به گزارش ایرنا، استاندار اردبیل در آیین تجلیل از معلمان نمونه استان اردبیل، نیروی انسانی را سرمایه اصلی توسعه هر کشور خواند و گفت: تربیت نیروی انسانی توانمند، کارآمد و با احساس مسئولیت اجتماعی و فردی برای توسعه جامعه و کشور ما بسیار مهم محسوب میشود و این نقش بی بدیل بر دوش معلمان نهاده شده است.
مسعود امامی یگانه بیان کرد: توسعه انسانی و ایفای نقش تربیتی در جامعه، بدون تحول آموزش و پرورش محقق نمیشود و بر همین اساس، دولت چهاردهم توجه ویژهای به امر تحول و تامین نیازمندی نظام تعلیم و تربیت کشور دارد.
وی با اشاره به نقش معلم در تربیت فرزندان و هدایتگری غیرمستقیم جامعه توسط معلمان از طریق تربیت نسل آینده اظهار کرد: به علت ایفای همین نقش حساس، شان معلم باید در همه حوزه ها حفظ شود و نیازمندی و معیشت معلمان متناسب با این شان تامین شود.
استاندار اردبیل ارتقای سطح معیشت و تامین نیازمندی معلمان را از جمله اهداف عالیه دولت چهاردهم عنوان کرد و گفت: این هدف در افزایش ۵۲ درصدی بودجه امسال آموزش و پرورش مشهود است.
وی خواستار رفع دغدغه معیشتی معلمان شد و تاکید کرد: باید شرایطی را فراهم کنیم که معلمان دغدغه ای جز آموزش و تربیت فرزندان کشور نداشته باشند.
سه هزار و ۲۰۰ کلاس درس جدید طی چهار سال آینده در استان اردبیل احداث می شود
وی در ادامه تامین فضاهای آموزشی را در تربیت و آموزش نسل جدید و ایجاد انگیزه و محیط بانشاط برای دانشآموزان بسیار مهم خواند و بیان کرد: ظرف چهار سال آینده سه هزار و ۲۰۰ کلاس درس جدید در استان اردبیل احداث می شود تا سرانه آموزشی استان به سطح کشوری برسد.
استاندار اردبیل جمعآوری مدارس کانکسی و سنگی و تامین فضای آموزشی کافی را از اقدامات اجرایی مهم استان اردبیل در سال جاری برشمرد و اظهار کرد: در کنار این امر، تامین و پرداخت مطالبات معلمان از جمله اقدامات موثری بود که انجام شد.
وی تامین نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری نظام تعلیم و تربیت را یکی از سه تکلیف اساسی دولت چهارم برشمرد و اضافه کرد: دولت بر این امر توجه ویژه کرده و قرار است تا سه سال آینده، شاخصهای توسعهای استان اردبیل در این زمینه به متوسط کشوری و اهداف تعیین شده در اسناد بالادستی برسد.
امامی یگانه، همچنین با تاکید بر لزوم تطابق بازار کار و آموزش و نیز مهارت آموزی فردی، اجتماعی دانش آموزان و گذر از محفوظات به سمت معلومات و ارتقای مهارت و هوش اجتماعی اظهار کرد: دولت چهاردهم گامهای مهمی را در تامین زیرساختها و ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش برداشته است.
معلمی مسیر خردورزی و عشق به روشنایی و دانایی است
مدیرکل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش نیز در این آیین، روز معلم را مناسبتی فراتر از رویداد تقویمی خواند و گفت: معلمی مسیر خردورزی و عشق به روشنایی و دانایی است و به همین علت، مقام معلم ارج و منزلت بالایی دارد.
فیروز عطایی افزود: معلمان مسیر را برای دانشآموزان و آینده سازان جامعه ترسیم میکنند و دانشآموزان به دست همین معلمان وارد ساحت اندیشهورزی و حل مسائل زندگی فردی و اجتماعی خود میشوند.
وی معلمی را هنری والا و ارجمند خواند و اظهار کرد: هنر معلمی در مقایسه با سایر هنرها، منظومهای کامل محسوب میشود چرا که توام با روشنایی، دانایی، ایثار، مدیریت زندگی و آموزش زیست جمعی است.
مدیرکل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، معلمی را عالیترین حرفه در سطح جهان عنوان کرد و ادامه داد: معلمی آنقدر شکوه و عظمت دارد که کمتر کسی میتواند حق آن را ادا کند و به همین علت سزاوار بالاترین ستایشها است.
عدالت آموزشی در کشور مغفول مانده است
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین با اشاره به لزوم توجه به عدالت آموزشی در کشور، وجود مدارس با عناوین و نامهای متعدد را مغایر با عدالت آموزشی در کشور خواند.
صدیف بدری، وجود مدارس با عناوین متعدد را موجب خدشه به عدالت آموزشی و آسیب به روند آموزش فرزندان این کشور دانست و افزود: برخی تصمیمات در ایجاد مدارس متنوع به صورت خواسته و ناخواسته، امکانات را به سمت مدارس خاص هدایت کرده و عرف غطلی در جامعه رواج یافته است.
وی با اشاره به وعده وزیر آموزش و پرورش در جریان سفر به استان اردبیل در برقراری عدالت آموزشی و لزوم رقابت بین همه نوع دانشآموز در کلاس درس اظهار کرد: در سالهای گذشته در زمینه عدالت آموزشی غفلت شده و استعدادهای زیادی در مدارس محلات و مناطق کمبرخوردار هدر رفته است.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس دوازدهم، پایین بودن میانگین نمرات آزمون نهایی در استان اردبیل را غیرقابل قبول خواند و خواستار برنامه ریزی برای رفع این نقیصه شد و تاکید کرد: در کنار این امر، نیاز به فضا آموزشی استان نیز باید رفع شود.
