آسفالت‌های شکسته سوهان روح مردم ارومیه

آسفالت‌های شکسته سوهان روح مردم ارومیه
 ارومیه- ایرنا- ارومیه که یکی از ۱۰ شهر بزرگ کشور نیز به شمار می رود، ۲۸ میلیون مترمربع خیابان و معبر دارد که یکی از مهمترین معضل در این معابر طویل و عریض، چاله‌هایی است که نارضایتی مردم را به وجود آورده و هزینه های گزافی را نیز برای رانندگان تحمیل می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهر ارومیه مرکز آذربایجان غربی با تاریخ و فرهنگی غنی به عنوان یکی از زیباترین شهرهای ایران نیز شناخته می‌شود؛ این شهر با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی خود نظیر دریاچه ارومیه و بناهای تاریخی مانند کلیسای ننه مریم، سه گنبد، مناطق گردشگری مارمیشو، دره شهدا، آبشارسولک و سیلوانه همواره مقصدی برای گردشگران و مسافران بوده اما در کنار زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی، مشکلات زیرساختی نیز وجود دارد که به خصوص در حوزه خیابان‌ها و آسفالت‌ها به چشم می‌خورد.

یکی از این مشکلات، آسفالت شکسته بسته معابر و به قول معروف «چاله چوله» هایی است که امان از مردم بریده است؛ اگر امروز خیابانی آسفالت ریزی شود، مطمئنا ماه بعدی یکی از شرکت‌های خدمات‌رسان گود برداری کرده و در پایان نیز همانگونه به صورت خاکی باقی مانده یا با یک روکش آسفالتی که از چند متری هم مشخص است، به حال خود رها خواهد شد.

در سال‌های اخیر، وضعیت آسفالت برخی خیابان‌های ارومیه به شدت کهنه و نامناسب شده است و چاله‌های بزرگ و کوچک در سطح خیابان‌ها و معابر نه تنها باعث نارضایتی شهروندان شده بلکه موجب آسیب خودروها و افزایش هزینه‌های تعمیرات آنان شده است که این وضعیت نه تنها بر کیفیت زندگی مردم تاثیر می‌گذارد بلکه بر ترافیک و ایمنی نیز تاثیر منفی زیادی دارد.

خیابان‌های ارومیه، به ویژه در مناطق مرکزی و محلات قدیمی‌تر با چاله‌ها و ناهمواری‌های متعدد مواجه هستند و این مشکلات نه تنها باعث سختی در عبور و مرور می‌شود بلکه رانندگان را مجبور می‌کند تا به مکانیکی‌ها و جلوبندی سازها مراجعه مستمری داشته باشند.

گیربکس ماشینم در چاله های خیابانی خراب شده است

سیروس علیزاده یکی از رانندگان در این باره به ایرنا می‌گوید: هر بار که از یک چاله بزرگ عبور می‌کنم، نگرانم که گیربکس ماشینم آسیب ببیند و واقعاً نمی‌دانم چه کار باید بکنم.

وی ادامه داد: هر بار هم که به مکانیکی می روم با یکی ۲ میلیون حل نمی‌شود حال مانده‌ام فرآیند شکایت را جاری کنم یا نه همین شکلی ادامه بدهم ولی در هر حال انتظارمان از شهردار جدید در راستای رسیدگی به این مشکلات بیشتر است.

چاله های خیابانی در ارومیه
چاله های خیابانی در ارومیه

خودنمایی چاله های جنگی بر خیابان های ارومیه

این وضعیت باعث ایجاد شکایت‌های مکرر از سوی شهروندان شده است؛ اسما حسینی یکی دیگر از ساکنان ارومیه به خبرنگار ایرنا می‌گوید: هر بار که از خیابان‌های شهر عبور می‌کنم، احساس می‌کنم که در یک میدان جنگ هستم، چاله‌ها و ناهمواری‌ها زندگی روزمره ما را دچار مشکل کرده‌اند.

