امتحانات نهایی خط سیر آموزش و پرورش برای ارتقای فعالیتهای یادگیری مشخص میکند

محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت فرهنگیان استان قم در برگزاری صحیح امتحانات نهایی خاطر نشان کرد: سند تحول بنیادین بر تربیت تمام ساحتی دانشآموزان تأکید میکند و تمامی فعالیتها از جمله برگزاری امتحانات باید به این امر مهم کمک کند.
براساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، زارعی در ادامه افزود: برگزاری امتحانات شایستگیهای دانش آموزان برای نیل به اهداف یادگیری را اندازه گیری خواهد کرد.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تصریح کرد: ارزشیابی زمانی میتواند موفق باشد که اهداف یادگیری را مد نظر قرار دهد چرا که اصالت با هدف یادگیری است و نه محتوای کتاب و میزان موفقیت دانشآموزان در دستیابی به اهداف یادگیری را مشخص نماید و به ما نشان میدهد چه چیزی باعث شده است تا دانشآموزان نتوانند به این اهداف دست یابد.
وی گفت: از طریق برگزاری امتحانات و سنجش دستیابی دانش آموزان به اهداف یادگیری میتوان نیاز سنجی درستی را به عمل آورد و آنچه که باید توسط معلم و مدرسه برای ارتقا و رشد یادگیری صورت گیرد اعم از به کارگیری شیوههای درست انتقال مفاهیم و ... انجام گیرد.
زارعی با اشاره به کیفیت سؤالات آزمونهای نهایی تصریح کرد: آزمون استاندارد میبایست تمامی اهداف یادگیری را مورد سنجش قرار دهد تا بتوان به نتایج و دستاوردهای آن تکیه کرد، لذا تأکید بر اجرای صحیح امتحانات در سخت افزار و نرم افزار به این دلیل است که نتایج این آزمونها بتواند به آموزش و پرورش کمک کند.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: برگزاری امتحانات نهایی یک ارزشیابی صرف نیست بلکه خط سیر آموزش و پرورش را برای ارتقای فعالیتهای یاددهی و یادگیری مشخص میکند و میتواند یک نقشه راه درستی را برای تمامی ارکان تعلیم و تربیت به وجود آورد تا عیوب فعالیتهای آموزشی و پرورشی مورد اصلاح و تجدید نظر قرار بگیرد.
وی خاطر نشان کرد: تأمین امکانات و تجهیزات مدارس از سوی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از نظر تخصیص سیستمهای چاپ و سرمایش به خوبی انجام گرفته است و بخش عمدهای از نیازهای مدارس و مراکز آزمون مهیا شده است.
انتهای پیام/