به گزارش همشهری آنلاین، فاطمه یوسفی با اینکه سابقه زیادی در حوزه راهداری و حمل و نقل جادهای دارد، اما از اینکه یک روزی بتواند ریاست این اداره را بر عهده بگیرد، چندان مطمئن نبود.
کار خداپسندانه
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان نور به همشهری میگوید: «فعالیت در حوزه راهداری و حمل و نقل جادهای سختیهای خودش را دارد. به عنوان یک انسان حس خوبی دارم که در این حرفه مشغول به کار هستم. به هر حال، فعالیت در حوزه راهداری یک امر خداپسندانه محسوب میشود.»
فاطمه یوسفی توضیح میدهد: «پیش از اینکه مدیرکل شوم، دو سه سالی در اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان نور به عنوان معاون فعالیت داشتم. برایم دور از انتظار نبود که مدیرکل اداره راهداری شهرستان نور شوم، ولی اینکه مطمئن نبودم. مدیرکل استان و فرماندار شهرستان نور به من اعتماد کردند و امیدوارم در این جایگاه موفق باشم.»
از کارشناسی تا ریاست
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان نور متولد ۱۳۶۵ است و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته عمران سپری کرده و در حال حاضر دانشجوی دکترای برنامهریزی عمران است. فاطمه یوسفی میگوید: «پیشتر به عنوان مدیر گروه و مدرس رشته عمران فعالیت میکردم. مدتی هم سمت نایب رئیس کانون مهندسی شهرستان نور را به عهده داشتم. تقریبا سال ۱۳۹۹ در آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی کشور شرکت کردم و پذیرفته شدم و در سمت کارشناس حمل و نقل فعالیت خود را شروع کردم. چند سالی در این پست فعالیت کردم و پس از آن دو سه سالی معاون اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان نور شدم تا این که در نهایت از نیمههای فروردین به عنوان رئیس اداره انتخاب شدم.»
شغل مردانه
در حوزه راهداری و حمل و نقل جادهای زنان زیادی فعالیت نمیکنند. رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان نور در این باره میگوید: «تعدادی از زنان در قامت پست معاونت اداره راهداری در شهرستانهای مازندران فعالیت داشتهاند. در معاونت راهداری و حمل و نقل جادهای استان فقط بنده فعالیت کردهام.»
فاطمه یوسفی راهداری و حمل و نقل جادهای را یک شغل مردانه میداند و میافزاید: «این دیدگاه هم به دلیل سختی این شغل است. با اینکه محدویتی برای زنان در این حوزه وجود ندارد، احتمالا زنان علاقه چندانی برای ورود به این حوزه ندارند.»
او یادآور میشود: «با توجه به توپوگرافی مازندران به ویژه در ۶ ماه دوم سال شرایط فعالیت در حوزه راهداری و حمل و نقل جادهای بسیار دشوار میشود. ارتفاعات و بارش سنگین برف، عملیات برفروبی و... همه موجب شده است که زنان چندان علاقهای به این شغل نداشته باشند و فقط افرادی وارد این حوزه میشوند که به آن علاقه دارند.»
بدون همکار زن
«زمانی که وارد دانشگاه شدم، تعداد دانشجوهای خانم خیلی کم بود و از همان موقع به نظرم رسید که زنان علاقه چندانی به حوزه راهداری و حمل و نقل جادهای ندارند.» رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان نور با بیان این مطلب میگوید: «در سالهای اول کار اصلا همکار خانم نداشتم.»
فاطمه یوسفی تاکید می کند: «وقتی در آزمون استخدامی شرکت کردم، با توجه به رشته تحصیلی گزینه زیادی برای انتخاب شغل نداشتم ولی با مطالعه و با چشم باز شغل راهداری را انتخاب کردم. در دانشگاه وقتی مقالات خارجی را مطالعه میکردیم، متوجه شدم که در این حوزه در کشورهای دیگر هم اکثرا مردان مشغول به کار هستند.»
حفظ و نگهداری راهها
سازمان راهداری مسئول حفظ، نگهداری و تعمیر راهها، پلها، تونلها و سایر زیرساختهای حمل و نقل جادهای است. همچنین وظیفه نظارت بر حمل و نقل کالا و مسافر برونشهری و بینالمللی از جمله صدور مجوزها و نظارت بر فعالیت شرکتهای حمل و نقل را بر عهده دارد. رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان نور در این باره میگوید: «ماهیت کار اداره راهداری و حمل و نقل جادهای عموما نگهداری است. گاهی به صورت محدود کمیته برنامهریزی مصوبههایی مثل ایجاد راه روستایی دارد که مسئولیت ساخت آن هم با ما است.»
فاطمه یوسفی میافزاید: «یکسری فعالیت روزانه مانند پاکسازی محور هم داریم و نگهداری پلها یا آبراهها در محور مواصلاتی هم در حوزه فعالیت ما محسوب میشود.»
او تاکید میکند که تمام تلاش خود را در حوزه کارش خواهد داشت. او میگوید: «امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی امانت است و نباید خیانت در امانت کنم. چالشهایی هم در این راه وجود دارد که ناگزیر است.»
او اضافه میکند: «راهداری نیز به طور کلی یک فعالیت ۲۴ ساعته محسوب میشود. البته به جرات میتوانم بگویم که بار اصلی فعالیتهای ما بر روی دوش راهداران عزیز است. آنها در شرایط بسیار سختی فعالیت میکنند.»