این فقط یک صفحه خالی است یا بیانیه‌ای هنری؟

 این فقط یک صفحه خالی است یا بیانیه‌ای هنری؟
 برنا- گروه فرهنگ و هنر: در سال ۱۹۵۳، رابرت رائوشنبرگ با پاک کردن یک اثر از ویلم دکونینگ، مفهوم جدیدی از هنر را معرفی کرد. آیا نابود کردن یک اثر هنری، خود می‌تواند هنری نو باشد؟

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ در دهه ۱۹۵۰ دنیای هنر در حال تجربه تحولات عظیمی بود. رابرت رائوشنبرگ، هنرمند نوگرای آمریکایی در جست‌وجوی مرزهای جدیدی برای بیان هنری خود بود. او که پیش‌تر با آثار «نقاشی‌های سفید» (White Paintings) به کاوش در مفهوم خلوص و بی‌زمانی پرداخته بود، این‌بار تصمیم گرفت با حذف، به خلق اثر هنری بپردازد.

وقتی حذف، از خلق هم انقلابی‌تر شد

رائوشنبرگ برای تحقق این ایده، به سراغ ویلم دکونینگ، یکی از برجسته‌ترین هنرمندان اکسپرسیونیسم انتزاعی رفت. او از دکونینگ خواست تا یکی از آثارش را برای پاک کردن در اختیارش قرار دهد. دکونینگ که از قصد او آگاه بود، اثری را انتخاب کرد که پاک کردنش دشوار باشد. رائوشنبرگ با استفاده از مدادپاک‌کن و در مدت یک ماه، این اثر را به تدریج پاک کرد تا تنها ردهایی از آن باقی بماند.

مراسم تدفین و تولد هم‌زمان

پس از تکمیل این فرآیند، رائوشنبرگ اثر را در یک قاب طلایی قرار داد و با کمک جَسپر جانز، هنرمند و دوستش، بر روی آن نوشت:

> ERASED de KOONING DRAWING
ROBERT RAUSCHENBERG/ 1953

نقاشی پاک‌شده دکونینگ
رابرت رائوشنبرگ/ ۱۹۵۳

این اثر که اکنون در موزه هنر مدرن سان‌فرانسیسکو (SFMOMA) نگهداری می‌شود، به نمادی از جست‌وجوی مفهومی در هنر تبدیل شد.

مفهوم و تفسیرها

«نقاشی پاک‌شده دکونینگ» نه تنها یک اثر هنری، بلکه پرسشی اساسی را مطرح می‌کند: «آیا نابود کردن یک اثر هنری، خود می‌تواند هنری نو باشد؟» این اثر به نوعی به بازتعریف مفهوم خلق و نابودی در هنر می‌پردازد و مرزهای سنتی را به چالش می‌کشد.

پایان؟ نه، شروعی برای پرسیدن دوباره

اگرچه در ابتدا این اثر توجه زیادی را جلب نکرد اما با گذشت زمان و نمایش آن در گالری‌های مختلف، به یکی از آثار مهم و تأثیرگذار در تاریخ هنر معاصر تبدیل شد. این اثر الهام‌بخش هنرمندان بسیاری در سراسر جهان بوده و همچنان موضوع بحث و تحلیل در محافل هنری است.

انتهای پیام/

برچسب
 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها