قیمت واقعی ۲ فروند هواپیمای ایرباس هما اعلام شد + سند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، فرآیند ورود ۲ هواپیمای ایرباس بهطور کامل مورد تأیید وزارت راه دولت چهاردهم قرار گرفته و اگر چنین نبود، از آن بهعنوان مهمترین دستاورد حوزه هوایی در این دولت نام برده نمیشد.
توجه به نکات زیر، نادرستی این ادعا را بهروشنی نشان میدهد:
۱- خرید انجامشده شامل دو فروند هواپیمای ایرباس ۳۳۰-۲۰۰ ساخت سال ۲۰۱۲ میلادی بههمراه چهار دستگاه موتور اضافه، مجموعاً به مبلغی حدود ۱۰۶ میلیون دلار بوده است. بنابراین، ادعا مبنی بر خرید تنها دو فروند هواپیما و آنهم هرکدام به قیمت ۱۱۶ میلیون دلار، نادرست و خلاف واقع است.
۲- طبق بررسیهای انجامشده، قیمت هر موتور این هواپیماها بین ۱۰ تا ۴۵ میلیون دلار متغیر است. با درنظر گرفتن قیمت حداقلی ۱۵ میلیون دلار برای هر موتور، مجموع بهای چهار موتور اضافه بالغ بر ۶۰ میلیون دلار میشود. این مبلغ از کل مبلغ ۱۰۶ میلیون دلار کسر میوشد.
۳- با کسر ۶۰ میلیون دلار مربوط به موتورها از مبلغ کل، ۴۶ میلیون دلار باقی میماند که به دو فروند هواپیما اختصاص دارد. طبق بررسیها، قیمت هر فروند هواپیمای ایرباس ۳۳۰-۲۰۰ تولید سال ۲۰۱۲، بسته به تعداد سایکل (چرخه پرواز)، بین ۲۵ تا ۴۰ میلیون دلار متغیر است. بنابراین، مبلغ ۴۶ میلیون دلار برای دو فروند هواپیما (هرکدام حدود ۲۳ میلیون دلار) کاملاً منطقی و منطبق با واقعیت است. لازم به ذکر است قیمت نوع نو این هواپیماها طبق اعلام رسمی سایت ایرباس، بیش از ۲۳۸ میلیون دلار است.
۴- تمامی مبالغ یادشده بدون احتساب هزینههای ناشی از تحریمهای بانکی و صنعت هوایی کشور بیان شدهاند. هزینههایی نظیر نقل و انتقال پول، آمادهسازی هواپیماها و تحویل نهایی آنها در خاک ایران، بهصورت شفاف درصدهای قابلتوجهی به قیمت تمامشده میافزاید. با این حال، با تدابیر اتخاذشده در دولت سیزدهم، هیچگونه انحرافی از قیمت نهایی در این خرید مشاهده نمیشود.
۵- وزارت راه و شهرسازی دولت چهاردهم، ضمن پذیرش دیرهنگام ضرورت این اقدام، روز شنبه سوم خرداد ۱۴۰۴ در مراسم افتتاح پروژههای راه و شهرسازی همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر و در حضور ریاست محترم جمهوری و وزیر راه، چندین بار از واردات این دو فروند هواپیمای پهنپیکر توسط شرکت هواپیمایی هما تقدیر بهعمل آورد.
بنابراین، این فرآیند بهطور کامل مورد تأیید وزارت راه و شهرسازی دولت چهاردهم قرار گرفته و اگر چنین نبود، از آن بهعنوان مهمترین دستاورد حوزه هوایی در این دولت و در حضور رئیسجمهور نام برده نمیشد.