سنگ تمام ترکیه برای ایران | انقلاب اقتصادی منطقه استارت خورد

 سنگ تمام ترکیه برای ایران | انقلاب اقتصادی منطقه استارت خورد
  توافقات حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل میان ایران و کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو، از جمله ترکیه، نقش مهمی در توسعه مبادلات تجاری و تسهیل عبور کالا در منطقه ایفا می‌کند. ایران به‌عنوان یکی از محورهای ترانزیت منطقه‌ای، با همکاری کشورهای عضو اکو تلاش می‌کند تا مسیرهای حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و دریایی را بهینه کرده و موانع موجود در ترانزیت کالا را کاهش دهد.

یکی از مهم‌ترین محورهای همکاری با ترکیه، تسهیل عبور کامیون‌ها و کالاها از مرزهای دو کشور و هماهنگی بیشتر در امور گمرکی و زیرساخت‌های حمل‌ونقل است. این همکاری‌ها علاوه بر افزایش حجم تجارت دوجانبه، باعث کاهش هزینه‌ها و زمان حمل‌ونقل شده و به بهبود جایگاه ایران در شبکه ترانزیتی منطقه کمک می‌کند.

علاوه بر ترکیه، ایران با دیگر اعضای اکو مانند پاکستان، ترکمنستان و آذربایجان نیز در زمینه ایجاد کریدورهای حمل‌ونقل مشترک، استانداردسازی مقررات و تبادل اطلاعات فنی همکاری دارد. این اقدامات همگی در جهت تقویت نقش ایران به‌عنوان شاهراه ترانزیتی آسیا و اروپا و افزایش سهم کشور در بازار ترانزیت منطقه‌ای صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری سیزدهمین اجلاس وزرای حمل‌ونقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، از پیگیری‌های جدی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای نقش خود در زمینه ترانزیت منطقه‌ای خبر داد.

امین ترفع، رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی و مشاور وزیر، اعلام کرد که سیزدهمین اجلاس وزرای حمل‌ونقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) روز دوازدهم خرداد ماه به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار خواهد شد. در این نشست، وزرای حمل‌ونقل اعضا گرد هم می‌آیند تا در خصوص توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی در چارچوب شبکه کریدورهای اکو به تبادل نظر و گفتگو بپردازند.

وی افزود: این گردهمایی بستری فراهم می‌کند تا بتوانیم نقش ایران را در حوزه ترانزیت و کریدورهای منطقه‌ای به‌صورت مدون در قالب اسناد اکو تصویب کنیم. هدف، تعمیق همکاری‌ها میان کشورهای عضو، رفع گلوگاه‌ها و موانع مرزی، تسهیل عبور بارهای ترانزیتی، و الکترونیکی کردن تبادل اطلاعات حمل‌ونقل و کالا است.

ترفع با اشاره به مهم‌ترین کریدورهای ترانزیتی اکو گفت: کریدور آلماتی–تهران–استانبول که از قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه عبور می‌کند، از جمله مسیرهایی است که به تقویت ترانزیت غربی کمک می‌کند. همچنین، کریدور قزاقستان–ترکمنستان–ایران و کریدور آلماتی–بندرعباس، که آلماتی را به بندرعباس متصل می‌کند، در تقویت ترانزیت شرقی–غربی و شمالی–جنوبی نقش‌آفرین هستند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: همکاری‌ها تنها به حمل‌ونقل زمینی محدود نیست. در چارچوب اکو، موضوعات مرتبط با همکاری‌های چندجانبه در حوزه هوانوردی نیز در دستور کار است؛ از جمله تسهیلات پروازی، حوزه‌های فرودگاهی، و پروازهای عبوری که در اسناد اجلاس مورد مذاکره قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی همچنین درباره برنامه‌های پیش‌بینی‌شده توضیح داد: روز یازدهم خرداد نشست مقامات ارشد برگزار خواهد شد که در آن نمایندگان رسمی و ارشد وزارتخانه‌های حمل‌ونقل کشورهای عضو اکو، درباره تمامی موضوعات مورد همکاری از جمله کریدورها، فرآیندها، الکترونیکی‌سازی و همکاری‌های هوانوردی بحث و تصمیم‌سازی می‌کنند. در نهایت، اسناد در نشست وزرا نهایی می‌شود و به تصویب خواهند رسید.

وی با اشاره به سند TTFA که چارچوب همکاری حمل‌ونقلی میان کشورهای عضو اکو را مشخص می‌کند، تصریح کرد: ضرورت دارد همه کشورهای عضو به این سند ملحق شوند. یکی از محورهای گفت‌وگو در این نشست، همین موضوع خواهد بود. همچنین درباره چگونگی ارتقای سطح اتصال کشورهای عضو از طریق زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و ظرفیت‌های موجود نیز تبادل‌نظر خواهد شد.

ترفع در پایان اظهار کرد: مجموعه این اقدامات نشان‌دهنده ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران در حوزه ترانزیت منطقه‌ای در دولت چهاردهم است؛ چه در قالب مذاکرات دوجانبه، چه نشست‌های سه‌جانبه و چندجانبه که به‌طور مرتب با حضور کشورهای منطقه برگزار می‌شود. تلاش وزارت راه، حفظ این ابتکار عمل و تحقق منافع متقابل و پایدار با همسایگان است تا جایگاه ژئوپلیتیکی ایران در منطقه ارتقا یابد. نشست وزرای حمل‌ونقل اکو، بخشی از پازل بزرگ‌تری است که با هدف تثبیت این جایگاه در وزارت راه و شهرسازی طراحی و پیگیری می‌شود.

توافق-ایران-و-ترکیه

برای دنبال کردن اخبار اقتصادی خوشه خبر کلیک کنید

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها