۳۸۸ مدرسه مورد نیاز ۲۰۰ هزار دانش آموز اتباع/ دانش اموزان اتباع ۶ هزار کلاس درس را اشغال کردهاند

عباس زارع مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در گفتوگو با خبرنگار برنا درباره نقش فناوری و تکنولوژی در نوسازی مدارس اظهار کرد: امروز در حوزه معماری، نوآوری و سازهها وارد فاز صنعتیسازی شدهایم. در بخشهای غیرسازهای نیز تغییرات قابل توجهی صورت گرفته است؛ به عنوان نمونه، در برخی پروژهها به جای استفاده از موزاییک یا سنگ برای کف مدارس، از کفپوش اپوکسی بهره گرفتهایم.
وی با اشاره به نوآوری در سیستمهای گرمایشی مدارس گفت: در برخی پروژهها، موتورخانهها را به پشتبام منتقل کردهایم تا فضای بهتری در اختیار دانشآموزان قرار گیرد. همچنین برنامهریزی کردهایم تا در ۲۰ درصد از پروژههای تحویلی از صفحات خورشیدی استفاده کنیم تا ضمن صرفهجویی در مصرف انرژی، گامی در جهت توسعه پایدار برداشته باشیم.
زارع ادامه داد: واقعیت این است که مدرسه، فضا و تجهیزات، نقش «معلم سوم» را برای دانشآموز ایفا میکنند و اگر بتوانیم فضای استاندارد و مناسبی را در اختیار دانشآموزان بگذاریم، قطعاً در روند یادگیری آنها مؤثر خواهد بود.
نیاز به ۳۸۸ مدرسه برای دانشآموزان اتباع خارجی
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در ادامه با اشاره به وضعیت دانشآموزان اتباع خارجی در استان اظهار کرد: حدود ۲۰۰ هزار دانشآموز اتباع در استان تهران حضور دارند که از این تعداد ۵۰ هزار نفر در شهر تهران و ۱۵۰ هزار نفر در شهرستانها تحصیل میکنند. برای پوشش تحصیلی این جمعیت به ۳۸۸ مدرسه ۱۵ کلاسه نیاز داریم. اگر هر مدرسه ظرفیت پذیرش ۵۰۰ دانشآموز را داشته باشد، هماکنون ظرفیت ۶ هزار کلاس درس اشغال است.
وی با اشاره به رایزنی با نهادهای بینالمللی در این زمینه گفت: این موضوع را به کمیساریای عالی پناهندگان نیز منعکس کردهایم. امسال دو پروژه با مشارکت سازمان نوسازی و کمکهای کمیساریا اجرا خواهد شد. در این پروژهها از نظر فنی، نقشه و نظارت مشکلی وجود ندارد؛ آنچه اهمیت دارد، تأمین منابع مالی است. بهطور مثال، کمیساریا در بخش منابع کمکهایی را ارائه میدهد و اجرای پروژه بر عهده سازمان نوسازی است.
انتهای پیام/