۳۴ درصد از دانشآموزان دارای اضافه وزن و چاقی هستند/ اجرای برنامه «شمیم» برای آموزش سلامت

محمد جعفری معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره وضعیت چاقی دانش آموزان اظهار کرد: بعد از کرونا با یک هجمه شدید چاقی در بین دانشآموزان مواجه شدیم. وقتی میگوییم الگوی پیشرفت ورزش تربیتی، یعنی همه فعالیتهایمان در آن گنجانده شده است؛ از جمله درس تربیتبدنی، المپیادها، نرمش صبحگاهی، حیات پویا، مسابقات مدارس و... همه این موارد باید اجرا شود تا سرانه فعالیت ورزشی دانشآموزان افزایش یابد.
وی با اشاره به دلایل چاقی گفت: چاقی فقط دو دلیل عمده دارد؛ یکی کمتحرکی و دیگری تغذیه ناسالم. در دوران کرونا، ما طرح «کوچ» یا همان کنترل وزن و چاقی دانشآموزان را اجرا کردیم. در سنجش اولیه، ۳۰.۱ درصد دانشآموزان دارای اضافهوزن و چاقی بودند اما بعد از مداخلات این عدد به حدود ۲۷ درصد کاهش یافت.
جعفری افزود: آخرین آماری که بر اساس پایش آمادگی کودکان در دو سال پیش انجام شده، نشان میدهد که ۳۴ درصد از دانشآموزان دارای اضافه وزن و چاقی هستند. اکنون در طرح مهارتآموزی، شاخص توده بدنی (BMI) را نیز در نظر گرفتهایم و خروجی آن انشاءالله تا پایان خرداد یا تیر مشخص خواهد شد تا بتوانیم تحلیل دقیقی ارائه دهیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت خاطرنشان کرد: مداخلات ما در سه محور از جمله آموزش، فعالیت بدنی و اصلاح تغذیه است؛ متأسفانه اکنون سبک زندگی کودکان تغییر کرده و دچار کمتحرکی مفرط شدهاند. استفاده زیاد از فضای مجازی، موبایل، تبلت، نشستن طولانیمدت در خانه باعث کم تحرکی کودکان شده است. از سوی دیگر، مصرف نوشیدنیها و خوراکیهای پرقند نیز بدون سوزاندن آنها، منجر به افزایش وزن و چاقی شده است.
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش هر چقدر بتوانیم در دوران ابتدایی، سرانه فعالیتهای ورزشی دانشآموزان و موضوع تغذیه سالم را تقویت کنیم، به همان میزان میتوانیم از شکلگیری یا افزایش اضافه وزن و چاقی جلوگیری کنیم یا دستکم آن را کاهش دهیم. این اتفاق، با آموزش ممکن خواهد بود.
وی افزود: همانطور که پیشتر درباره «شمیم؛ شبکه ملی یادگیری منابع انسانی» توضیح دادم، یکی از سرفصلهای مهم ما در این برنامه، موضوع چاقی، آگاهسازی و آموزش است. وقتی شما به دانشآموز آموزش میدهید و آگاهیرسانی میکنید، مثلاً میگویید این نوع تغذیه یا کمتحرکی برایش ضرر دارد. در واقع دارید از بروز بسیاری از بیماریهای غیرواگیر خطرناک مثل سرطانها، دیابت و بیماریهای قلبیعروقی پیشگیری میکنید.
وی تأکید کرد: این نوع آگاهیبخشی، خودش حکم یک زنگ هشدار را دارد. درست مثل زمان شیوع کرونا که مردم با دیدن خطر، بلافاصله ماسک میزدند، از مواد ضدعفونی استفاده میکردند و فاصله اجتماعی را رعایت میکردند، حتی در جمع خانوادگی. این یعنی آموزش، رسانهای شدن، ترویج و گفتمانسازی میتواند بسیار اثرگذار باشد.
معاون تربیتبدنی و سلامت خطاب به دانشآموزان بیان کرد: من به دانشآموزان عزیز این توصیه را دارم که اگر میخواهید سالم و بانشاط باشید و در آینده فردی مفید و اثرگذار برای جامعه باشید، حتماً در برنامه روزانه خود، ورزش و فعالیت بدنی را لحاظ کنید و در سبک زندگیتان، از مصرف خوراکیهایی که برایتان ضرر دارد پرهیز نمایید.
وی افزود: هیچ اتفاق مثبتی بدون توجه به سلامت نمیافتد و اگر دانشآموزان به سلامت خود اهمیت ندهند، حتی در آموزش سایر دروس هم موفق نخواهند شد. تحقیقات ثابت کردهاند که دانشآموزانی که فعالیت بدنی مناسبی دارند و از تغذیه سالم پیروی میکنند، هم در آموزش و هم در یادگیری موفقتر هستند.
جعفری خاطرنشان کرد: این پیام را دانشآموزان میتوانند به خانوادهها و جامعه نیز منتقل کنند؛ ترویج سبک زندگی سالم و فعال، یک مسئولیت جمعی است.
معاون تربیت بدنی و سلامت بیان کرد: من اعتقاد دارم همانگونه که میگوییم آموزگار پایه، آموزگار علوم، آموزگار هدیههای آسمانی یا آموزگار ریاضی است، باید خودش یک آموزگار یا مراقب تمامعیار سلامت نیز باشد. چرا که این دانشآموز از روز اول تا روز آخر هفته با او در ارتباط است.
وی افزود: در دورههای آموزشی ما، سرفصلها فقط شامل تربیت بدنی نیست، بلکه شامل سرفصلهای سلامت نیز میشود تا آموزگار نکات بهداشتی را هم به دانشآموز آموزش دهد.
جعفری با تاکید براینکه شعار ما آموزش است، عنوان کرد: در راستای بهداشت ما به موضوع پیشگیری توجه داریم و بهترین راهکار برای پیشگیری، آموزش است. دراین راستا برنامهای را پیشبینی کردهایم که با همکاری دفتر تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی، دفتر سلامت و تندرستی، و فدراسیون ورزش دانشآموزی در حال تدوین دستورالعمل آن هستیم. این برنامه تحت عنوان «شمیم؛ شبکه ملی یادگیری منابع انسانی در حوزه تربیت بدنی و سلامت» تعریف شده است.
معاون تربیت بدنی توضیح داد: این طرح تأکید دارد که منابع انسانی ما فقط معلم تربیت بدنی یا مراقب سلامت نیستند؛ منابع انسانی ما آموزگار پایه، مدیر مدرسه، معاون، والدین و حتی مسئولان هم هستند. همه اینها باید آموزش ببینند. باید یک اجتماع بزرگ یادگیری در بین این نیروهای انسانی شکل بگیرد تا بتوانیم به هدف نهاییمان برسیم.
انتهای پیام/