تأخیر در بازپرداخت وجوه مسافران به دلیل عدم پرداخت توسط ایرلاین هاست

پس از حمله نظامی اسرائیل به ایران در ۲۳ خرداد ماه و تعطیلی موقت آسمان کشور، هزاران پرواز لغو شدند و مسافران همچنان در انتظار بازگشت وجوه خود هستند و این مسئله در شرایط فعلی موجب نگرانی در این مسافران شده است.
این وضعیت در حالی اتفاق افتاده است که تأخیرها در بازپرداخت وجوه ناشی از عدم تسویهحساب کامل بسیاری شرکتهای هواپیمایی با پلتفرمهای گردشگری است. بر اساس سازوکار معمول فروش بلیط، پلتفرمهای گردشگری مبالغ را به صورت پیشپرداخت به ایرلاینها واریز میکنند.
اما پس از لغو گسترده پروازها، بسیاری از شرکتهای هواپیمایی به جای بازگرداندن نقدی وجوه، تنها اعتبار را به حساب این پلتفرمها واریز کردهاند. این منبع افزود: «در شرایط عادی، پلتفرمهای فروش بلیط با دریافت هزینه از مسافران، نقدینگی لازم برای ادامه فعالیت را تأمین میکنند، اما اکنون به دلیل بلوکه شدن منابع مالی نزد ایرلاینها، امکان بازپرداخت سریع به مشتریان وجود ندارد.»
وی با اشاره به اینکه تعدادی از ایرلاینها همکاری مناسبی داشتهاند، تأکید کرد: اما متاسفانه بسیاری از شرکتهای هواپیمایی به جای بازپرداخت نقدی، اعتبار ارائه دادهاند.
در وضعیتی که آسمان کشور در مسیرهای پرتردد همچنان بسته است و امکان فروش روی اعتبار ایجاد شده وجود ندارد این اقدام فشار مالی قابل توجهی به فعالان این صنعت و در نهایت مسافران وارد میکند.» درخواست از نهادهای نظارتی: این منبع از سازمانهای ذیربط خواست تا با نظارت بیشتر بر فرآیند بازپرداخت وجوه توسط ایرلاینها، از حقوق مسافران و کسبوکارهای حوزه گردشگری دفاع کنند.
انتهای پیام/