آغاز مذاکره ایران خودرو با BYD چین برای همکاری در تولید خودروهای برقی

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از آخرین خودرو، صبح امروز نامه مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به هیئت پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران منتشر شد. نامه ای با امضای عادل پیرمحمدی که تشریحی از برنامه های این شرکت در ارتباط با روند سود آوری ایران خودرو بود. اما در قسمتی از این نامه برنامه ورود خودروهای جدید در سبد محصولات تولیدی و توسعه محصولات آورده شده که در یکی از مهم ترین بند های این بخش، به مذاکره با شرکت های خارجی برای انعقاد قرارداد تولید پرداخته شده است.
متن این بند مذاکرات با شرکت های هاوال، هونگچی و بی وای دی جهت انعقاد قرارداد تولید است. البته قبل تر اعلام شده بود که ایران خودرو قرار است محصولاتی از دو نشان هاوال و هونگچی را در ایران عرضه کند و حتی گزارش هایی غیر رسمی از بازدید مدیرعامل گریت وال از ایران خودرو مطرح شده بود اما این برای نخستین بار است که نام بی وای دی را در کنار ایران خودرو برای انعقاد قرارداد تولید می بینیم. اما چرا بی وای دی با باقی چینی ها متفاوت است؟ در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.
بی وای دی ؛ غولی نوظهور و پیش رونده
فناوری های مدرن در دستان بی وای دی : در سال های اخیر بی وای دی روند فوق العاده ای را در معرفی تکنولوژی های جدید و نو در صنعت خودرو داشته است. این کمپانی یکی از بزرگ ترین تامین کنندگان باتری و سیستم برق خودروهای مدرن به حساب می آید و همین باعث شده که قطعه مهمی در پازل برقی سازی حمل و نقل بین المللی باشد. نشانه های پیشرفت و نوآوری بی وای دی را به وضوح می توان در محصولات نشان یانگ وانگ و دنزا دید.
رشد بی نظیر در فروش و تولید : اگرچه به طور کلی آمار خودروسازان چینی از نظر تولید و فروش در سال های گذشته مثبت بوده اما رشد فروش و تولید بی وای دی بسیار بیشتر از باقی خودروسازان چینی است و در نوع خود بی نظیر است. بی وای دی در سال ۲۰۲۴ بیش از ۴.۳ دستگاه خودرو برقی و هیبریدی فروخت وضمن ثبت رکورد رشد ۴۱ درصدی نسبت به سال قبل، تبدیل به بزرگ ترین خودروساز برقی جهان شد. همچنین این خودروساز در سال ۲۰۲۴ تسلا را به عنوان رقیب قدرتمند و سنتی خود در بحث تولید و فروش کنار زد.
سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه : جالب است بدانید که بی وای دی در سال ۲۰۲۴ مبلغ حدودی ۷.۵ میلیارد دلار را هزینه تحقیق و توسعه کرده است و این رقم نسبت به سال گذشته حدود ۳۶ درصد افزایش داشته است. این نشان می دهد این شرکت با ثبت فروش بیشتر، هزینه های تحقیق و توسعه را هم افزایش داده تا محصولات متنوعی و متفاوتی را در سال های آینده عرضه کند و این یعنی موقعیت این کمپانی در آینده هم بسیار راضی کننده تر از امروز خواهد بود.
سبد کامل محصولات : بی وای دی و تمامی زیرمجموعه هایش در سال های اخیر فروش بالایی داشته و در تمام سگمنت ها حرف برای گفتن دارد اما نکته مهم در مورد بی وای دی این است که این هلدینگ خودروهایی با قیمت زیر ۱۰ هزار دلار را در سبد خود دارد و همزمان خودروهای مدرن و لوکسی با قیمت بالای ۱۰۰ هزار دلار هم در سبد عرضه خود دارد. در دنیای خودرو کمتر هلدینگ یا گروه خودرویی را داریم که چنین سبد کامل و متنوعی داشته باشد.
چرا این شراکت فرق دارد؟
پیش از اعمال شدیدترین تحریم های بین المللی و در سال ۱۳۹۴ بود که بی وای دی با کارمانیا به ایران آمد. در آن زمان بی وای دی کیفیت امروز را نداشت اما از همان زمان هم مشخص بود که این کمپانی با دیگر چینی های بازار تفاوت دارد. در آن زمان قرار بود شراکت بی وای دی و کارمانیا در زمینه خودروهای سواری و البته حمل و نقل عمومی باشد و برنامه های این شراکت بصورت جدی دنبال می شد. اما با کنار رفتن تحریم ها و اعمال تحریم های شدید، بی وای دی از ایران خداحافظی کرد و همه برنامه های مشترک کنار رفت.
اما حالا ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه با یکی از غول های چین وارد مذاکره شده است. این مذاکرات با روی کار آمدن بخش خصوصی در ایران خودرو آغاز شده و باید آن را به فال نیک گرفت. البته نباید فراموش کرد که همکاری باید به همراه انتقال تکنولوژی باشد و نه صرف مونتاژ. حال باید دید این مذاکرات به چه نتایجی خواهد رسید و آیا محصولات بی وای دی دوباره در ایران به تولید می رسند یا خیر؟