رهبر انقلاب خیال دولت و مردم را راحت کرد

کریدورهایی مانند شمال-جنوب، شرق-غرب، و کریدورهای فرعی متصل به آنها، نه تنها ایران را به هاب منطقهای حملونقل تبدیل میکنند، بلکه از نظر درآمد ارزی، اشتغالزایی، توسعه زیرساخت و افزایش قدرت چانهزنی سیاسی نیز تأثیرات مهمی بهجا میگذارند. در دنیای امروز که زمان، هزینه و امنیت حملونقل سه ضلع کلیدی در تجارت بینالملل هستند، ایران میتواند با بهبود زیرساختهای ترانزیتی و گمرکی، سهم بزرگی از بازار حملونقل جهانی را به دست آورد.
افزون بر این، طرحهای کریدوری به طور مستقیم منجر به توسعه مناطق محروم و کمبرخوردار در مسیرهای ترانزیتی میشوند. ساخت راهآهن، بزرگراه، پایانههای چندمنظوره و مراکز لجستیکی در این نواحی، اشتغال پایدار ایجاد کرده و زنجیرهای از خدمات پشتیبان مانند هتل، تعمیرگاه، انبار و خدمات بینالمللی را به راه میاندازد. این روند باعث توزیع متوازنتر ثروت در کشور و کاهش تمرکزگرایی اقتصادی خواهد شد.
از منظر امنیت انرژی و تجارت، کریدورها اهمیت دوچندانی دارند. در شرایطی که رقابتهای منطقهای بر سر مسیرهای صادرات و واردات تشدید شده، ایران میتواند به مسیر جایگزین و قابل اعتمادی برای کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و حتی چین تبدیل شود. این موقعیت استراتژیک، توان کشور در مدیریت تحریمها، تنشهای سیاسی و نوسانات بازار جهانی را نیز افزایش میدهد.
همچنین، حضور در پروژههای کریدوری چندملیتی مانند کریدور بینالمللی INSTC (شمال-جنوب) یا مشارکت در طرح کمربند-جاده چین، میتواند سرمایهگذاریهای خارجی را به ایران جذب کند. کشورهایی که به واسطه این طرحها ذینفع میشوند، تمایل بیشتری برای سرمایهگذاری مشترک، ایجاد شرکتهای لجستیکی و ارائه تسهیلات به ایران خواهند داشت. این رویکرد ضمن تحکیم روابط دیپلماتیک، ایران را از انزوای اقتصادی تا حد زیادی خارج میکند.
از سوی دیگر، توسعه طرحهای کریدوری ایران را به بازارهای هدف نزدیکتر میکند. صادرات غیرنفتی، محصولات کشاورزی و صنعتی، در صورت دسترسی سریعتر و ارزانتر به بازارهای منطقهای و جهانی، از رشد چشمگیری برخوردار خواهند شد. این مسأله نه تنها به نفع تولیدکنندگان داخلی خواهد بود، بلکه به تقویت ارزش پول ملی و کاهش کسری تراز تجاری نیز کمک خواهد کرد.
تاکیدات رهبر انقلاب بر اهمیت راههای ارتباطی
در نهایت، اهمیت راهبردی کریدورها فراتر از منافع اقتصادی صرف است. این مسیرها، ابزار قدرت نرم و اهرم نفوذ منطقهای ایران هستند. کشوری که بتواند راههای حیاتی ترانزیتی را مدیریت و تأمین کند، در معادلات سیاسی نیز دست بالا را خواهد داشت. بنابراین، تکمیل و توسعه طرحهای کریدوری نهتنها ضرورتی اقتصادی، بلکه ضرورتی برای تثبیت موقعیت ژئوپلیتیک ایران در جهان چندقطبی امروز است.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اولویت جدی ساخت و توسعه کریدورها به ویژه با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت راههای ارتباطی، تصریح کرد: تکمیل، ساخت و توسعه طرحهای کریدوری منافع بزرگی برای کشور دارد.
محمدرضا عارف در جلسهای درباره پروژههای کریدوری که وزیر راه و شهرسازی، دبیر هیئت دولت، سخنگوی دولت و مسئولان دستگاه امر حضور داشتند، با اشاره به اهمیت توسعه و ساخت طرحهای کریدوری در کشور تاکید کرد: باید در خصوص اولویت اجرای طرحهای کریدوری زودتر و در سالهای گذشته به نتیجه میرسیدیم و از این ظرفیت به خوبی استفاده نکردیم و از موقعیت جغرافیای کشور و قرارگیری در مسیر ارتباطی کشورهای منطقه غفلت کردیم.
ایران قصد دارد الهام بخش شود
وی افزود: مستقل از شوراهای عالی در حوزه راه، جلسات محدود و مشخص در ارتباط با اجرای طرحهای کریدوری برای مرور اقدامات و اتخاذ تصمیمات لازم در دولت برگزار میشود تا این طرحها با همکاری دستگاههای مرتبط طبق زمانبندی وزارت راه و شهرسازی انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: تکمیل، ساخت و توسعه طرحهای کریدوری منافع بزرگی برای کشور دارد و با توجه به تغییر شرایط منطقه باید از این فرصت حداکثر استفاده را داشته باشیم.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه «اگر در سالیان گذشته به ساخت و توسعه کریدورها و درآمدهای حاصل از آن توجه کرده بودیم، امروز میتوانستیم ناترازیهای کشور را نیز حل کنیم»، گفت: باید طرحهای کریدوری با توجه به توسعه روابط خوب منطقهای در دولت چهاردهم با کشورهای منطقه و عضو اتحادیه اوراسیا و سایر پیمانهای منطقه ای با کاهش بروکراسی هرچه سریعتر اجرایی شوند تا از مزایای این طرحها به نفع پیشرفت و توسعه کشور بهرهمند شویم.
وی همچنین در این جلسه تکالیفی را برای برخی سازمانها و وزارتخانه ها جهت پروژه های کریدوری مشخص کرد.
همچنین در این جلسه وزارت راه و شهرسازی برنامه طرحهای کریدوری در دولت چهاردهم برای تکمیل کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی- غربی به منظور سهولت حملونقل داخلی و دستیابی به سهم بیشتر از بازار حملونقل بینالمللی و همچنین اعتبارات لازم برای اتمام این طرحهای بزرگراهی، آزادراهی و ریلی را ارائه کرد.
در ادامه نیز طرحهای کریدوری آزادراهی، بزرگراهی و ریلی قابل دستیابی و بهرهبرداری در دولت چهاردهم به همراه برنامه تامین مالی تا پایان دولت بحث، بررسی و تصمیمگیری شد.