او بیان کرد: آسفالت کمربندی ارومیه هم بدین شکل است و چاله‌های ناتمام وسط کمربندی منجر به تصادف هم می‌شود که البته اگر ماشین ارزان قیمتی داشته باشید مطمئنا تک به تک چاله‌ها را به راحتی احساس خواهید کرد.

چاله هایی خیابانی و تاثیرات منفی بر زندگی روزمره

ناهمواری‌های خیابان‌ها و چاله‌های موجود نه تنها بر روی خودروها تاثیر می‌گذارد بلکه بر کیفیت زندگی روزمره مردم نیز اثرگذار است. بسیاری از رانندگان مجبورند هزینه‌های اضافی برای تعمیرات خودروهای خود پرداخت کنند که این موضوع به افزایش فشار مالی به خانواده‌ها منجر می‌شود.

سارا نیک‌نهاد یکی از ساکنان محله‌ای در ارومیه به خبرنگار ایرنا می‌گوید: هر ماه مجبورم حداقل یک بار ماشینم را به تعمیرگاه ببرم و این هزینه‌ها واقعا برای ما سنگین است.

وی ادامه داد: اگر وضعیت آسفالت معابر شهری بهبود یابد، مسلما این هزینه در جیبمان مانده و متحمل هزینه‌های به مراتب کمتری در زندگی خواهیم شد.

ناهمواری های غیرمعمول خیابانی در ارومیه
ناهمواری های غیرمعمول خیابانی در ارومیه

آسفالت ۳ میلیون مترمربعی معابر ارومیه در ۱۴۰۴

شهرداری‌ها به عنوان مسوولان اصلی مدیریت شهری وظیفه دارند تا شرایط زیرساختی شهرها را بهبود بخشند که این شامل تعمیر و نگهداری آسفالت خیابان‌ها، پر کردن چاله‌ها و ایجاد مسیرهای ایمن برای عبور و مرور است؛ همچنین شورای شهر اسلامی مسوولیت نظارت بر عملکرد شهرداری را بر عهده دارد و باید پیگیر مشکلات شهروندان باشد.

توماج وحید افشار رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ارائه گزارش عملکردی شورای شهر در این زمینه گفت: برای آسفالت ریزی جدید خیابان ها و مرمت آسفالت های قدیم شهری در ارومیه اعتبار ۶ هزار میلیارد ریالی در سال جدید به تصویب رسیده است.

وی افزود: ما از مشکلات مردم آگاهیم و تلاش داریم تا با تخصیص بودجه مناسب، وضعیت خیابان‌ها را بهبود ببخشیم اما نیاز به همکاری بیشتر از سوی شهرداری و مردم داریم.

وی با بیان اینکه مردم می توانند گزارش های چاله های خیابانی را به صورت مستقیم به مدیریت شهری اعلام کنند، افزود: سامانه تلفنی ۱۳۷ شهرداری ارومیه در هر ساعت در انتظار گزارش های مردمی است و امیدوارم مردم شهرمان با گزارش چاله های خیابانی، ما را در نحوه نظارت بر ترمیم آسفالت معابر همراهی کنند.

آسفالت معابر شهری
آسفالت معابر شهری

وحید افشار اظهار کرد: هر ساله بودجه‌ای برای روکش آسفالت‌ و ترمیم معابر شهری از سوی شورای اسلامی شهر ارومیه در نظر گرفته می‌شود؛ امسال نیز این اعتبار نسبت به سال گذشته به بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اورمیه ادامه داد: امسال بیش از ۶ هزار میلیارد ریال جهت آسفالت ریزی معابر از طریق شورای شهر به تصویب رسیده و در اختیار شهرداری ارومیه جهت انجام و اجرای این نوع پروژه‌ها قرار گرفته است.هشت میلیون مترمربع از خیابان های ارومیه اکنون نیاز به آسفالت ریزی و ترمیم جدی دارند که امیدواریم با مدیریت شهرداری ارومیه و همکاری دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان این فرآیند به خوبی مدیریت شود.

