همشهری آنلاین: رسانهها و شبکههای اجتماعی در دوقطبی شدن آمریکا نقش بسیار مهمی ایفا کردهاند. این رسانهها با توجه به تاثیرات گستردهای که بر نگرشها و رفتارهای سیاسی دارند، به عاملی تعیینکننده در شکلگیری، تقویت، و گسترش دوقطبیها تبدیل شدهاند. رسانهها بهویژه در سالهای اخیر، به شکلی گسترده و بیسابقه به دو قطبی شدن سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در آمریکا دامن زدهاند. در این بخش با استناد به گزارشی از انجمن جامعهشناسی آمریکا، نقش رسانهها و شبکههای اجتماعی در فرایند دو قطبی شدن را مورد بررسی و توجه قرار خواهیم داد:
یکی از عواملی که به شدت بر دوقطبی شدن در آمریکا تأثیر گذاشته، تخصصی شدن رسانهها است. رسانهها بهطور فزایندهای به سمت ایجاد محتوای ایدئولوژیک و طرفداری از گروههای خاص سیاسی تمایل پیدا کردهاند. این اتفاق باعث شده که مردم بیشتر در معرض محتوای همسو با باورهای خود قرار گیرند و از شنیدن دیدگاههای مخالف خودداری کنند.
رسانههای محافظهکار مانند فاکس نیوز به ترویج دیدگاههای جمهوریخواهانه و محافظهکارانه میپردازند. این رسانهها به شدت بر امنیت ملی، مهاجرت، مالیاتها، و انتقاد از سیاستهای دولتهای دموکرات تمرکز دارند.
رسانههای لیبرال مانند سی.ان.ان یا نیویورک تایمز از دیدگاههای دموکراتها و چپگرایان حمایت میکنند و مسائل اجتماعی و اقتصادی مانند حقوق بشر، تغییرات اقلیمی، و اصلاحات بهداشتی را در اولویت قرار میدهند.
این تمایل به انتشار محتوای یکجانبه و همسو با ایدئولوژیهای خاص باعث میشود که مخاطبان فقط دیدگاههایی را بشنوند که با باورهای خود سازگار است و این به شدت دوقطبی شدن را تشدید میکند.
رسانهها و شبکههای اجتماعی بهویژه در تقسیمبندی مخاطبان خود به گروههای مختلف کمک کردهاند. به جای اینکه مردم به منابع مختلف خبری رجوع کنند، بسیاری از افراد فقط از رسانههایی استفاده میکنند که نظرهای مشابه به نظر خود را منعکس میکنند. این فرآیند محتوای موافقمحور را به وجود میآورد. در این فضاها، اطلاعات و اخبار فقط در دایرهای از افرادی که نظرات مشابه دارند، تبادل میشود. کاربران شبکههای اجتماعی یا تماشاگران تلویزیونی که از رسانههای خاص استفاده میکنند، بیشتر با اطلاعاتی که دیدگاههای سیاسی یا اجتماعی مشابه خودشان را تأیید میکند، مواجه میشوند. این تأکید بر پیامهای مشابه باعث میشود که افراد تنها از زاویهای خاص به مسائل نگاه کنند و از دیدگاههای مخالف بیاطلاع بمانند.
رسانهها به شدت به سرگرمیمحور بودن و جذب توجه بیشتر تکیه کردهاند. برای جلب توجه مخاطبان و افزایش رتبهبندیها بسیاری از رسانهها به ارائه گزارشهای حساسیتبرانگیز، دراماتیک و پرچالش میپردازند. در واقع رسانهها اغلب به انتشار اخبار داغ، جنجالی و در تضاد با یکدیگر تمایل دارند، چرا که این نوع اخبار مخاطب بیشتری جذب میکند.
4- نقش شبکههای اجتماعی در دوقطبی شدن
شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام، به دلیل ارتباط مستقیم و تعامل سریع میان کاربران، تأثیر زیادی بر دوقطبی شدن جامعه دارند. این شبکهها بهویژه در انتشار اطلاعات غلط (fake news)، افراطگرایی و تقویت دیدگاههای متعصبانه نقش دارند.