خسارات انفجار بندر رجایی | اعداد شدیداً عجیب شد

با گذشت نزدیک به یک ماه از حادثه انفجار در بندر شهید رجایی، هنوز ابعاد دقیق خسارات مشخص نشده است. رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی هرمزگان تأکید میکند برآوردهای منتشرشده اولیه و غیرقابل استناد است و گزارش نهایی پس از بررسی کارشناسی منتشر خواهد شد.
بهتازگی گزارشی در فضای مجازی مرتبط با برآورد خسارت حادثه انفجار در بندر شهیدرجایی بندرعباس در فضای مجازی منتشر شد و بازخورد بسیار زیادی نیز پیدا کرد، هنوز هیچ مرجع رسمی گزارشی از ابعاد رسمی خسارت انفجار روز ۶ اردیبهشت ماه که تقریباً یک ماه از آن میگذرد ارائه نکرده است.
بررسیها نشان میدهد هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی در حادثه مذکور دچار خسارتهای جدی شدهاند، بر همین اساس گفتگویی با ابراهیم شاکریزاده رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان هرمزگان که ذیل ستاد مدیریت بحران استان پیگیریهای مرتبط با ارزیابی و جمعبندی خسارت حادثه را بهعهده دارد، گفتگویی انجام دادهایم که در ادامه قابل مشاهده است.
اخیراً گزارشی در فضای مجازی درباره برآورد ۱۶همتی خسارات ناشی از حادثه انفجار در بندر شهیدرجایی منتسب به سازمان مدیریت و استانداری هرمزگان منتشر شده است، آیا این رقم تأیید شده است؟
شاکریزاده: این گزارش صرفاً یک برآورد مقدماتی است و همانطور که در متن گزارش اشاره شده است، قابل استناد نیست، تعیین خسارت قطعی نیازمند ارزیابی با کمک دستگاههای دولتی و همچنین کارشناسان رسمی دادگستری است. با توجه به پیچیدگی موضوع، نمیتوان زمان دقیقی برای ارائه گزارش نهایی اعلام کرد، البته پس از تأیید نهایی، گزارش کامل برآورد خسارات بهصورت عمومی از سوی ستاد مدیریت بحران استان هرمزگان که زیر نظر استاندار محترم فعالیت میکند، منتشر خواهد شد.
در مورد وضعیت ارزیابی خسارات و نقش بیمهگران، بهویژه در رابطه با خسارت کانتینرهای خطوط کشتیرانی که در گزارش اولیه حدود ۱۰ همت برآورد شده بود، چه توضیحی دارید؟
شاکریزاده: دو شرکت بیمه سینا و البرز بهعنوان بیمهگران اصلی این حادثه در حال بررسی و ارزیابی نهایی خسارت هستند، البته شرکتهای بیمه دیگری نیز در جلسات ستاد بحران حضور داشتهاند، اما نکته مهم این است که ارزشگذاری کانتینرها و محمولههای وارداتی در حیطه اختیارات سازمان بنادر است و این موضوع باید با همکاری گمرک کشور و بر اساس نرخهای گمرکی انجام شود.
آیا هنوز میزان دقیق خسارت کانتینرها و محمولههای وارداتی مشخص نشده است؟
شاکریزاده: خیر، این بخش نیازمند ارزیابی مشترک گمرک و سازمان بنادر است. در مورد تجهیزات و اموال نیز انواع بیمهها از جمله بیمه آتشسوزی، بیمه تعهد و بیمه جبران خسارت درگیر موضوع هستند، برای اطلاعات دقیقتر، بهتر است با سازمان بنادر کشور مکاتبه شود.
برآورد خسارت ۱۵۰۰میلیاردتومانی به ابنیه و تجهیزات گمرک در حادثه بندر شهیدرجایی
در مورد خسارات ساختمانهای دولتی مانند گمرک، چهبرآوردی وجود دارد؟ آیا برآورد گمرک از خسارت ۱۵۰۰میلیاردتومانی به ابنیه و تجهیزات خود در حادثه اخیر صحت دارد؟ همچنین شنیده شد که ۳/۵ همت برای بازسازی کل ساختمانها اعم از گمرک و بندر، استاندارد، قرنطینه و… برآورد شده است، آیا درست است؟
شاکریزاده: رقم حدود ۲.۵ همت برای بازسازی ساختمان دولتی (گمرک و...) اعلام شده است، البته این عدد قطعی نیست و ممکن است نیاز به بازسازی یا ساخت مجدد داشته باشد. خسارات سایر بخشهای دولتی مانند قرنطینه دامپزشکی و ساختمانهای اداری نیز باید از طریق بودجه عمومی یا سازوکارهای قانونی پیگیری شود.
آیا دولت برای جبران خسارات دستگاههای دولتی مستقر در بندر برنامهای دارد؟
شاکریزاده: گزارش خسارات دستگاههای دولتی به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال خواهد شد، این سازمان نیز باید گزارش را به هیئت دولت ارائه کند. بر اساس بند م ماده ۲۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم مقررات مالی دولت، جبران خسارات دستگاههای دولتی باید انجام شود.
در بخش خصوصی، روند جبران خسارت چگونه خواهد بود؟
شاکریزاده: در این بخش، شرکتهای بیمهگر مسئول هستند، بیمه مرکزی نیز میتواند در تعیین تکلیف نهایی نقش داشته باشد.
زمان ارائه گزارش نهایی کی خواهد بود، میتوان بازه زمانی یکماهه برای این موضوع ارائه کرد؟
شاکریزاده: گزارش نهایی توسط ستاد مدیریت بحران استان ارائه خواهد شد. در مورد خسارت تأسیسات و اموال دولتی، سازوکار جبران خسارت در قانون پیشبینی شده است.