وی با اشاره به میزان آسفالت ریزی شهری پیش بینی شده با اعتبار ۱۴۰۴ گفت: امید است بتوانیم سه میلیون مترمربع از معابر شهری ارومیه را در سال جاری آسفالت ریزی و ترمیم کنیم.

وی با تاکید بر لزوم آسفالت ریزی با بهره‌وری بالا در سطح معابر اصلی و محلات بیان کرد: شهر ارومیه دارای ۲۸ میلیون مترمربع خیابان و معبر است که متاسفانه ۲ میلیون مترمربع از آن، مسیر خاکی است.

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر ارومیه بیان کرد: هشت میلیون مترمربع از خیابان های ارومیه اکنون نیاز به آسفالت ریزی و ترمیم جدی دارند که امیدواریم با مدیریت شهرداری ارومیه و همکاری دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان این فرآیند به خوبی مدیریت شود.

آسفالت ریزی مدیریت شهری برای معابر
آسفالت ریزی مدیریت شهری برای معابر

راهکار برای خروج از منجلاب چاله های خیابانی چیست؟

برای حل مشکلات موجود در زمینه آسفالت خیابان‌ها و چاله‌های شهری که در زمان بارش باران تبدیل به یک منجلاب نیز می ‌شود نیاز است تا اقدامات جدی انجام شود که در ادامه گزارش به پنج راهکار پیشنهادی می‌پردازیم.

تخصیص بودجه مناسب از سمت شورای اسلامی شهر اولین موردی است که باید در وضعیت اقتصاد کنونی حرف اول را بزند و این بدان معنی است که اگر بودجه ۲ برابر هم شود در اصل به همان اندازه و حجم سال گذشته می‌توان آسفالت ریزی نمود نه بیشتر! بنابراین شهرداری ارومیه باید بودجه کافی برای ترمیم خیابان‌ها داشته باشد و اولویت را به مناطقی که بیشترین آسیب را دیده‌اند بدهد.

برنامه‌ریزی منظم برای نگهداری از فرآیند آسفالت شهر نکته دومی است که نیاز به نظارت تخصصی تر دارد که ایجاد برنامه‌ای منظم برای نگهداری و تعمیر خیابان‌ها می‌تواند از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کند.

استفاده از فناوری‌های نوین در عصر هوش مصنوعی موضوع مهمی است و استفاده از فناوری‌های جدید در تعمیر آسفالت و پرکردن چاله‌ها می‌تواند کیفیت کار را افزایش دهد و این موضوع نیازمند خرید ماشین آلات و سیستم های نوین و جدید است که نباید به دستگاه‌های چندین سال پیش بسنده کرد و البته در همین راستا اخیرا شهرداری ارومیه با خرید خودرو ویژه آتش نشانی نشان داد که به تجهیز ماشین آلات دیدگاه متفاوتی دارد.

افزایش نظارت شورای شهر از جمله روش های نظارتی است و شورای شهر ارومیه باید نظارت بیشتری بر عملکرد شهرداری داشته باشد و صدای مردم را به گوش مسوولان برساند و همین نکته نیز خواسته شورای شهری ها است و از مردم انتظار کمک و ارائه گزارش های مردمی را دارند.

آگاهی‌رسانی به مردم نیز ضلع پنجم این فرآیند است که اگر اطلاع‌رسانی درباره حقوق شهروندی و نحوه شکایت از مشکلات شهری به درستی به گوش مردم برسد، مطمئنا می‌تواند به افزایش مشارکت مردم در حل مشکلات کمک کند که البته سامانه تلفنی ۱۳۷ تنها یکی از موارد اعلامی از سمت شهرداری است تا مردم شکایات و انتقادات و حتی تقدیر و پیشنهادات خودشان را اعلام کنند.

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها