی، تمرکز فعالیت‌های موسیقی عمدتاً بر اجرا و تشکیل ارکسترها بود اما محدودیت‌های پس از انقلاب باعث شد بسیاری از موسیقیدانان فعال در حوزه اجرا، نوازندگی، رهبری و سرپرستی گروه‌ها به سوی تدوین و انتشار آثار در قالب کتاب روی آورند.

این پژوهشگر و مولف بیان کرد: از دهه ۷۰ به بعد، نشر موسیقی ایران، به‌ ویژه در زمینه آثار پژوهشی و موسیقی‌شناسی به خصوص موسیقی‌شناسی ایرانی، با کیفیت و کمیت بیشتری همراه شد. با این حال، تعداد ناشران موسیقی فعال در این حوزه بسیار اندک است و شاید از تعداد انگشتان دست هم فراتر نرود. این افراد عمدتاً بدون حمایت دولتی و صرفاً با اتکا به علاقه و توان شخصی خود، به نشر آثار پرداخته‌اند؛ چرا که موسیقی حوزه‌ای نبوده که از حمایت‌های آن چنانی برخوردار باشد و استقبال عمومی نیز از آثار منتشرشده چندان گسترده نبوده است.

وی اظهارداشت: بنابراین زمانی می‌توان به ارتقای این دانش، امید داشت که آموزش موسیقی در مدارس ابتدایی و متوسطه وارد شود، کتاب‌های موسیقی درسی تدریس شود و سازها در معرض دید عموم قرار بگیرند. در حال حاضر بسیاری از مردم حتی نام سازهای ایرانی را نمی‌دانند یا در شناسایی آنها دچار اشتباه می‌شوند؛ امری که البته طبیعی است، چراکه آموزشی در این زمینه ارائه نشده است.

منا با اشاره به اینکه پخش برنامه‌های موسیقایی در رسانه ملی با مشکلات و محدودیت‌هایی روبه روست، افزود: همین روند موجب ناآشنایی جامعه با موسیقی شده است. به تبع این وضعیت، انتظار درک کتاب‌های تخصصی موسیقی از سوی جامعه‌ای که هنوز آموزش‌های ابتدایی را دریافت نکرده، غیرمنطقی است.

رواج کتاب‌های زرد موسیقی/ بسیاری از مردم نام سازهای ایرانی را نمی‌دانند
شهاب منا؛ پژوهشگر و ناشر موسیقی

فروش بالای کتاب‌های مقدماتی آموزش سازها

این ناشر گفت: در بازار کتاب‌های موسیقی، بیشترین فروش مربوط به کتاب‌های مقدماتی برای آموزش سازهاست و هر چه سطح مطالب بالاتر می‌رود، میزان فروش به‌ شدت کاهش می‌یابد. این موضوع، به‌ عنوان یک ناشر موسیقی، برای من کاملاً مشهود است. به عنوان مثال کتاب‌های تخصصی که چاپ می‌کنم در نوبت اول با تیراژ ۲۰۰ تا ۳۰۰ نسخه ظرف یک سال فروش می‌روند اما در چاپ دوم با کاهش چشمگیر فروش مواجه می‌شوند. این یعنی بازار کتاب‌های تخصصی موسیقی در کشوری با جمعیت ۸۵ میلیونی تنها به چند صد نفر محدود می‌شود و علت اصلی این وضعیت، سطح پایین دانش عمومی موسیقی در کشور است.

وی بیان کرد: از حدود ۲۰ سال گذشته تاکنون، کتاب‌هایی به نام موسیقی منتشر می‌شوند که نه مبنای علمی دارند و نه محتوای تازه‌ای ارائه می‌دهند. این کتاب‌ها اغلب گردآوری آثار پراکنده‌اند و بیشتر به کارت ویزیتی برای معرفی مؤلف یا ناشر شباهت دارند تا اثری پژوهشی. متأسفانه برخی ناشران نیز برای افزایش تیراژ یا دلایل مالی، به انتشار این نوع کتاب‌ها دامن می‌زنند. علاوه بر این، مسئله رعایت حقوق مؤلف نیز، نه فقط در کتاب‌های زرد بلکه در بسیاری از آثار پژوهشی و تاریخی نادیده گرفته می‌شود.