وی همچنین با اشاره به تعهد وزیر آموزش و پرورش در خصوص ساخت سالانه ۵۰۰ کلاس درس جدید در استان اردبیل با اعتبارات وزارتی و نیز ساخت همین تعداد کلاس درس با اعتبارات استانی گفت: برنامه تهیه شده در استان کمتر از این وعده وزیر است ولی همین رقم هم اگر محقق و با تعیین سهم مناسب هر شهرستان عملی شود، نیاز استان به شکل مطلوبی رفع خواهد شد.
نگاه مثبت جامعه به معلم ناشی از نقش آنها در تربیت سرمایه انسانی است
نماینده مردم شهرستان خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین، نگاه مثبت جامعه به معلم را ناشی از نقش بی بدیل معلم در آینده کشور و تربیت سرمایه انسانی دانست و گفت: ما برای استفاده بهینه از منابع نیروی انسانی خود و کارآمدسازی آنها به معلمان نیاز شدید داریم.
وحید کنعانی با اشاره به توجه جوامع مختلف به استفاده بهینه از نیروی انسانی اظهار کرد: پیشرفت هر جامعهای مرهون نیروی انسانی نخبه است که به دست معلمان تربیت و پرورش مییابد.
وی بیان کرد: هر جامعهای که به معلم ارزش و بها بدهد، رو به تعالی خواهد بود و سلامت و صلابت علمی را به دست خواهد آورد و به همین علت، ما به طور مستقیم و غیرمستقیم وامدار معلمان هستیم و تکریم و تجلیل معلمان وظیفه اخلاقی همه ماست.
نماینده مردم شهرستان خلخال و کوثر در مجلس دوازدهم اضافه کرد: امروز ناراحت میشوم که یک معلم برای تامین معاش خود به کاری جز معلمی هم مشغول است و همه درصدد هستیم تا مشکلات معلمان حل شود و امید داریم که با نگاه جدید دولت چهاردهم، مساله معیشت معلمان حل شود.
وی کیفیتبخشی به نظام آموزشی را رویکرد مثبت وزارت آموزش و پرورش در دوره دولت چهارم عنوان کرد و گفت: هر کاری در توسعه کمی و کیفی آموزشی در کشور نوعی سرمایهگذاری با اهداف آیندهنگرانه محسوب میشود.
ثبت نام ۲ هزار و ۷۹۱ نفر از معلمان برای انتخاب معلمان نمونه
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این آیین، نظام تعلیم و تربیت را مهمترین فرصت برای تربیت انسانی توانمند، برخوردار از شایستگی و ایجاد هویت، سواد و مهارت در دانشآموزان و نیز آماده کردن یک شهروند مطلوب برای سپردن آینده کشور خواند.
سیداردشیر رشیدیآلهاشم، انتقال علم و دانش و نیز تربیت نسل آینده را از ماموریتهای مهم آموزش و پرورش و از خدمات ارزنده معلمان عنوان کرد و افزود: امروز رسالت معلم و آموزش و پرورش در اولویت اول عمل به این ماموریت تعیین شده و خوشبختانه ارتقای جایگاه نظام آموزش و پرورش و معلمان در اولویت اول گفتمان دولت چهاردهم قرار گرفته است.
وی بیان کرد: آموزش و پرورش توانسته در دو بخش مهم توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و ارتقای کیفیت در کلاس درس و مدیریت آموزشی و مدرسه گامهای مهمی بردارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل توجه به معلمان از حیث مادی و معنوی و پرداخت تمامی مطالبات معلمان در دوره خدمت دولت چهاردهم و نیز افزایش ۵۲ درصدی بودجه آموزش و پرورش در قانون بودجه سال جاری را نشانه توجه ویژه دولت به این بخش عنوان کرد.
وی بیان کرد: امروزه پس از چندین سال، مسائل و نیازمندی آموزش و پرورش در اولویت دولت قرار گرفته و حل چالشها و نیازهای نظام تعلیم و تربیت توسط شخص رییس جمهور به طور جدی دنبال و پیگیری میشود.
رشیدیآلهاشم توسعه عدالت آموزشی و نیز رفع نیاز به فضاهای آموزشی را دو رویکرد مثبت دولت در دوره جدید عنوان کرد و ادامه داد: اقدامات تحولآفرین در نظام آموزشی کشور آغاز شده است.
وی در ادامه با اشاره به ثبت نام ۲ هزار و ۷۹۱ نفر از معلمان در روند انتخاب معلمان نمونه استان در مرحله مدرسهای اعلام کرد: ۸۹۲ نفر از این افراد به مرحله منطقهای راه یافتند و در مرحله استانی نیز ۶۵ نفر به عنوان معلم نمونه، ۷۶ نفر به عنوان کارکنان تخصصی برتر و هفت نفر به عنوان برگزیدگان مدارس غیردولتی انتخاب شدند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل اضافه کرد: از بین این افراد، سه نفر به عنوان معلم نمونه و پنج نفر به عنوان کارکنان تخصصی نظام آموزشی و یک نفر نیز به عنوان برگزیده مدارس غیردولتی برای تجلیل به عنوان برگزیدگان ملی انتخاب و معرفی شدند.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر ۲۶۵ هزار دانشآموز در پایههای مختلف تحصیلی در ۱۲ هزار کلاس، ۲ هزار و ۶۶۰ آموزشگاه و زیر نظر ۱۸ هزار و ۷۵۰ معلم در استان اردبیل مشغول تحصیل هستند.