پله‌ برقی‌ ایستگاه‌های مترو تهران؛ خاموش یا فعال؟

پله‌ برقی‌ ایستگاه‌های مترو تهران؛ خاموش یا فعال؟
 تهران بزرگ - ایرنا - اگر از مترو تهران استفاده کرده باشید به طور قطع گاهی چشم‌تان به پله برقی‌های خاموش در برخی ایستگاه‌ها افتاده است، موضوعی که نه می‌توان ۱۰۰ درصد آن را انکار کرد و نه پذیرفت، البته در صورت خرابی پله برقی حتی کوتاه مدت، مسافران در همه گروه‌های سنی بویژه سالمندان مجبورند برای تردد خود از ده‌ها پله بالا و پایین بروند که برای ایشان بسیار سخت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، متروی تهران اکنون هم پله برقی دارد و هم آسانسور، اما موضوع عدم استفاده از آسانسورهای آن در برخی ایستگاه‌ها بخاطر ضوابط سازمان استاندارد جای بحث دارد، این موضوع بر مشکلات شهروندان و مسافران ناوگان حمل و نقل زیرزمینی در پایتخت افزوده است.

برخی تجهیزات آسانسور خریداری شده اما متراژی که به عنوان نمونه برای خروجی در قانون و ضوابط استاندارد است را نمی‌توان برای همه ایستگاه‌های مترو اعمال کرد، این شهر زیرزمینی برای داشتن آسانسور باید یک میزان طولی را رعایت کند که با معیارهای سازمان استاندارد که بیشتر برای ساختمان و برج خروجی تعریف می‌کند، همخوانی ندارد.

اگر از بحث آسانسور بگذریم، به پله‌های برقی می‌رسیم که گاه و بی‌گاه خراب می‌شوند، در برخی مواقع اورهال می‌شود اما در برخی اوقات یا قطعات آن وجود ندارد و یا سیستم نقص فنی داشته و یا برق قطع می‌شود، در نهایت یا به واسطه تحریم‌ها قطعه ویژه‌ای آن را نمی‌توان وارد کرد.

خاموشی دائمی پله‌های برقی در مترو نداریم

تا اینجای مطلب زوایای دو رکن اساسی برای تسهیل تردد شهروندان به ویژه سالمندان و معلولان و افراد ناتوان به صورت خلاصه در شهر زیرزمینی تهران تشریح شد، اما برخی هم می‌گویند که همیشه پله برقی‌های مترو خراب است و نمی‌توان از آن استفاده کرد؛ برای شفاف‌سازی این موضوع سراغ معاون مهندسی شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه رفتیم.

حجت‌اله قائدرحمتی با بیان اینکه خاموشی دائمی پله‌برقی‌ها صحت ندارد، اعلام کرد که در حال حاضر یک هزار و ۳۱۸ ستگاه پله‌برقی در ایستگاه‌های مترو فعال است.

پله‌ برقی‌ ایستگاه‌های مترو تهران؛ خاموش یا فعال؟

وی با اشاره به برخی گزارش‌ها درباره خاموشی پله‌برقی‌ها هم گفت: در طول روز ممکن است برخی از این دستگاه‌ها به دلیل نقص فنی یا دستکاری توسط برخی افراد غیرمسوول برای مدت کوتاهی از چرخه فعالیت خارج شود اما چیزی به نام خاموشی دائمی پله برقی در ایستگاه‌های مترو تهران نداریم.

به گفته وی، تنها در مواردی که نیاز به تعمیرات اساسی باشد، ممکن است یک پله‌برقی بین ۱۰ تا ۲۰ روز غیرفعال باشد تا قطعات آن تعویض و تعمیر شود که در این شرایط با نصب بنر اطلاع‌رسانی لازم به مسافران انجام می‌شود البته که این موضوع امری طبیعی در نگهداری تجهیزات پرتردد شهری است.

رحمتی تاکید کرد: خاموشی‌های موقت پله برقی هم به طور معمول بین یک تا ۲ ساعت طول می‌کشد ضمن اینکه به‌ صورت روزانه همه پله‌برقی‌های مترو بررسی و سرویس شده و عملیات تعمیرات اساسی یا اورهال نیز به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده در زمان لازم انجام می‌شود.

پله‌ برقی‌ ایستگاه‌های مترو تهران؛ خاموش یا فعال؟

فعالیت ۱۳۱۸ پله برقی در مترو تهران

معاون مهندسی شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در مورد آخرین وضعیت فعالیت پله‌های برقی و آسانسورهای تمامی ایستگاه‌های مترو توضیحاتی ارائه کرد و گفت: براساس آخرین آمارها، از یک هزار و ۳۱۸ دستگاه پله برقی، بطور میانگین روزانه تنها یک یا دو دستگاه خاموش بوده‌ که مشکل هندریل داشته‌ که در حال حاضر، این مشکل در حال رفع شدن است.

