آمازون درحال آموزش رباتهای انساننما برای تحویل بستههای مشتریان است

آمازون بهزودی آزمایشهای میدانی تحویل بستههای مشتریان با ربات انساننما را آغاز میکند. در طول این آزمایشها، رباتها با استفاده از ونهای الکتریکی شرکت ریویان (Rivian) جابهجا میشوند و بستهها را به مقصد میرسانند.
براساس گزارشی از The Information، شرکت آمازون درحال توسعه نرمافزارهای هوش مصنوعی ویژهای است که به رباتهای انساننما کمک میکند نقش مأموران تحویل را ایفا کنند. این رباتها قرار است با ونهای الکتریکی شرکت ریویان حمل شوند و پس از رسیدن به مقصد، بستهها را به دست مشتریان برسانند.
همچنین در این گزارش به نقل از منبعی ناشناس که در این پروژه دخیل است، ادعا شده که آمازون ساخت یک فضای آموزشی داخلی برای رباتها را در یکی از دفاتر خود در سانفرانسیسکو تقریباً به پایان رسانده است. این فضا که «پارک انساننما» نام گرفته، مساحتی در حد یک کافیشاپ دارد و شامل یک ون ریویان برای آموزشهای شبیهسازیشده است. آمازون قصد دارد رباتها را بهگونهای آموزش دهد که بتوانند سوار این ونها شوند و در محل تحویل از آن خارج شده و بسته را تحویل دهند.
تیم جدید آمازون برای ارتقاء سطح رباتهای توزیع و لجستیک

این گزارش درحالی منتشر شده که آمازون همزمان تیم جدیدی را برای توسعه فناوریهای هوش مصنوعی عاملمحور راهاندازی کرده است. هدف این تیم ارتقای رباتهایی است که در مراکز توزیع و لجستیک آمازون فعالیت دارند. این شرکت در بیانیهای اعلام کرده:
«بهجای استفاده از رباتهای تخصصی و انعطافناپذیر، درحال ساخت سیستمهایی هستیم که میتوانند فرمانهای زبانی را بشنوند، بفهمند و براساس آن عمل کنند؛ رباتهایی که به دستیارانی چندمنظوره و انعطافپذیر تبدیل میشوند.»
آمازون پیشتر نیز از رباتهای خودران مختلفی در انبارهای خود بهره گرفته است؛ ازجمله ربات انساننما «Digit» ساخت شرکت Agility Robotics که برای وظایفی مانند نشستن در پشت ون و تحویل بسته طراحی شده بود. اکنون با ساخت این مرکز آموزشی، آمازون تلاش دارد چشمانداز اولیه چنین رباتهایی را به واقعیت نزدیکتر کند.
درحالحاضر صدها هزار نفر در سراسر جهان در فرآیندهای تحویل بسته آمازون مشغول به کار هستند، اما این شرکت از سال 2020 با خرید استارتاپ Zoox که در زمینه روبوتاکسی فعالیت دارد، تمایل خود برای خودکارسازی کامل روند تحویل بستهها از انبار تا در خانه را نشان داده است.