حضور پررنگ شرکتهای خارجی در نمایشگاه قطعات خودرو/ باید از تصمیمگیریهای جزیرهای پرهیز شود

به گزارش اقتصادآنلاین، معصومه آقاپور، مشاور اقتصادی رئیسجمهور در حاشیه مراسم افتتاحیه بیستمین نمایشگاه قطعات خودرو در جمع خبرنگاران بیان کرد: نمایشگاه قطعات خودرو امسال دقیقا مطابق با شعار مقام معظم رهبری، یعنی سرمایهگذاری در تولید، برگزار شده و به نمایش تواناییهای ایران و اتصال زنجیرههای تولید به یکدیگر اختصاص دارد. متاسفانه در بسیاری از بخشها، این حلقهها از یکدیگر جدا هستند. نمایشگاهها میتوانند بهعنوان حلقهی وصل این زنجیرهها عمل کرده و امیدواری برای تولیدکنندگان کوچک و متوسط ایجاد کنند.
آقاپور افزود: تلاش بر این است که چه در دولت چه در بخش خصوصی و چه در سطح جامعه، از تصمیمگیریهای جزیرهای پرهیز شود و بتوانیم تصمیمسازیهای کلاننگر و یکپارچه را دنبال کنیم. مطمئن باشید که در صورت تحقق این امر، میتوانیم به موفقیتهای بزرگی دست یابیم.
صدیف بیکزاده، مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی نیز گفت: بیستمین دوره نمایشگاه قطعات و مجموعههای خودرو با حضور تولیدکنندگان داخلی و تعدادی از شرکتهای خارجی برگزار شده است. حدود ۴۰ درصد از مشارکتکنندگان این نمایشگاه، شرکتهای خارجی هستند که این امر فضای رقابتی مناسبی را ایجاد کرده است.
به گفته وی، این نمایشگاه محلی است برای گردهمایی تولیدکنندگان، توزیعکنندگان، صنوف تولیدی و صنعتی تا بتوانند با تبادل اطلاعات از آخرین وضعیت تکنولوژی و نوآوریهای صنعت خودرو آگاه شوند.
ببکزاده تصریح کرد: صنعت خودرو از صنایع مهم کشور است و اثرات پسینی فراوانی بهویژه بر صنایع بالادستی نظیر فولاد و پتروشیمی که تامینکنندگان مواد اولیه آن هستند، دارد. رونق تولید در صنعت خودرو میتواند تحرک قابل توجهی در این صنایع ایجاد کند و بهجای صادرات مواد خام، ارزش افزوده ایجاد کرده و بستری مناسب برای صادرات قطعات به کشورهای مختلف فراهم سازد. در این نمایشگاه، واحدهای تولیدی صادرکننده نیز حضور پررنگی دارند.
وی گفت: قطعا با برگزاری چنین نمایشگاههایی، برخی از نیازهای قطعهسازی خودروسازان کشور به نمایش گذاشته میشود و با حضور شرکتهای نوآور، استارتاپها و شرکتهای دانشبنیان، میتوان بخشی از قطعات موردنیاز را در داخل کشور تولید کرد و به سمت داخلیسازی آنها پیش رفت.
بیکزاده گفت: امیدواریم با توجه به ارزش افزوده بالای این صنعت، هم در اقتصاد کشور و هم در تولید ناخالص داخلی، نگاه ویژهای به آن صورت گیرد. شرکت نمایشگاههای بینالمللی نیز از امسال رویکرد خود را تغییر داده است. دیگر صرفا نمایشگاهها به شکل سنتی برگزار نمیشوند، بلکه آنها را بهعنوان پلتفرمی برای سیاستگذاری و ریلگذاری در حوزههای صنعتی تلقی میکنیم.
مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی گفت: امیدواریم بتوانیم این رسالت را به بهترین شکل ممکن اجرا کنیم و در نهایت به تحقق رشد ۸ درصدی برنامه هفتم توسعه، رشد تجارت داخلی و رشد سالانه ۲۳ درصدی صادرات صنعتی دست یابیم؛ چرا که هدف اصلی، دستیابی به رفاه اجتماعی است که در قلب برنامههای اقتصادی کشور قرار دارد.