منا اظهارداشت: در جامعه کنونی، نوجوانان نه‌تنها علاقه‌ای به مطالعه درباره موسیقی قدیمی ندارند بلکه حتی برای آشنایی با تاریخ موسیقی نیز انگیزه‌ای از خود نشان نمی‌دهند. نخستین گام، ایجاد پیوند عاطفی و مودت میان نسل جدید و موسیقی است. در غیر این صورت، موسیقی به یک پدیده موزه‌ای تبدیل می‌شود و آگاهی از پیشینه آن نیز مورد توجه قرار نمی‌گیرد. کاهش شدید تیراژ کتاب‌های موسیقی طی سال‌های اخیر گواهی بر این موضوع است. این مساله در کلاس‌های آموزشی نیز دیده می‌شود؛ متدهای سنتی مانند پیش‌درآمد و چهارمضراب دیگر طرفداری ندارند و حتی در کلاس‌های سازهای ایرانی نیز بیشتر ترانه‌های پاپ آموزش داده می‌شود.

این پژوهشگر و مولف گفت: دامنه تأثیر ما به‌ عنوان نویسنده یا ناشر بسیار محدود است و آنچه می‌تواند تغییر اساسی ایجاد کند، سیاست‌های کلان فرهنگی کشور است. برای ایجاد تحول واقعی، باید سیاست‌های کلی در زمینه آموزش و ترویج موسیقی تغییر یابد. در غیر این صورت، با ادامه روند فعلی که بیشتر بر محدودسازی تمرکز دارد، شرایط بدتر خواهد شد.

وی افزود: سال‌هاست سیاست کلی کشور به حذف یا به حاشیه راندن موسیقی سنتی انجامیده است؛ از حذف آن در رسانه‌های رسمی گرفته تا دعوت‌های یک‌جانبه از گروه‌های پاپ. گرچه موسیقی پاپ نیز جایگاه خود را دارد اما این‌گونه سیاست‌ها نباید باعث کمرنگ شدن موسیقی دستگاهی و سنتی شود. امروزه این نوع موسیقی در حال تبدیل شدن به پدیده‌ای موزه‌ای است که ارتباط خود را با جامعه از دست داده است.

منا با اشاره به قابلیت های فراوان موسیقی کلاسیک ایران در حوزه‌های مختلف اجتماعی اظهارداشت: موسیقی ایرانی همواره درون خود ظرفیت‌هایی از طنز و شوخ‌طبعی داشته است. آثاری ضبط‌شده از استاد ابوالحسن صبا موجود است که محتوایی طنزآمیز دارد اما امروزه بسیاری از اساتید موسیقی سعی دارند این جنبه‌ها را نادیده بگیرند.

این ناشر گفت: در گذشته، موسیقی عامه‌پسند و تصنیف‌های مردمی بخشی از موسیقی ایرانی بود. موسیقیدانانی مانند محمد حیدری شاگرد ابوالحسن صبا و استاد جدی سنتور، با بهره‌گیری از گوشه‌ها و دستگاه‌های ایرانی، آنها را با موسیقی عامه‌پسند ترکیب کردند و ژانری را پدید آوردند که مردم آن را پذیرفتند. امروز نیز اگر تعدادی از ترانه محبوب از موسیقی ایرانی را زمزمه کنیم، بسیاری از آنها به این ژانر تعلق دارند. این نوع موسیقی همچنان توانسته با اجتماع ارتباط برقرار کند. استادانی که در آواز نیز به جای سبک دوره قاجار، روش‌هایی نوین را برگزیدند تا مخاطب امروزی با آن ارتباط بگیرد، موفق‌تر بودند. همین کنش و واکنش میان موسیقیدان و جامعه موجب تداوم جریان موسیقی شد.

به گزارش ایرنا، نشست تخصصی پاویون «هنرگان کتاب» سی و ششمین نمایشگاه بین المللی تهران با موضوع «موسیقی در آینه نشر و چشم انداز آینده» یکشنبه (۲۱ اردیبهشت) با سخنرانی شهاب منا؛ پژوهشگر و ناشر موسیقی برگزار شد.

همزمان با سی و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران چند نشست تخصصی در حوزه‌های تئاتر، ادبیات نمایشی و موسیقی توسط معاونت امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری مجموعه‌های مختلف این معاونت در«پاویون هنرگان کتاب» میزبان مخاطبان است.

سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۷ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه با شعار «بخوانیم برای ایران» در محل مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است. این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در فضای مسقف حدود ۷۵ هزار متر مربع در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

در نمایشگاه کتاب امسال دو فضای ۲ هزار مترمربعی در دو سوی گنبدخانه مصلی برای بخش ناشران آموزشی تدارک‌ دیده‌ شده، بخش کودک‌ونوجوان نیز در زیرزمین شبستان شرقی با فضایی بیش از ۲۰ هزارمترمربع برپاست.

همزمان با برگزاری بخش حضوری نمایشگاه کتاب، بخش مجازی نمایشگاه نیز در سامانه book.icfi.ir امکان خرید غیرحضوری کتاب را برای علاقه‌مندان مهیا می‌کند.

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها

از بین اخبار