در بیانیهای برای ورایتی، الیزابت سرِدا، روزنامهنگار و عضو باسابقه انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA)، توضیح داد که نشریه اتریشی کوریر (Kurier) از او خواسته بود تا به مناسبت تولد ۹۵ سالگی ایستوود در ۳۱ مه، یادنامهای برای او بنویسد. سرده میگوید که نقلقولها را از مصاحبههای گوناگونی که با ایستوود در قالب کنفرانسهای خبری گروهی HFPA، از سال ۱۹۷۶ به بعد، انجام شده بودند، انتخاب کرده است.
او مینویسد: «نقلقولهای آقای ایستوود که در این مطلب ذکر شدهاند، از میان ۱۴ کنفرانس مطبوعاتی که شخصاً در آنها شرکت کرده و گزارش نوشتهام، گردآوری شدهاند.»
این یادنامه ابتدا به زبان آلمانی در نشریه Kurier منتشر شد و سپس توسط رسانههای مختلف از جمله Variety ترجمه و بازنشر شد. روز دوشنبه، ایستوود در بیانیهای برای «ددلاین»، با تأکید بر اینکه: «من هرگز با نشریهای اتریشی به نام Kurier یا هیچ نویسندهای در هفتههای اخیر مصاحبه نکردهام و این مصاحبه کاملاً ساختگی است»، خواهان روشن شدن حقیقت شد.
به گزارش گاردین، نشریه Kurier این مقاله را پس از اعتراضها حذف کرد و در بیانیهای اعلام کرد که این مطلب با استانداردهای تحریریه ما همخوانی نداشت.
این اولین بار نیست که یکی از اعضای انجمن مطبوعات خارجی هالیوود ادعا میکند مطلبی را بر اساس کنفرانسهای خبری گروهی نوشته است. در سال ۲۰۱۸، آیدا تکلا اوریلی، رئیس پیشین HFPA، در مورد یک مصاحبه عجیب با درو بریمور که در مجله پروازی شرکت EgyptAir منتشر شده بود، گفت که «مصاحبه واقعی و کاملاً اصیل بوده»، اگرچه ممکن است در فرآیند انتشار، اشتباه ویرایشی پیش آمده باشد.
بیانیه سرِدا نشان میدهد که ایستوود واقعاً نقلقولهای مندرج در مقاله را گفته، اما در زمانهای متفاوتی طی چند دهه. یکی از نقلقولها، که ایستوود در آن میگوید: «سه بار دنبالهسازی کردهام»، میتواند سرنخی باشد. تا سال ۱۹۸۰، او دو دنباله برای فیلم «هری کثیف» ساخته بود، «نیروی مگنوم» (۱۹۷۳) و «اجراکننده» (۱۹۷۶). همچنین فیلم دنبالهدار «هر طور که بتوانی» که یک کمدی با حضور یک میمون بود. فیلم «تأثیر ناگهانی» سومین دنباله هری کثیف که خودش کارگردانی کرد، در سال ۱۹۸۳ اکران شد. (این بدون در نظر گرفتن سهگانه مشهور «مرد بینام» ساخته سرجیو لئونه است که بعدها بهصورت سهگانه بستهبندی و تبلیغ شدند.)
با این محاسبه، این نقلقول کامل ایستوود «ما در دورانی از بازسازیها و فرنچایزها زندگی میکنیم. من سه بار دنباله ساختهام، اما دیگر مدتی است که به آن علاقهای ندارم. فلسفه من این است: یا کاری تازه انجام بده یا در خانه بمان» احتمالاً به اوایل دهه ۸۰ میلادی بازمیگردد.
اینکه یک نقلقول که احتمالاً متعلق به چندین دهه پیش است، اینچنین بهعنوان اظهارنظر معاصر تفسیر شده و با مخاطبان امروزی همصدایی پیدا کرده، نشان میدهد که برخی چیزها در گذر زمان تغییر نمیکنند.