چین پرچم ایران را حسابی بالا برد

همکاری ایران با کشورهای بزرگ در حوزه ترانزیت ریلی، بهویژه با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی خاص کشور در کریدورهای بینالمللی، از اهمیت راهبردی بسیار بالایی برخوردار است. ایران در قلب مسیرهایی قرار دارد که شرق را به غرب و شمال را به جنوب متصل میکند و همین موقعیت میتواند آن را به یک پل ارتباطی حیاتی در شبکه حملونقل جهانی تبدیل کند. توسعه زیرساختهای ریلی، هماهنگیهای گمرکی، تسهیل مقررات و انعقاد توافقنامههای چندجانبه با قدرتهای اقتصادی منطقهای و جهانی، میتواند ایران را به یکی از بازیگران اصلی ترانزیت کالا در سطح اوراسیا تبدیل کند.
توافقاتی اخیر میان ایران و چین در حوزه ترانزیت ریلی، اگر بهدرستی اجرا و با سرمایهگذاری و دیپلماسی فعال همراه شود، میتواند منافع مالی چشمگیری برای ایران به همراه داشته باشد و در عین حال، جایگاه اقتصادی کشور را در سطح منطقه و جهان ارتقا بخشد.
در سالهای اخیر، توجه به مسیرهایی مانند کریدور شمال-جنوب و مشارکت در پروژههایی نظیر ابتکار کمربند و راه (BRI) چین، بهخوبی نشان داده که ایران ظرفیت آن را دارد تا از محل حملونقل و عبور کالا، نهتنها درآمد ارزی قابلتوجهی کسب کند، بلکه نقش خود را در معادلات اقتصادی و سیاسی منطقه نیز تقویت نماید. همچنین، افزایش ترانزیت ریلی به کاهش مصرف سوخت، کم شدن ترافیک جادهای و ارتقای امنیت حملونقل نیز منجر خواهد شد.
مدیرعامل بندر خشک ریلی تهران گفت: با ورود نخستین محموله از چین به آپرین، ترانزیت ریلی آغاز شده و نباید اجازه داد کالاها در بنادر اصلی کشور دپو شوند.
امیر همایون جهانی مدیرعامل بندر خشک ریلی تهران (آپرین) با تأکید بر نقش راهبردی این بندر در نظام حملونقل کشور، اظهار کرد: بندر خشک ریلی تهران، آینده گمرکی استان و کلانشهر تهران خواهد بود.
وی افزود: این بندر در دو فاز طراحی شده که فاز نخست آن با مساحتی بالغ بر ۲۲ هکتار شامل زون اداری، انبار خشک، سردخانه، رگ یخچالی و حدود ۱۸ هکتار محوطه کانتینری با سه خط ریلی به اتمام رسیده است.
مدیرعامل بندر خشک ریلی تهران ادامه داد: برای فاز دوم بندر، سرمایهگذاری ۲۰ میلیون دلاری در بازه زمانی پنج سال آینده پیشبینی شده که مجموع سرمایهگذاری این پروژه را به ۴۰ میلیون دلار خواهد رساند.
جهانی با اشاره به نقش محوری این بندر در شبکه حملونقل کشور تصریح کرد: تمرکز ما بر اتصال شهرهای مرکزی به بنادر و توسعه حملونقل ریلی است و نخستین محموله از شهر «شیآن» چین وارد این بندر شده است.
آغاز ترانزیت ریلی از چین به تهران؛ خبرهای بزرگی در راه است
وی افزود: متأسفانه حادثه اخیر در بندرعباس، هشداری جدی برای دولتمردان بود که نباید اجازه داد کالاها در بنادر اصلی دپو شوند؛ بنادر خشک راهکاری اساسی برای توسعه و افزایش ظرفیت بنادر کشور محسوب میشوند.
جهانی تأکید کرد: امیدواریم این الگو نه تنها در آپرین بلکه در سایر نقاط کشور نیز اجرایی شود تا بتوانیم به شکل مؤثر و هدفمند ظرفیت بنادر را مدیریت کنیم.
مدیرعامل بندر خشک ریلی آپرین با اشاره به چالشهای اصلی این مسیر بیان کرد: مهمترین چالش ما در حال حاضر، موضوع گمرک و انجام تشریفات ترانزیت در مبادی ورودی و تسهیل این روند در مبادی خروجی است.
وی افزود: باید با گمرک به توافقی برسیم تا کانتینرها در بندرعباس با حداقل تشریفات اداری و با سرعت بیشتر وارد بنادر خشک شوند؛ تشریفات فعلی باید به حداقل ممکن کاهش یابد.
جهانی بیان کرد: باید به سمت گمرکات نسل چهارم و پنجم حرکت کنیم که این امر نیازمند اسناد کامل و دقیق از سوی تجار است؛ ما نیز در تلاشیم با همکاری گمرک، روندها را اصلاح و تسهیل کنیم.
وی در پایان گفت: بندر خشک باید به گونهای عمل کند که از منظر هزینههای لجستیکی، از جمله هزینههای ترخیص، مقرونبهصرفه بوده و بتواند به عنوان گزینهای مؤثر در نظام صادراتی کشور ایفای نقش کند.