رحمتی اظهار کرد: بطور کلی، اغلب پله‌های برقی با کمترین خاموشی فعالیت دارند، البته بلافاصله پس از اطلاع از هرگونه خرابی، تیم‌های تعمیر و نگهداری به محل اعزام می‌شوند تا مشکلات این پله‌های برقی رفع شود و قطعات مورد نیاز آنها نیز به‌سرعت تامین خواهد شد.

وی به مشکلات موجود در تامین قطعات و تعمیرات تجهیزات مترو اشاره کرد و افزود: بطور معمول خرابی‌ها در کمترین زمان ممکن، یعنی در حدود یکی دو ساعت، برطرف می‌شود، مگر اینکه ایراد خاصی رخ دهد یا نیاز به قطعه خاصی باشد اما در نهایت تلاش می‌شود که قطعات مهمی مانند کانتکتورها، سنسورها و موتور گیربکس‌ها برای پله‌های برقی تامین شود، این قطعات به دلیل مصرف زیاد به راحتی در دسترس هستند و ما مشکلی در تامین آنها نداریم، مگر اینکه قطعه‌ای خاص باشد که به تعداد محدود در کل شبکه وجود داشته باشد.

پله‌ برقی‌ ایستگاه‌های مترو تهران؛ خاموش یا فعال؟

تامین قطعات برخی پله‌های برقی در کمترین زمان

معاون مهندسی شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه افزود: در مجموع برای قطعات خاص در برخی پله‌ها که تنها تعداد کمی از آنها در سراسر شبکه دارد، نیاز به زمان بیشتری برای تامین قطعه وجود دارد، با این حال، سعی شده این زمان را به حداقل برسانیم و اکنون می‌توان تامین قطعات را در کمتر از دو یا سه روز انجام داد.

رحمتی با اشاره به پروژه اورهال ۳۴ دستگاه آسانسور در خطوط ۱، ۲ و ۵ گفت: تاکنون یک دستگاه آسانسور در ایستگاه خزانه، سه دستگاه جوانمرد، پنج دستگاه ایستگاه امام خمینی (ره)، ۲ دستگاه میدان حر، ۲ دستگاه کرج و سه دستگاه صادقیه انجام شده و عملیات روی سایر تجهیزات در حال پیشرفت است، همچنین در پروژه‌های بزرگتر در حال اجرا، تجهیزات جدید خریداری شده و در حال نصب و بهبود است.

وی اضافه کرد: تمام تلاش این است که تجهیزات به بهترین شکل ممکن در اختیار شهروندان و مسافران قرار گیرد و مشکلات آنها در سریع‌ترین زمان ممکن حل شود البته پیگیری‌های لازم برای رفع مشکلات در این زمینه انجام می‌شود.

وی در نهایت به مشکلات پیش‌آمده در رابطه با برخی از تجهیزات خط ۷ مترو اشاره کرد و ادامه داد: در مورد آسانسورها، یکی از مشکلات ما بحث ارتفاع ۱۱ متر است که بطور خاص برای استانداردهای این تجهیزات نیاز به پیگیری و هماهنگی با شرکت ساخت داریم.

به گفته وی، جلسات متعددی با استاندارد استان تهران برگزار شده که بطور ضمنی موافقت‌هایی برای انجام مانور و عملیات‌های اصلاحی در رابطه با آسانسورها کسب شده است.

پله‌ برقی‌ ایستگاه‌های مترو تهران؛ خاموش یا فعال؟

تعمیر پله‌های برقی با استفاده از قطعات داخلی

معاون مهندسی شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با اشاره به برنامه‌های جاری برای ارتقای ایمنی و تعمیرات تجهیزات مترو یادآور شد: در بحث ایمنی، برای نجات مسافران و مسایل مشابه، کارگروه‌های ویژه‌ای تشکیل شده‌ است.

وی افزود: این کارگروه‌ها به صورت مشترک بین حوزه مهندسی و کیفیت در حال فعالیت است، هدف این است که بتوان به‌ صورت مرحله‌ای و متناسب با هر کابین، استانداردهای لازم را اجرا کرد که امیدواریم که بتوان در سال ۱۴۰۴، بخش عمده‌ای از این آسانسورها را عملیاتی کنیم.

رحمتی در ادامه به استفاده از قطعات ساخت داخل اشاره کرد و گفت: اکنون در بخش تجهیزات مختلف، از جمله پله‌های برقی، تا حد زیادی به قطعات داخلی تکیه داریم.

وی تاکید کرد: در پله‌های برقی بیش از ۹۰ درصد قطعات از تولیدات داخلی تامین می‌شود. همچنین در تجهیزات قطارهای AC و Dc هم به تدریج درصد استفاده از قطعات داخلی افزایش می‌یابد.

متروی تهران با هفت خط فعال و بیش از ۱۶۰ روزانه تا سه میلیون مسافر را در پایتخت به مقاصد خود می‌رساند.

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها

از بین اخبار